Εργατικό κίνημα
Απεργία στα πλοία

Δεμένα στα λιμάνια θα παραμείνουν τα πλοία στις 10 και 11 Δεκέμβρη λόγω της 48ωρης απεργίας των Ναυτεργατών με βασικό αίτημα την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης με αυξήσεις στους μισθούς.

Ταυτόχρονα διεκδικούν επίλυση στα εργασιακά προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Οι παραβιάσεις των ΣΣΕ έχουν γίνει κανονικότητα, όπως και η υπερεργασία, οι εντατικοί ρυθμοί και τα εξοντωτικά ωράρια εργασίας που δεν δίνουν περιθώρια για την αναγκαία ανάπαυση. Η μόνιμη και σταθερή δουλειά υπονομεύεται από την μαύρη και ανασφάλιστη εργασία, ενώ τα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα καταστρατηγούνται.

Οι Ναυτεργάτες μέσα στην πανδημία έβαλαν πλάτη για να λειτουργήσουν απρόσκοπτα οι συγκοινωνίες. Δούλεψαν με πολλαπλάσιες ώρες εργασίες, παραπάνω από τις προβλεπόμενες από τον νόμο, και με μειωμένες και ελλιπείς συνθέσεις. Αλλά δεν είδαν ούτε ένα ευρώ αύξηση, αντίθετα έμειναν πολλές φορές απλήρωτοι για μήνες. Αντίθετα, οι εφοπλιστές που δεν μοιράστηκαν τα υπερκέρδη των τελευταίων χρόνων, θέλουν τώρα να μοιραστούν τη χασούρα. Στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση φρόντισε να καλύψει τις ζημιές τους με μπόνους εκατομμυρίων.

Γι’ αυτό οι ναύτες στα καράβια βράζουν από οργή και αγανάκτηση και έχουν κάθε διάθεση να παλέψουν. Το έδειξαν στην προηγούμενη 48ωρη απεργία τους, ακριβώς έναν μήνα πριν, με την καθολική συμμετοχή τους στην απεργία σε όλα τα λιμάνια της χώρας. Η διάθεσή τους για να κλιμακώσουν και να συνεχίσουν την απεργία τότε έπεσε στον τοίχο της γραφειοκρατίας της ηγεσίας της ΠΝΟ, που ανέστειλε την απεργία προς ένδειξη «καλής πίστης» στους εφοπλιστές. 

Οργάνωση

Αυτή η αγωνιστική διάθεση δεν χάθηκε, αλλά ανάγκασε την ΠΝΟ να προκηρύξει ομόφωνα την νέα 48ωρη στις 10 και 11 Δεκέμβρη. Όμως η διάθεση δεν αρκεί, χρειάζεται η οργάνωση από τα κάτω που θα επιβάλλει την απεργιακή κλιμάκωση που έχει τη δύναμη να γονατίσει τους εφοπλιστές, όπως γονάτισε και η COSCO στην εφταήμερη απεργία των λιμενεργατών.

Έτσι θα μπορέσουν να απαντήσουν και στις απεργοσπαστικές μεθοδεύσεις που σχεδιάζουν οι εφοπλιστές μέσω οχτώ εργοδοτικών ναυτεργατικών σωματείων που έχουν στήσει οι ίδιοι. Αυτά τα σωματεία, χωρίς να πληρούν τις καταστατικές προϋποθέσεις συμμετοχής και αρνούμενα να καταθέσουν τα σχετικά νομιμοποιητικά έγγραφα, προσπάθησαν να συμμετέχουν πραξικοπηματικά στο συνέδριο του Εργατικού Κέντρου Πειραιά που ξεκίνησε στις 3/12. Γι’ αυτό αποκλείστηκαν με ομόφωνη απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των Σωματείων του ΕΚΠ από τις αρχαιρεσίες για την ανάδειξη νέας διοίκησης. Την Τρίτη 7/12 δικάστηκαν τα ασφαλιστικά μέτρα που κατέθεσαν τα σωματεία των εφοπλιστών ενάντια στο ΕΚΠ, ενώ η απόφαση αναμένεται να βγει την επόμενη μέρα.

Τα εργατικά κέντρα παίζουν σημαντικό ρόλο για να στηρίζουν και να συντονίζουν τις απεργιακές μάχες κόντρα στις απαγορεύσεις των δικαστηρίων, τους απεργοκτόνους νόμους και την κυβέρνηση. Το Εργατικό Κέντρο Πειραιά είχε καθοριστική συμβολή στο να μπορέσουν να συνεχίσουν απεργίες που τις έβγαλαν παράνομες, όπως στην COSCO. Η οργάνωση των εργατών και εργατριών είναι πιο δυνατή από τα αφεντικά και τους Χατζηδάκηδες. Γι’ αυτό τρέχουν να την σαμποτάρουν οι εφοπλιστές.