Πολιτισμός
Πόλεμος συμφερόντων στην ποδιά της ... Σύγχρονης Τέχνης!

Ένα μεγάλο κονταροχτύπημα συμφερόντων έχει στηθεί γύρω από τη μεταστέγαση του νέου Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) στο παλιό εργοστάσιο Συγγρού Φιξ.
\r\n
\r\n
 
\r\n
Την Πέμπτη 6 Νοεμβρίου ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Κώστας Τασούλας ζήτησε την παραίτηση σύσσωμου του Διοικητικού Συμβούλιου αλλά και της διευθύντριας Άννας Καφέτση.
\r\n
 
\r\n
Είχε προηγηθεί στις 15/10 ανακοίνωση του Δ.Σ του Μουσείου που καταλόγιζε στην Καφέτση αυθαίρετες αυταρχικές συμπεριφορές καθώς και ότι «έχουν απορριφθεί δωρεές φιλοτέχνων προς το Μουσείο για άγνωστους λόγους χωρίς μάλιστα να έχει ενημερωθεί για αυτό κανένας ούτε καν το Διοικητικό Συμβούλιο». 
\r\n
 
\r\n
Πέντε μέρες αργότερα στις 20/10 η Καφέτση καλούσε συνέντευξη τύπου κατηγορώντας το ΔΣ ως υπεύθυνο για την κωλυσιεργία και τις καθυστερήσεις. (Όπως χαρακτηριστικά είχε δηλώσει λίγες μέρες νωρίτερα στην ΕφΣυν: «Τα χρήματα έχουν ήδη εξασφαλιστεί από το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» με μεγάλη δωρεά 3 εκατ. ευρώ. Θα πρέπει να κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να μπορέσουμε να τα εκταμιεύσουμε»).
\r\n
 
\r\n
Την ίδια ώρα έγινε γνωστή και η παραίτηση της αντιπροέδρου του ΔΣ Σοφίας Στάικου-Σάλλα (συζύγου του αρχιτραπεζίτη της Πειραιώς Σάλλα και διευθύντριας του Πολιτιστικού Ιδρύματος της Τράπεζας Πειραιώς - ΠΙΟΠ). Οι εξελίξεις και ο εξαναγκασμός σε παραίτηση σύσσωμης της παλιάς διοίκησης αποδεικνύουν πως η Στάικου-Σάλλα είχε ενημερωθεί για τις κινήσεις της ηγεσίας του υπουργείου πολιτισμού και γι\' αυτό παραιτήθηκε, πριν τους παραιτήσει όλους ο Τασούλας, ώστε να διεκδικήσει την επαναφορά της.
\r\n
Είναι προφανές ότι πίσω από την διαρκώς αναβαλλόμενη μετεγκατάσταση του ΕΜΣΤ στη νέα στέγη του στο Φιξ κρύβονται ιδιωτικά συμφέροντα με επενδυτικά σχέδια στο χώρο του πολιτισμού και κατ\' επέκταση στο ΕΜΣΤ. Το Ίδρυμα Νιάρχος έχει ήδη υποσχεθεί στη Καφέτση 3 εκατομμύρια ευρώ “δωρεά”. Είναι επίσης προφανές ότι το Πολιτιστικό Ίδρυμα της Πειραιώς (μέσω της Στάικου-Σάλλα) θέλει να βρίσκεται στο κέντρο της μοιρασιάς.
\r\n
 
\r\n
Αλλά δεν είναι οι μόνοι. «Δωρεές» με σημαντικά ανταλλάγματα ολόκληρες αίθουσες και έλεγχο στην παρουσίαση των έργων θέλουν να “προσφέρουν” διάφοροι συλλέκτες. Π.χ, το αφεντικό της ΔΕΛΤΑ και πρώην πρόεδρος του ΣΕΒ Δημήτρης Δασκαλόπουλος που τον Φλεβάρη του 2014 ανακοίνωσε σε μια κοινή τελετή με το ΔΣ του Μουσείου πως θα προσφέρει την συλλογή του και εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για να αγοράσει έργα για το ΕΜΣΤ.
\r\n

Τεράστιο σκάνδαλο

\r\n
Η ίδια η κατασκευή του Μουσείου, από το 2002 που ξεκίνησαν οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί μέχρι σήμερα, είναι ένα τεράστιο σκάνδαλο.
\r\n
 
\r\n
Το 2007 που υπογράφτηκε η σύμβαση της κατασκευαστικής ΒΙΟΤΕΡ ΑΕ με το ΕΜΣΤ, πρόεδρος του ΔΣ ήταν ο Κυριάκος Γριβέας πρώην διευθυντής του πολιτικού γραφείου του Μητσοτάκη και πρόεδρος της εταιρίας Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων Αθήνας Α.Ε., ενώ μέλος του ΔΣ και σύμβουλος του Μουσείου ήταν και ο κουμπάρος του Καραμανλή, Γιώργος Πέτσας (πρόεδρος ταυτόχρονα της εταιρείας που έλεγχε όλες τις ασφαλιστικές και που επί εποχής του έγινε το σκάνδαλο με το λουκέτο της ΑΣΠΙΣ).
\r\n
 
\r\n
Από την στιγμή εκείνη που υπογράφτηκε η σύμβαση με την ΒΙΟΤΕΡ ΑΕ ξεκίνησαν οι δικαστικές κόντρες με την άλλη μεγάλη κατασκευαστική ΑΚΤΩΡ Α.Ε. του Μπόμπολα, οι οποίες έληξαν με την παραχώρηση στην ΑΚΤΩΡ της επέκτασης του μουσείου της Ακρόπολης και της μετακίνησης των γλυπτών του Παρθενώνα, ώστε να αποσύρει τις μηνύσεις και τις αγωγές! Το 2009 η ΒΙΟΤΕΡ Α.Ε. παραλίγο να κηρυχθεί έκπτωτη ενώ μέχρι την καθυστερημένη ολοκλήρωση το 2014, δυο χρόνια μετά το χρονοδιάγραμμα, έχουν σπαταληθεί πάνω από 40 εκατομμύρια ευρώ.
\r\n
 
\r\n
Όπως εξήγησε σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε στις 5/11 το προεδρείο του Επιμελητήριου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ) που εκπροσωπείται με ένα μέλος στο ΔΣ του ΕΜΣΤ, όλα δείχνουν πως και αυτό το Μουσείο θα είναι ένας χώρος “αναπαραγωγής του χρηματιστηρίου της τέχνης και των επενδυτών, μια ακόμα μεγάλη αίθουσα εκθέσεων, μακριά και έξω από αυτό που χρειάζεται η κοινωνία”.
\r\n
Μιλώντας εκ μέρους του μεγαλύτερου και παλαιότερου συνδικαλιστικού οργάνου των Εικαστικών η πρόεδρος του ΕΕΤΕ Εύα Μελά θύμισε πως από το 2004 ακόμα είχαν καταγγείλει τις μεθοδεύσεις για το ΕΜΣΤ εξηγώντας πως “η κεντρική πολιτική των κυβερνήσεων ήταν και είναι πολιτική εμπορευματοποίησής τους και πρόσδεσης στα μεγάλα ιδιωτικά επιχειρηματικά συμφέροντα, αντιμετωπίζοντας τον Πολιτισμό ως ένα ακόμα χώρο επενδύσεων…”.
\r\n

Μουσείο δωρεάν και ανοιχτό

\r\n
Όπως εξήγησαν οι εκπρόσωποι των καλλιτεχνών: “Η κοινωνία και η τέχνη χρειάζονται ένα ΕΜΣΤ ανοιχτό στην καλλιτεχνική έρευνα και δημιουργία, ένα μουσείο προσιτό στους εργαζόμενους, με ελεύθερη πρόσβαση τόσο των επισκεπτών όσο και της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας σε αυτό.
\r\n
 
\r\n
Θέλουμε Μουσείο δωρεάν και ανοιχτό για όλους. Ένα Μουσείο ζωντανό που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της Τέχνης και θα στεγάσει τη σύγχρονη Τέχνη, την Τέχνη του σήμερα”.
\r\n
 
\r\n
Το εκβιαστικό δίλημμα «ή Μουσείο τσιφλίκι πλυντήριο των καπιταλιστών ή καθόλου Μουσείο» τείνει να γίνει μοτίβο στον Πολιτισμό, την Παιδεία (βλέπε σελ. 7), κ.ά. Είναι προφανές ότι τα μεγάλα παλιά και νέα τζάκια του καπιταλισμού θέλουν να μας γυρίσουν αιώνες πίσω στις εποχές των «μεγάλων ευεργετών» - και της απόλυτης ανέχειας όλων των υπολοίπων.
\r\n
 
\r\n
Η λύση δεν είναι να αποδεχτούμε την μία ή την άλλη «δωρεά» ως μια «ρεαλιστική λύση» για το πρόβλημα. Είναι να φορολογήσουμε όλο αυτόν τον πλούτο που έχουν συσσωρεύσει και εξακολουθούν να συσσωρεύουν πάνω στις δικές μας πλάτες -και με τις πλάτες όλων των κυβερνήσεων- οι Νιάρχοι, οι Σάλλες και οι Δασκαλόπουλοι αυτού του τόπου.
\r\n