Πολιτική
Ναυάγιο Norman Atlantic: Ένοχοι οι εφοπλιστές

Η τραγωδία με το ναυάγιο του μισθωμένου από την ΑΝΕΚ, Norman Atlantic, σημάδεψε το τέλος του 2014. Εκατοντάδες άρθρα στις εφημερίδες, αμέτρητες ώρες στα δελτία των ειδήσεων, προσπαθούν να εξηγήσουν τί έγινε, γιατί, ποιός φταίει, αναζητώντας τις ευθύνες στα “λάθη” του πληρώματος, του κυβερνήτη κλπ.

\r\n
\r\n
Τα ναυτεργατικά συνδικάτα από την πρώτη στιγμή μίλησαν για τον πραγματικό υπέυθυνο: “Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι το κυνηγητό του κέρδους των εφοπλιστών δεν συμβιβάζεται με τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
\r\n
 
\r\n
Όπως έχει αποκαλυφθεί πίσω από τα τραγικά ναυάγια, πυρκαγιές κ.ά. βρίσκονται σοβαρές παραλήψεις της αξιοπλοΐας των πλοίων, με οδυνηρές συνέπειες για τους επιβάτες και τους ναυτεργάτες... Σε κάθε περίπτωση η πυρκαγιά που εκδηλώθηκε στο πλοίο Norman Atlantic, ο κίνδυνος για τη ζωή των 478 επιβαινόντων και οι όποιες παραλήψεις στην τήρηση των κανόνων ασφαλείας, θέτουν με επιτακτικό τρόπο την άμεση πραγματοποίηση συστηματικού ελέγχου στα επιβατικά πλοία για την τήρηση των κανόνων προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα”. 
\r\n
 
\r\n
Με λίγα λόγια υπάρχει ένοχος, όπως υπήρχε και στην περίπωση του Σάμινα και τόσων άλλων πολύνεκρων δολοφονιών. Κι αυτός δεν είναι οι εργαζόμενοι και τα “λάθη” τους όπως θέλουν να μας πείσουν τα διάφορα παπαγαλάκια, χωρίς κανένα σεβασμό σε αυτούς που τις περισσότερες φορές καταλήγουν να συγκαταλέγονται στις μοιραίες λίστες των θυμάτων. Είναι οι ίδιοι οι εφοπλιστές που για να γλιτώσουν μερικά εκατομμύρια, στέλνουν υπερφορτωμένα σαπιοκάραβα στο φουρτουνιασμένο πέλαγος. 
\r\n
Υπεύθυνη στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η ΑΝΕΚ. Τραγική ειρωνία το γεγονός ότι η συγκεκριμένη εταιρία ιδρύθηκε πριν από σχεδόν 50 χρόνια, ως “εταιρία λαϊκής βάσης”, με αφορμή ένα ακόμα πολύνεκρο ναυάγιο, αυτό του καραβιού “Ηράκλειο”. Για να καταλήξει στα τέλη της δεκαετίας του \'90 στα χέρια των Βαρδινογιάννηδων. 
\r\n
 
\r\n
Χαρακτηριστικά είναι τα όσα καταγγέλλει η δημοτική κίνηση Ανταρσία στα Χανιά:
\r\n
“Μια εταιρεία που δημιουργήθηκε ως εταιρεία λαϊκής βάσης κατέληξε να οδηγήσει στο θάνατο 10 ανθρώπους οι οποίοι ταξίδευαν για την εργασία τους ή για τις διακοπές των Χριστουγέννων.
\r\n
Πρόκειται για ένα ακόμη έγκλημα της ασυδοσίας και της απληστίας των εφοπλιστών. Πρόκειται για ένα έγκλημα της ΑΝΕΚ της οποίας τη γενική διεύθυνση την έχει ο Όμιλος Βαρδινογιάννη ενώ και ένα ποσοστό 25% διαθέτει και η Τράπεζα Πειραιώς. Άλλωστε το “Norman Atlantic” πήρε φωτιά, ενώ ταξίδευε με απαγορευτικά μποφόρ, και υπερφορτωμένο, επιδιδόμενο σε μια κούρσα εκπλήρωσης συμβολαίων παράδοσης λαδιού. Πρόκειται για ένα ακόμη έγκλημα των μνημονιακών κυβερνήσεων που τόσα χρόνια έκαναν τις πλάτες στους εφοπλιστές και το Σάλα της Πειραιώς. Αν και η ΑΝΕΚ, βέβαια, έχει πάψει εδώ και καιρό να είναι μια εταιρία λαϊκής βάσης αποδεικνύεται ότι δεν μπορούν να υπάρξουν τέτοιου είδους εταιρίες, ούτε μια λιγότερο βάρβαρη διαχείριση του καπιταλισμού. Οι Χανιώτες εργαζόμενοι δεν έχουμε καμία αυταπάτη ότι υπάρχουν “δικές“ μας εταιρίες.
\r\n
 
\r\n
Τα συγκλονιστικά στοιχεία που έρχονται διαρκώς στην δημοσιότητα για την πυρκαγιά στο «Norman Atlantic», οι δέκα νεκροί και οι αγνοούμενοι, οι φόβοι για εκατόμβη μεταναστών που κρύβονταν στα γκαράζ και ο θάνατος δύο ναυτικών κατά τη ρυμούλκηση του πλοίου και ουσιαστικά η παραδοχή ότι η εταιρία ΑΝΕΚ δεν γνώριζε πόσοι είναι ακριβώς οι επιβάτες, επιβεβαιώνουν ότι πρόκειται για έγκλημα της εφοπλιστικής ασυδοσίας και της ανυπαρξίας κρατικών ελέγχων στα λιμάνια”.
\r\n
 
\r\n
Και καταλήγει ζητώντας “να τιμωρηθούν τώρα οι φυσικοί και ηθικοί αυτουργοί, οι ιδιοκτήτες και όλοι οι υπεύθυνοι για αυτήν την τραγωδία. Η πολιτική ευθύνη βαραίνει τους τραγικούς Δένδια και Βαρβιτσιώτη, που επαναλαμβάνουν τη «δόξα» του ανεκδιήγητου Παπουτσή στην υπόθεση του Σάμινα”.
\r\n
\r\n

Κάτοικοι ενάντια στην ασυδοσία

\r\n
\r\n
Μάλιστα, δεν είναι λίγες οι φορές, που κάτοικοι των νησιών έχουν ξεσηκωθεί απέναντι στις επιλογές των εφοπλιστών να χρησιμοποιούν σαπιοκάραβα για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Πιο πρόσφατη ίσως η περίπτωση των κατοίκων σε Σάμο, Φούρνους και Ικαρία, ενάντια στην αντικατάσταση του νέου σε ηλικία πλοίου, από το 40χρονο “Ιεράπετρα”, καράβι που επίσης μισθώνεται από την ΑΝΕΚ.
\r\n
 
\r\n
“Δεν είναι \'τοπικό\' πρόβλημα του νομού, είναι \'φάμπρικα\' που θα ανοίξει παντού, σε ακτοπλοΐα, σιδηρόδρομο, αεροπορικές και οδικές συγκοινωνίες, καθώς αυτές είναι οι συνέπειες της πολιτικής των τροϊκανών” έγραφε τότε προκήρυξη της ΑΝΤΑΡΣΥΑ, που διακινήθηκε σε μια από τις πολλές κινητοποιήσεις των νησιωτών. Μάλιστα στο συγκεκριμένο πλοίο που πλέον εκτελεί δρομολόγια στις γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας, ξέσπασε πυργκαγιά, χωρίς ευτυχώς θύματα, μόλις λίγες μέρες πριν την τραγωδία στο Norman Atlantic, στις 29/11.
\r\n
 
\r\n
Πέραν όμως της αναζήτησης των ευθυνών αναδεικνύεται και η ανάγκη για μια αντικαπιταλιστική πολιτική απέναντι στην εφοπλιστική ασυδοσία που κοστίζει δεκάδες ανθρώπινες ζωές.
\r\n
 
\r\n
Όπως υπενθυμίζει η Ανυπότακτη Κρήτη, η περιφερειακή κίνηση της ΑΝΤΑΡΣΥΑ στο νησί, “την περίοδο 1998-2001 οι εφοπλιστές της ακτοπλοΐας, μαζί τους κι η ΑΝΕΚ, κυριολεκτικά τα πήραν όλα: εκατοντάδες εκατομμύρια από το χρηματιστήριο, άφθονα κέρδη, ακριβά εισιτήρια, τραπεζικά δάνεια και προπαντός άγρια εργατική εκμετάλλευση. Κι όμως κατέρρευσαν. Από το 2008 μέχρι το τέλος του 2013 ο στόλος τους μειώθηκε από 81 πλοία σε 65. Σήμερα είναι ακόμη λιγότερα. Τα καράβια σήμερα κινούνται με ταχύτητες που κινούνταν 30 χρόνια πριν. Οι εταιρείες εισπράττουν κάθε χρόνο εκατ. ευρώ σαν επιδοτήσεις για τις άγονες γραμμές και συχνά δεν κάνουν καν τα δρομολόγια!! Όσο για τα μέτρα ασφαλείας, τα είδαμε με το ΣΑΜΙΝΑ τα βλέπουμε και τώρα. Ειδικά η ΑΝΕΚ το 2012 είχε 60,8 εκ. ζημιές, το 2013 35,7 εκ. και το 2014 το εννεάμηνο είχε 11 εκ. ζημιές. Την 1η Αυγούστου 2014 πούλησε δυο πλοία της αντί 21 εκατ. ευρώ. Οι εργαζόμενοι, όσοι δεν έχουν απολυθεί ακόμα, δουλεύουν για μήνες απλήρωτοι και μόνο χάρη σ\' αυτούς συνεχίζει να υπάρχει η εταιρεία”.
\r\n
 
\r\n
Πήραν δηλαδή τόσα και τόσα εκατομμύρια, τα εξαφάνισαν και τώρα το μόνο που κάνουν είναι να σπέρνουν ανεργία και ναυάγια. Η απάντηση δεν μπορεί παρά να έρχεται σε σύγκρουση με όλα αυτά τα πλούσια λαμόγια. Κι αυτό σημαίνει τρία πράγματα. Κρατικοποίηση χωρίς αποζημίωση των καραβιών που τώρα έχουν στα χέρια τους όλοι αυτοί οι δολοφόνοι. Η δήμευσή τους δηλαδή, σαν ελάχιστη τιμωρία για τα εγκλήματά τους.
\r\n
 
\r\n
Δεύτερον η ίδρυση δημόσιου ακτοπλοϊκού φορέα, ελεγχόμενου από τους ίδιους τους εργαζόμενους, που σκοπό πλέον δεν θα έχει την ανελέητη και δολοφονική κερδοφορία, αλλά την ασφαλή και ποιοτική θαλάσσια μεταφορά ανθρώπων και προϊόντων.
\r\n
 
\r\n
Τρίτον, η επαναλειτουργία των ναυπηγείων που εδώ και χρόνια ρημάζουν, για να φτιάχνουν και να διατηρούν τα καράβια ασφαλή. Είναι σκάνδαλο, όχι μόνο να μη γίνονται οι έλεγχοι, αλλά να μη συντηρούνται τα καράβια την ίδια στιγμή που οι εργάτες των ναυπηγείων του Σκαραμαγκά, της Ελευσίνας κλπ πετιούνται στην ανεργία γιατί τα ναυπηγεία “δεν έχουν δουλειά”.
\r\n