Πάνε να κλείσουν 1000 σχολεία!

Αυτές οι δηλώσεις επιχειρούν να κάνουν το άσπρο, μαύρο. Περιγράφουν με φανφάρες μια κατάσταση που, αν υλοποιηθούν τα σχέδια του Υπουργείου, το μόνο που θα γίνει «κατάμαυρο» είναι οι ζωές των μαθητών, των γονιών και των εκπαιδευτικών.

Η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική. Απόφαση του Υπουργείου Παιδείας είναι να κλείσουν 1000 σχολεία σε όλη την χώρα. Πρώτα στη λίστα των συγχωνεύσεων-καταργήσεων είναι τα ολιγοθέσια σχολεία (από τα μονοθέσια έως τα πενταθέσια) και όσα από τα σχολεία βρίσκονται σε κοινό χώρο. Εξαίρεση σε αυτό το σχεδιασμό θα αποτελέσουν ορισμένα από τα σχολεία που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές, όπως στη νησιωτική Ελλάδα και σε δύσβατες ορεινές περιοχές.

Τα ολιγοθέσια σχολεία είναι περίπου 2000 σε ολόκληρη την επικράτεια. Αυτό το νούμερο είναι ήδη πετσοκομμένο αφού στο τέλος της δεκαετίας του ’90 έφταναν τα 2960. Το Υπουργείο επιχειρηματολογεί ότι η δημιουργία νέων δρόμων, όπως η Εγνατία ή η Ολυμπία οδός προσφέρουν τη δυνατότητα να μεταφερθούν μαθητές σε σχολεία πόλεων ή μεγαλύτερων χωριών. Το τελευταίο Δελτίο Τύπου μάλιστα αναφέρει και τα «όρια» σε σχέση με την μετακίνηση των μαθητών: «όχι παραπάνω από 10 χιλιόμετρα ή μετακίνηση μισής ώρας».

Μόνο αυτή η μικρή σύνοψη μπορεί να εξηγήσει γιατί έχουν αρχίσει να ξεσηκώνονται γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί με κοινές εκδηλώσεις και συγκεντρώσεις ενάντια στη διάλυση του δημόσιου σχολείου.

Η «μεταρρύθμιση» της Διαμαντοπούλου χτυπάει πρώτα από όλους τους μαθητές για χάρη των οποίων υποτίθεται ότι γίνεται. Οι συγχωνεύσεις θα αναγκάσουν χιλιάδες μαθητές να κάνουν τεράστιες αποστάσεις για να φτάσουν στο σχολείο τους. Τα «όρια» που βάζει το Υπουργείο είναι εκτός πραγματικότητας. Ας σκεφτούμε, για παράδειγμα, τι σημαίνει να διανύσει ένα παιδί Δημοτικού απόσταση 10 χιλιομέτρων μέσα στην Αθήνα.

Οι γονείς θα χρειαστεί να δαπανούν ακόμα περισσότερο χρόνο για να μεταφέρουν τα παιδιά τους στα σχολεία, ενώ μεγαλώνει ο κίνδυνος για ατυχήματα για τα παιδιά που μετακινούνται μόνα τους. Επίσης, το συνολικό κόστος μετακίνησης θα είναι πολύ μεγαλύτερο αν λάβουμε υπόψη μας και την αύξηση των εισιτηρίων που θα ισχύσουν από την 1η Φλεβάρη.

Στα «νέα σχολεία» η εικόνα που θα επικρατήσει είναι αυτή του συνωστισμού τόσο στους προαύλιους χώρους όσο και στις τάξεις. Τα τμήματα των τριάντα ατόμων θα είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση. Δεκάδες εκπαιδευτικοί προσπαθούν να προειδοποιήσουν με γράμματα και σχόλια τους στο Διαδίκτυο και σε εφημερίδες ότι αυτές οι επιλογές είναι καταστροφικές για την ψυχολογία των παιδιών και θα δυσκολέψουν αφάνταστα την εκπαιδευτική διαδικασία με αποτέλεσμα χειρότερες σχολικές επιδόσεις. Το «σχολείο της γειτονιάς», όπως έχουμε συνηθίσει να το λέμε, θα εξαφανιστεί εξαιτίας των περικοπών για να πληρώνουμε το χρέος στους τραπεζίτες και τους κερδοσκόπους.

Οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί είναι στόχος του Υπουργείου παρά τα μεγάλα λόγια της Διαμαντοπούλου που υποτίθεται ότι επιζητεί το «διάλογο και τη συνεργασία». Κεντρική επιδίωξη είναι να μειωθεί ο αριθμός των μόνιμων εκπαιδευτικών κατά 20% και να περιοριστούν ακόμα περισσότερο οι προσλήψεις νέων εκπαιδευτικών τα επόμενα χρόνια. Η αναλογία εκπαιδευτικού-μαθητών μεγαλώνει με τέτοιο τρόπο ώστε οι δάσκαλοι και οι καθηγητές να γίνονται «παρκαδόροι παιδιών», όπως αναφέρουν σε ανακοινώσεις τους για να δείξουν την τραγική κατάσταση που θέλει να επιβάλλει το Υπουργείο.

Συντριπτική πλειοψηφία

Η Διαμαντοπούλου ξέρει πολύ καλά ότι θα βρει αντιδράσεις στα σχέδια της από την συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών και για αυτό σχεδιάζει να αναβαθμίσει το ρόλο των Περιφερειακών Διευθυντών και των Διευθυντών Σχολικής Μονάδας. Η ΟΛΜΕ καταγγέλει ότι το Υπουργείο θέλει «να μετατρέψει τους Διευθυντές σε μάνατζερ αποσπασμένους από το σύλλογο διδασκόντων, που θα ελέγχουν και θα καθορίζουν σχεδόν τα πάντα μέσω της αυτοαξιολόγησης, να περιορίσει τις αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων, να αυξήσει το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών,  να περάσει την αντίληψη (μέσω της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας) ότι τις βασικότερες ευθύνες για τα δεινά της δημόσιας εκπαίδευσης φέρει ο εκπαιδευτικός». Όλα αυτά την ώρα που εκατοντάδες αναπληρωτές παραμένουν απλήρωτοι επί μήνες παρά το ότι οργώνουν όλη την Ελλάδα για να μαζέψουν τα μόρια που χρειάζονται λόγω των νόμων όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Ο «Καλλικράτης στα σχολεία» είναι δεμένος με το αντίστοιχο σχέδιο για τους Δήμους. Το Υπουργείο έχει στόχο να μειώσει 30 έως 50% τα έξοδα λειτουργίας. Έτσι, όσα σχολεία απομείνουν θα περάσουν στα χέρια των Δήμων που είναι χρεωμένοι σε σημείο που δεν θα μπορούν να καλύψουν τις στοιχειώδεις ανάγκες για να λειτουργήσει ένα σχολείο. Ήδη, σε πολλά σημεία πανελλαδικά έχουν καταγραφεί περιπτώσεις που τα σχολεία δεν μπορούν να πληρώσουν λογαριασμούς ρεύματος ή νερού.

Αυτά τα μέτρα θα ανοίξουν το δρόμο σε όσες εταιρίες ονειρεύονται να πατήσουν πόδι μέσα στα σχολεία. Ήδη, σε σχολεία του Πειραιά έφτασε πρόταση από ιδιωτική εταιρία που προτείνει να αναλάβει τη συντήρηση των σχολικών κτιρίων με αντάλλαγμα τη δωρεάν διαφήμιση φροντιστηρίων και άλλων επιχειρήσεων(διαβάστε περισσότερα στο http://www.alfavita.gr/artro.php?id=19770).

Η κυβέρνηση δείχνει για άλλη μια φορά ότι είναι αδίστακτη. Προχωράει σε μέτρα που διαλύουν όσα κομμάτια της δημόσιας παιδείας έχουν μείνει αλώβητα εξαιτίας της αντίστασης του εργατικού κινήματος όλα τα προηγούμενα χρόνια. Μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί μπορούν να χαλάσουν τα σχέδια στα αρπακτικά του Υπουργείου, της τρόικα και των καπιταλιστών με μαζικές απεργίες και καταλήψεις. Η Παιδεία δεν είναι για πούλημα!

Διαβάστε επίσης:

Εμπρός για απεργία διαρκείας

Κάτω τα χέρια από τα σχολεία μας