Εργατικό κίνημα
ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Χυδαίο ξεπούλημα

Για 45 εκατομμύρια ευρώ ξεπουλήθηκε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ferrovie dello Stato Italiane SpA μετά την απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ να κάνει δεκτή την προσφορά της ιταλικής εταιρίας. Ο διαγωνισμός για την ΕΕΣΣΤΥ κηρύχτηκε άγονος αφού δεν υπήρξε προσφορά. Οι εργαζόμενοι και οι μηχανοδηγοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που συμπλήρωσαν 11 μέρες απεργία διαρκείας στα εμπορικά (τις περισσότερες από αυτές και στα επιβατικά) τρένα, τη Δευτέρα 18 Ιούλη ανέστειλαν την απεργία τους μέχρι την Πέμπτη 21 Ιούλη, ενώ την Παρασκευή 22/7 θα συνεδριάσουν ξανά για να συζητήσουν τη συνέχεια των κινητοποιήσεων μετά από συνάντηση με το ΤΑΙΠΕΔ. 
 
Η απόφαση-σκάνδαλο του ΤΑΙΠΕΔ για το σιδηρόδρομο έρχεται μετά το ξεπούλημα του Λιμανιού στην Cosco. Είναι προφανές ότι στο στόχαστρο έχει μπει όλος ο δημόσιος πλούτος από τις συγκοινωνίες μέχρι τη ΔΕΗ και το νερό. Είναι άμεση ανάγκη να συντονιστούν τα σωματεία και οι ομοσπονδίες όλων των χώρων ενάντια στα ξεπουλήματα. 
 
Ο Κώστας Γενηδούνιας, πρόεδρος των Μηχανοδηγών την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δήλωσε στην ΕΑ: «Ο σιδηρόδρομος πρέπει να είναι ενιαίος και δημόσιος. Δεν αντιδρούμε μόνο για την ιδιωτικοποίηση, αλλά ζητούσαμε και την ενοποίηση των εταιρειών. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 6-7 εταιρίες στον Όμιλο. Εμείς ζητάμε να υπάρχει ενιαίος ΟΣΕ υπέρ του κοινωνικού συνόλου, υπέρ του πολίτη. Τα σχέδια για την ιδιωτικοποίηση υπάρχουν από τα τέλη της δεκαετίας του ’90, με την πολυδιάσπαση του Ομίλου, και τώρα υλοποιήθηκε με την απόφαση που πάρθηκε πριν από δέκα μέρες με την πώληση στους Ιταλούς».
 
Σε ότι αφορά το πολύνεκρο δυστύχημα στο σιδηρόδρομο στην Ιταλία στις 12 Ιούλη μας είπε: «Τα δυστυχήματα δεν είναι μόνο στην Ιταλία, είναι σε όλη την Ευρώπη. Ο σιδηρόδρομος είναι ένα μέσο που έχει μεγάλο κόστος συντήρησης. Αυτές οι επιχειρήσεις τα τελευταία χρόνια από εντάσεως εργασίας μετατρέπονται σε εντάσεως κεφαλαίου και ιδιωτικοποιούνται, υπάρχει συνεχώς μια τάση να μειώνονται τα στάνταρ ασφαλείας. Είχαμε ατυχήματα στην Ισπανία πέρσι με 90 νεκρούς, στην Γερμανία, στην Ολλανδία, ενώ στην Αγγλία ζητούν να επανακρατικοποιηθεί ο σιδηρόδρομος. Έτυχε τις ημέρες που δινόταν η προσφορά από τους Ιταλούς να γίνει αυτό το δυστύχημα αφού, όπως μας λένε οι Ιταλοί συνάδελφοι, τα στάνταρ εκεί είναι χαμηλά. Έχει αποδείξει η εμπειρία ότι όπου έχει ιδιωτικοποιηθεί ο σιδηρόδρομος για να βγουν κέρδη αυξάνονται οι τιμές των εισιτηρίων ή μειώνονται τα στάνταρ ασφαλείας ή συμβαίνουν και τα δύο». 
 
Όσον αφορά το εξευτελιστικό τίμημα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μας δήλωσε: «Τα 45 εκατομμύρια είναι πολύ μικρό τίμημα για μια εταιρία σαν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το 2018 θα έχει την δεκαπλάσια αξία. Μέχρι το 2025 έχει εξασφαλίσει κρατικές επιδοτήσεις 50 εκατομμύριων, έχει τα συμβόλαια με την Cosco, έχει τα καλύτερα σλοτς για αρτηριακά δρομολόγια και εμπορικά δρομολόγια και το μεγαλύτερο περιουσιακό της στοιχείο είναι οι εργαζόμενοι. Αυτό που παραχωρεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η τεχνογνωσία των εργαζόμενων που δεν υπάρχει πουθενά στην αγορά. Επίσης, υπάρχουν 30 εκατομμύρια διαθέσιμα στο ταμείο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τόσα περίπου θα μείνουν όταν πληρωθούν τα χρέη προς τρίτους. Επί της ουσίας, το τίμημα δεν είναι 45 εκατομμύρια, είναι πολύ μικρότερο». 
 
Συλλογικές Συμβάσεις
Όσον αφορά τη συνέχεια των κινητοποιήσεων τόνισε: «Η αγωνία των εργαζόμενων είναι αν θα υπάρξουν Συλλογικές Συμβάσεις. Οι ιδιωτικοποιήσεις φέρνουν συμπίεση του μισθολογικού κόστους, γίνεται προσπάθεια να φέρουν νεότερους εργαζόμενους στη θέση των παλιότερων. Εδώ και εφτά μήνες είμαστε σε διαρκείς κινητοποιήσεις, με 40-45 μέρες απεργίας. Σήμερα (Δευτέρα 18/7) βρισκόμαστε στην 11η μέρα απεργία στα εμπορικά τρένα και στα επιβατικά τρένα. 
 
Το ΤΑΙΠΕΔ έκανε δεκτή την προσφορά των Ιταλών και προχώρησε η ιδιωτικοποίηση. Έχει λήξει η σύμβαση εργασίας μας. Όταν πήγαμε να υπογράψουμε την καινούργια μας είπανε πέντε λεπτά πριν «μην έρχεστε, δεν θα υπογράψουμε». 
Αποφασίσαμε αναστολή μέχρι την Πέμπτη, συνάντηση με το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά σε κάθε περίπτωση την Παρασκευή θα συνεδριάσουν τα δύο σωματεία για να αποφασίσουμε νέες κινητοποιήσεις για να διεκδικήσουμε τα αυτονόητα