Εργατικό κίνημα
Ημερίδα της ΠΕΝΕΝ

Η ΠΕΝΕΝ οργάνωσε το Σάββατο 4 Μαρτίου ημερίδα με θέμα «Το Θεσμικό πλαίσιο της ποντοπόρου ναυτιλίας, η σχέση του εφοπλιστικού κεφαλαίου με την χώρα και την οικονομία, τα προβλήματα του Ναυτεργατικού κόσμου και η εναλλακτική ριζοσπαστική λύση». 

Όπως ανέφερε στην εισήγησή του ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ, Αντώνης Νταλακογιώργος, εξελίσσεται μια μεγάλης έκτασης οργανωμένη και συντονισμένη επίθεση από την μεριά της «πρώτη φορά αριστεράς» κυβέρνησης και των εφοπλιστών που αποσκοπεί στην υπονόμευση και κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και των θεσμοθετημένων δικαιωμάτων των ναυτεργατών μέσω της στοχοποίησης της ΠΕΝΕΝ. Κατέρριψε τους ισχυρισμούς της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ότι αν καταργηθεί η ΣΣΕ, θα δημιουργηθούν 200.000 θέσεις εργασίας τονίζοντας ότι ο αριθμός αυτός δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα. Ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ έδωσε μία ολοκληρωμένη εικόνα της εξέλιξης του εφοπλιστικού κεφαλαίου στην χώρα μεταπολεμικά σε συνάρτηση με το σκανδαλώδες θεσμικό πλαίσιο φοροαπαλλαγών και αντεργατικών συνταγματικά κατοχυρωμένων αντιμεταρρυθμίσεων. 

Η Αναστασία Φραντζεσκάκη συντονίστρια του Τμήματος Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ στον σύντομο χαιρετισμό της περιορίστηκε σε μία αόριστη στήριξη του θεσμού των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας δίνοντας έμφαση στο ζήτημα της εκπαίδευσης των ναυτικών όλων των βαθμίδων. Ο Θανάσης Διαβολάκης, από την ΑΝΤΑΡΣΥΑ, θύμισε τις απεργιακές μάχες που έχει δώσει η ΠΕΝΕΝ για τα δικαιώματα των ναυτεργατών και τις μεγάλες αντιρατσιστικές και αντιφασιστικές μάχες στους δρόμους του Πειραιά και για να καταδικαστεί η ναζιστική συμμορία της Χρυσής Αυγής. Συνέδεσε τον αγώνα των ναυτεργατών με τις απεργίες των λιμενεργατών και την ανάγκη για κρατικοποίηση του ΟΛΠ ανοίγοντας το μεταβατικό πρόγραμμα της ΑΝΤΑΡΣΥΑ. 

Ο Γιάννης Τόλιος, από την ΛΑΕ, τόνισε ότι οι Έλληνες εφοπλιστές αύξησαν τα προηγούμενα χρόνια την θέση τους στο παγκόσμιο στόλο και τοποθετήθηκε υπέρ της ρήξης με το ευρώ και την Ευρωπαϊκή Ένωση με κύριο στόχο την ανάκτηση της νομισματικής κυριαρχίας. Ο Σταύρος Μαυρουδέας, οικονομολόγος, πανεπιστημιακός στο ΑΠΘ, αμφισβήτησε τα επίσημα στοιχεία που ανεβάζουν την συμβολή της ναυτιλίας σε 7,5% του ΑΕΠ, ή σε περίπου 17,5 δισ. ευρώ ετησίως. Όπως ανέφερε τα στοιχεία αυτά δεν αφορούν σε καθαρές πληρωμές μέσα στη χώρα, οι οποίες είναι μισθοί ναυτεργατών και εργαζομένων στις διαχειριστικές εταιρείες, εισφορές, προμήθειες και ανέρχονται περίπου σε 2 δισ. ευρώ ή 1% του ΑΕΠ! 

Νέα φάση

Όπως εξήγησε ο οικονομολόγος Κώστας Πολύδωρος, η ναυτιλία βρίσκεται παγκοσμίως σε μία νέα φάση χρεωκοπιών, αναδιαρθρώσεων και συγχωνεύσεων που οφείλεται στην κατάρρευση της ναυλαγοράς λόγω υπερπροσφοράς πλοίων και επιβράδυνσης της εμπορικής δραστηριότητας. Τα μη εξυπηρετούμενα τραπεζικά δάνεια των εφοπλιστών δημιουργούν μεγαλύτερες ανάγκες για ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών το κόστος των οποίων πέφτει στις πλάτες της εργατικής τάξης και για τον λόγο αυτό πλάι στο αίτημα της διαγραφής τους χρέους και της ρήξης με το ευρώ και την ΕΕ χρειάζεται να βάλουμε αυτό του εργατικού ελέγχου.

Ο Τάσος Αναστασιάδης από τον Συντονισμό Ενάντια στα Μνημόνια σημείωσε ότι η στοχοποίηση της ΠΕΝΕΝ είναι κομμάτι της προσπάθειας των εφοπλιστών να επιτεθούν στις συνδικαλιστικές ελευθερίες και τα σωματεία προκειμένου να διατηρήσουν την κερδοφορία των επιχειρήσεών τους και θύμισε τις απεργιακές μάχες της τελευταίας περιόδου από τα δημόσια νοσοκομεία και την εκπαίδευση έως το μετρό και τους εργαζόμενους της Εθνικής Ασφαλιστικής με την ανάγκη του συντονισμού αυτών των μετώπων στις 15 Μάρτη και την μετατροπή της απεργίας στα νοσοκομεία σε πανεργατική.