Και αυτή η ιδιωτικοποίηση είναι σκάνδαλο. Ο ΟΣΕ δεν είναι «μαύρη τρύπα», είναι φιλέτο για τα αρπακτικά Logistics

Δεν είναι μόνο το ψέμα τους που εξοργίζει -οι ίδιοι που φόρτωσαν τον ΟΣΕ με ελλείμματα αφήνοντάς τον στο έλεος των τραπεζών, παρουσιάζονται τώρα ως σωτήρες. Είναι και η υποκρισία τους για το τι είναι πραγματικά ο ΟΣΕ -αυτό που η κυβέρνηση προσπαθεί να μας παρουσιάσει ως «μαύρη τρύπα», για κάποιους άλλους είναι «η κότα με τα χρυσά αυγά». Ο,τι κι αν λέει ο Ρέππας και τα παπαγαλάκια του στα ΜΜΕ, ο ΟΣΕ είναι ένα μεγάλο φιλέτο, το οποίο πολλά και μεγάλα συμφέροντα φιλοδοξούν να κατασπαράξουν.

Σαν τέτοιο ετοιμάζεται, άλλωστε, να τους το σερβίρει η κυβέρνηση με τις πλάτες του ΔΝΤ και της ΕΕ. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι με το νέο νόμο τα χρέη του Οργανισμού τα αναλαμβάνει το Δημόσιο. Με αυτή τη ρύθμιση και οι τραπεζίτες θα πάρουν τα χρήματά τους και οι ιδιώτες που θα μπουν στον ΟΣΕ δεν θα χρειαστεί να πληρώσουν τίποτα. Ούτε είναι τυχαίο το γεγονός ότι, ενώ αυτή η επιλογή ανεβάζει το συνολικό χρέος της χώρας κατά 4,4%, το ΔΝΤ και η ΕΕ δεν έχουν βγάλει άχνα. Μπορεί η τρόικα να απαγορεύει σε δήμους, υπουργεία ή υπηρεσίες να δανείζονται για να μειωθεί το έλλειμμα, αλλά όταν πρόκειται να εξυπηρετηθούν τα ιδιωτικά συμφέροντα, δεν πειράζει το δημόσιο χρέος να φτάσει στα ύψη.

«Βατοπέδι»

Πίσω, λοιπόν, από την «εξυγίανση», η κυβέρνηση βγάζει στο σφυρί το φιλέτο που λέγεται ΟΣΕ. Η μία πλευρά του ξεπουλήματος αφορά στην ακίνητη περιουσία του σιδηρόδρομου. Είναι η πλευρά που αναδεικνύουν οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ όταν μιλάνε για ένα «νέο Βατοπέδι». Με τον ΟΣΕ να είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης γης και ακινήτων μετά την Εκκλησία, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μπροστά θα έχουμε νέα σκάνδαλα τύπου Εφραίμ. Τέτοιου είδους μελλοντικά ξεπουλήματα κρύβει η «αξιοποίηση» της περιουσίας του ΟΣΕ με παραχωρήσεις και συμπράξεις με ιδιώτες.

Ακόμα πιο σημαντικό κι από την ακίνητη περιουσία, όμως, είναι το μεταφορικό έργο του ΟΣΕ. Όλες οι εταιρίες που είτε δραστηριοποιούνται ήδη είτε θέλουν να δραστηριοποιηθούν στον τομέα των logistics -της «εφοδιαστικής αλυσίδας» όπως μεταφράζονται τα logistics στα ελληνικά και αφορούν στη διαχείριση μεταφορών και αποθηκών- έχουν βάλει στο μάτι το σιδηρόδρομο. Το μέτρο για το πόσο αυτός ο τομέας αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια, μας το δίνει η εξής περιγραφή: «Ο ρόλος τους στην οικονομία είναι τεράστιος αρκεί κάποιος να αναλογιστεί ότι για παράδειγμα στις ΗΠΑ τα ποσά που δαπανώνται για τα επιχειρησιακά logistics (business logistics) είναι δεκαπλάσια από αυτά που δαπανώνται για διαφήμιση, διπλάσια από αυτά που δαπανώνται για την εθνική άμυνα και ίσα με αυτά που δαπανώνται για ιατρική περίθαλψη» (ένθετο της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ Σαββατοκύριακο, «Logistics, Τι πρέπει να γίνει στην Ελλάδα», 31 Οκτώβρη-1 Νοέμβρη 2009).

Στην Ελλάδα, για τις εταιρίες που ασχολούνται με τον συγκεκριμένο τομέα, ο ΟΣΕ και ο χαρακτήρας του είναι εμπόδιο στην «ανάπτυξη» των μεταφορών, δηλαδή στα κέρδη τους.

«Οταν ο ΟΣΕ εξακολουθεί να χαράσσει την πολιτική ανάπτυξής του ανεξάρτητα με τα λιμάνια, κι όταν εμπορευματικά κέντρα στην Ελλάδα μπορεί να φτιάξει μόνο ο αργός σε ρυθμούς εργασίας ΟΣΕ, τότε γίνεται πασιφανές πως η έλλειψη εμπορευματικών έργων δε θα επιτρέψει ποτέ στη χώρα μας να γίνει διαμετακομιστικός κόμβος των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης», έγραφε στο ίδιο ένθετο ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Logistics. Από τότε και το Εμπορευματικό Κέντρο του ΟΣΕ στο Θριάσιο έχει μπει σε τροχιά ιδιωτικοποίησης, που μαζί με τη νέα σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει το Ικόνιο με το Θριάσιο αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα εμπορευματικά έργα συνδυασμένων μεταφορών στα Βαλκάνια. Και η σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη και είναι επίσης κομβική στα παραπάνω ιδιωτικά συμφέροντα είναι, με το νέο νομοσχέδιο, στο στόχαστρο.

Πολυεθνικές

Ανάμεσα στις εταιρίες που διεκδικούν μερίδιο από όλη αυτή την πίτα του ΟΣΕ είναι: Η κινεζική πολυεθνική COSCO, η οποία, εκτός του ότι είναι η μεγαλύτερη εταιρία logistics σε τέσσερις χώρες (Ιαπωνία, Ταϊβάν, Βόρειο Κορέα και Κίνα), έχει άμεσο ενδιαφέρον μετά την είσοδό της στο λιμάνι του Πειραιά της «διακίνησης των κινεζικών προϊόντων προς της Ευρώπη, τα Βαλκάνια και τη Μαύρη Θάλασσα» (Καθημερινή 18/9). Ο ΟΛΠ συνέστησε την εταιρία «Logistics ΟΛΠ ΑΕ» προκειμένου να συμμετέχει σε κοινοπρακτικό σχήμα με την COSCO για τη διεκδίκηση του Θριάσιου. Ναυτιλιακές και κατασκευαστικές εταιρίες αλλά και οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι τους οποίους επίσης κατά καιρούς έχουν αναφέρει τα δημοσιεύματα.

Οπως ακριβώς πριν δύο χρόνια η Ολυμπιακή χαρακτηριζόταν σαν χρεοκοπημένη που πρέπει να κλείσει και τελικά αποδείχτηκε ότι το κενό που άφησε ήταν σκέτο χρυσωρυχείο για την Aegean και την Λουφτχάνσα, το ίδιο μέλλον προετοιμάζουν για τον ΟΣΕ. Η λύση για τον ΟΣΕ είναι η διαγραφή του χρέους του προς τις τράπεζες, η επιστροφή όλων των δραστηριοτήτων και υποδομών του στο κράτος σε μια δημόσια εταιρία και η απόδοση του ελέγχου της στους ίδιους τους εργαζόμενους. Αυτό είναι η προϋπόθεση για να αναπτυχθεί ο δημόσιος σιδηρόδρομος, σε βάρος των συμφερόντων του «κυκλώματος των ΙΧ»: τράπεζες, κατασκευαστικές, αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, τις πετρελαϊκές του Λάτση και του Βαρδινογιάννη.

Αυτό αξίζει να παλέψουν οι εργαζόμενοι και οι συμπαραστάτες τους.

Το διπλό σκάνδαλο ΟΣΕ - φορτηγά

Αν το νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ είναι η μία πλευρά της παράδοσης των μεταφορών στις πολυεθνικές, η άλλη πλευρά είναι το νομοσχέδιο για τους ιδιοκτήτες των φορτηγών.

Ο Χάρης Τσιόκας, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών, αυτός που τώρα βγαίνει συχνά πυκνά στα κανάλια για να τα βάλει δήθεν με τα «συμφέροντα» των φορτηγατζήδων, έλεγε, στις 15 Ιούνη, σε συνέδριο logistics στο Ξενοδοχείο Πεντελικόν, στην ομιλία του: «Το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, θέλοντας να συμβάλει στην ανάπτυξη της ανταγωνιστικής ικανότητας της Ελληνικής Οικονομίας και των ελληνικών επιχειρήσεων, δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στη βελτίωση των διαφόρων συντελεστών της μεταφοράς, όπως είναι τα Logistics. Ως άμεσες δράσεις βελτίωσης του κόστους των Logistics υλοποιεί τις εξής οριζόντιες δράσεις: Απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών, γεγονός που πρακτικά σημαίνει ότι όποιος επιθυμεί μπορεί, υπό κάποιες προϋποθέσεις, να διεκδικήσει άδεια Φορτηγού Δημόσιας Χρήσης, ΦΔΧ, καθώς για τη χορήγηση της άδειας δεν θα λαμβάνεται υπόψη η σκοπιμότητα, αλλά η νομιμότητα».

Κέντρα

Και συνέχιζε για τον ΟΣΕ: «να δώσουμε τη δυνατότητα σε κάθε οργανωμένο όμιλο εφοδιαστικής να μπορεί να επιβιβάζεται στη γραμμή και να εξυπηρετεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις ανάγκες του. Το νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ θα δημιουργήσει ανταγωνιστικές συνθήκες για τις σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ελλάδα και σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των εμπορευματικών κέντρων στο Θριάσιο, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη (και μικρότερων Ε.Κ. σε άλλες πύλες εισόδου και αστικά κέντρα) θα δημιουργήσει πιο αποτελεσματικές λύσεις συνδυασμένων μεταφορών».

«Από τις 33.000 άδειες που υπάρχουν σήμερα πάνω από 26.000 είναι οι άδειες σε φυσικά πρόσωπα. Δηλαδή η τεράστια πλειοψηφία των φορτηγατζήδων είναι μικροϊδιοκτήτες», εξήγησε στην Ε.Α. κατά τη διάρκεια της διαδήλωσης την Τρίτη ο Γιώργος Μιχελάτος ιδιοκτήτης φορτηγού διεθνών μεταφορών. «Ο Ρέππας στην ουσία μετατρέπει όλους τους μικροϊδιοκτήτες σε υπάλληλους των πολυεθνικών. Οι διατάξεις μάλιστα που επιτρέπουν σε μη ευρωπαϊκές εταιρίες να εισέλθουν εντός του ευρωπαϊκού χάρτη των μεταφορών στη Ελλάδα φωτογραφίζουν την κινεζική Cosco που αφού αγόρασε το λιμάνι και θέλει να αγοράσει τον ΟΣΕ, πάει να βάλει χέρι και στις χερσαίες μεταφορές».

«Θα πρέπει όλοι να καταλάβουμε πως η επίθεση που γίνεται σήμερα στους φορτηγατζήδες είναι κομμάτι της γενικότερης επίθεσης που γίνεται σε όλους τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους. Είναι κομμάτι της πολιτικής του μνημόνιου. Κόβουνε δουλειές, εισοδήματα και δικαιώματα από τον απλό κόσμο και χαρίζουν εκατομμύρια ευρώ και ολόκληρους κλάδους της οικονομίας στις πολυεθνικές. Αυτή είναι η πολιτική του μνημονίου, της κυβέρνησης και της τρόικα», τόνισε ο Σταμάτης Παπαθανάσης.

Να απλώσουμε τη συμπαράσταση

Καμπάνια συμπαράστασης στον αγώνα των σιδηροδρομικών για να μην περάσει το νομοσχέδιο-έκτρωμα της κυβέρνησης ξεκίνησε η Επιτροπή Αλληλεγγύης Συνδικαλιστών και Συνδικάτων. Μετά την έκδοση της αφίσας με το σύνθημα «τον ΟΣΕ; ΠΟΤΕ!» που εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην απεργιακή διαδήλωση του ΟΣΕ την Τρίτη 14/9 και πήρε τα θετικά σχόλια πολλών εργαζόμενων, τα μέλη της Επιτροπής έχουν ξεκινήσει μαζική συλλογή υπογραφών σε εργατικούς χώρους και γειτονιές, προσπάθεια να βγουν ψηφίσματα αλληλεγγύης από σωματεία και συλλόγους, αλλά και οργάνωση εκδηλώσεων σε χώρους δουλειάς με ομιλητές εργαζόμενους του ΟΣΕ. Ηδη έχουν συγκεντρωθεί πάνω από 1000 υπογραφές, ψηφίσματα έχουν βγάλει το ΕΚΑ, το συνέδριο της ΠΟΣΥΠΠΟ, ο δήμος Αγίας Παρασκευής και ο δήμος Περιστεριού, ενώ διαμορφώνεται ένα πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων συμπαράστασης σε εργατικούς χώρους.

Την περασμένη Πέμπτη 16 Σεπτέμβρη η Επιτροπή Αλληλεγγύης σε συντονισμό με εργαζόμενους στο κεντρικό κτίριο του ΟΣΕ στην Καρόλου, οργάνωσαν ανοιχτή εκδήλωση στο χώρο για το πώς μπορεί να οργανωθεί ο αγώνας ενάντια στο ξεπούλημα του σιδηρόδρομου. Στη συζήτηση συμμετείχαν πάνω από 10 εργαζόμενοι που μίλησαν για όλα όσα τους απασχολούν: πώς συνεχίζει η μάχη, με ποιες μορφές πάλης, αν μπορεί να κλιμακωθεί, αν μπορεί να κερδίσει τη συμπαράσταση άλλων κλάδων εργαζόμενων, ποια πρέπει να είναι η στάση απέναντι στις ηγεσίες των συνδικάτων, πώς μπορεί να γίνει η κόντρα με τις συκοφαντίες της κυβέρνησης. Οι εργαζόμενοι αποφάσισαν να συμμετέχουν σαν ομιλητές στις εκδηλώσεις που θα οργανώσει η Επιτροπή Αλληλεγγύης σε διάφορους χώρους και να καλέσουν σε νέα συγκέντρωσή τους στο κτίριο της Καρόλου την Παρασκευή 24/9 στη 1μμ.

Εξορμήσεις

Κάποιοι από τους εργαζόμενους που πήραν μέρος στη συζήτηση είχαν μάθει για την εκδήλωση το πρωί της ίδιας μέρας από την εξόρμηση που πραγματοποίησε η Επιτροπή στο χώρο.

«Από τις 6πμ κοινό συνεργείο της Επιτροπής και της Εργατικής Αλληλεγγύης βρεθήκαμε έξω από το κεντρικό κτίριο του ΟΣΕ στην Καρόλου για να συζητήσουμε με τους εργαζόμενους και να τους καλέσουμε στην εκδήλωση που οργάνωνε η Επιτροπή στο χώρο», μας είπε ο Παντελής. «Γεμίσαμε το κτίριο με τις αφίσες και τα χαρτόνια και μοιράσαμε τις προκηρύξεις στις δύο εισόδους. Οι εργαζόμενοι χαίρονταν που έβλεπαν συμπαραστάτες τους να έχουν πάει τόσο πρωί για να τους μεταφέρουν την αλληλεγγύη τους και να τους καλέσουν σε μια συζήτηση για την συνέχεια και την κλιμάκωση του αγώνα. Εντεκα εργαζόμενοι πήραν την Εργατική Αλληλεγγύη».

Την επόμενη ημέρα, ξανά νωρίς το πρωί, η Επιτροπή οργάνωσε εξόρμηση στο αμαξοστάσιο του ΟΣΕ στη Λεύκα στον Πειραιά. «Μοιράσαμε μαζικά την προκήρυξη της Επιτροπής και εξηγήσαμε στους εργαζόμενους που σταματούσαν ότι προσπαθούμε να οργανώσουμε τη συμπαράσταση γιατί πιστεύουμε ότι αυτός είναι ο τρόπος για να νικήσει η μάχη ενάντια στην ιδιωτικοποίηση», μας είπε η Κατερίνα, «Πολλοί μας ήξεραν από τις απεργιακές διαδηλώσεις που έγιναν πρόσφατα».

Οι περιοδείες στα γραφεία, τους σταθμούς και τα αμαξοστάσια του ΟΣΕ θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα σε όλη τη χώρα, το ίδιο οι εξορμήσεις σε μια σειρά εργατικούς χώρους για να απλωθεί η συμπαράσταση.

Εκδηλώσεις Αλληλεγγύης

Τετάρτη 22 Σεπτεμβρίου:
ΕΘΝΟΣ-ΗΜΕΡΗΣΙΑ,
στις 5.30μμ στο εστιατόριο

Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου:
ΕΘΕΛ Πειραιά,
στις 6 πμ στο κυλικείο

Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου:
ΜΕΤΡΟ Σεπόλια, στις 12 μες

Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου:
ΕΘΕΛ Βοτανικός,
στις 6 πμ στο κυλικείο

Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου:
ΕΡΤ Αγ. Παρασκευή, στις 12 μες στα γραφεία της ΠΟΣΠΕΡΤ

Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου:
Δήμος Αγ. Παρασκευής,
στις 2μμ στο Δημαρχείο

Πανελλαδική Εργατική Συνάντηση

Παράλληλα με την καμπάνια συμπαράστασης στον ΟΣΕ, η Επιτροπή Αλληλεγγύης οργανώνει τη 2η Πανελλαδική Εργατική Συνάντηση συνδικαλιστών και συνδικάτων που θα γίνει την Κυριακή 24 Οκτώβρη στο θέατρο Διάνα, στις 11πμ. Η πρώτη συνάντηση, πέρσι τέτοιο καιρό, είχε σηματοδοτήσει την ίδρυση της Επιτροπής που ένα χρόνο τώρα έχει στηρίξει με κάθε τρόπο όλους τους αγώνες που ξέσπασαν ενάντια στις επιθέσεις της κυβέρνησης, της τρόικας και των αφεντικών. Η συνάντηση οργανώνεται σε συνεργασία με τα εργατικά έντυπα βάσης Financial Crimes, Σκουπιδιάρα, Νυστέρι, Η Τάξη μας και Εργαζόμενοι σε Κίνηση από τους χώρους των ΜΜΕ, των δήμων, των νοσοκομείων, της εκπαίδευσης και των συγκοινωνιών αντίστοιχα.

Η πρωτοβουλία της Επιτροπής για μια νέα εργατική συνάντηση έχει τριπλό στόχο. Καταρχήν, πατώντας στις εμπειρίες του εργατικού κινήματος την προηγούμενη χρονιά, την ακόμα καλύτερη οργάνωση των αγώνων ενάντια στην «προσπάθεια της κυβέρνησης να κλέψει ακόμη περισσότερα από τους εργάτες για να τα δώσει στους τραπεζίτες», όπως αναφέρει η προκήρυξη της Επιτροπής αναδεικνύοντας τα πολλά μέτωπα που έχει ανοίξει η κυβέρνηση: «Στον ΟΣΕ και τις συγκοινωνίες αυτή η μάχη έχει ήδη ξεκινήσει, η πάλη για να υπερασπίσουμε το Σιδηρόδρομο και τις δημόσιες συγκοινωνίες από τη διάλυση και τα αρπακτικά της αγοράς θα παίξει ρόλο για όλους τους αγώνες της επόμενης περιόδου....Στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, στη ΔΕΗ, σε κάθε νοσοκομείο και σχολείο, σε δεκάδες χώρους οι εργαζόμενοι είναι έτοιμοι να υπερασπίσουν τις δουλειές τους και τα δικαιώματά τους».

Δεύτερος στόχος να εξοπλιστούν οι αγωνιστές στα συνδικάτα με επιχειρήματα και τρόπους οργάνωσης ώστε να ξεπερνούν τα εμπόδια που βάζουν οι ηγεσίες των συνδικάτων. Οπως συνεχίζει το κάλεσμα: «Ολοι αυτοί οι αγώνες θα χρειαστούν τη στήριξη και την αλληλεγγύη από όλη την εργατική τάξη για να μπορέσουν να σταματήσουν τα καταστροφικά σχέδια της κυβέρνησης και της τρόικα. Αυτό το καθήκον δεν μπορούμε να το αφήσουμε στα χέρια της συνδικαλιστικής ηγεσίας που έχει δείξει ότι δεν θέλει να δώσει στήριγμα στους χώρους που παλεύουν. Αυτό το καθήκον πέφτει στις πλάτες των εργαζόμενων και των συνδικαλιστών της βάσης που βλέπουν ότι κανένας αγώνας δεν πρέπει να μείνει μόνος του αν θέλουμε να κερδίσουμε».

Τρίτος στόχος, η πολιτική στήριξη των αγώνων με αιτήματα που αποτελούν την εργατική απάντηση στην κρίση, όπως στάση πληρωμών του χρέους, κρατικοποίηση των τραπεζών με εργατικό έλεγχο, νομοθετική απαγόρευση των απολύσεων, να φορολογηθούν οι πλούσιοι, να νομιμοποιηθούν οι μετανάστες, να σταματήσουν οι εξοπλισμοί και τα κονδύλια να δοθούν για τις ανάγκες των εργατών και της νεολαίας.