Η δύναμη του αγώνα

Οποιο χαρακτηρισμό κι αν έδωσε κανείς στο απεργιακό τους πρόγραμμα από τις 21 έως τις 24 Δεκέμβρη, “απεργία διαρκείας” ή “επαναλαμβανόμενες κινητοποιήσεις με 24ωρες απεργίες και στάσεις εργασίας”, οι μεταφορές στην Αττική κυριολεκτικά παρέλυσαν όλη εκείνη τη βδομάδα, όπως και την προηγούμενη βδομάδα της Γενικής Απεργίας στις 15/12. Ακόμα και τις μέρες των στάσεων εργασίας, η κατάσταση στους δρόμους δεν διέφερε από τις μέρες των 24ωρων ή και των πανεργατικών απεργιών.

Παρά το κυκλοφοριακό χάος, οι εργαζόμενοι δεν απομονώθηκαν. Η καθημερινή προπαγάνδα της κυβέρνησης και των ΜΜΕ για την “ταλαιπωρία των πολιτών” αλλά και του Μίχαλου του Βιομηχανικού Επιμελητηρίου περί “συντεχνιών που δίνουν τη χαριστική βολή στην αγορά” δεν κατάφερε να βάλει απέναντι απεργούς και επιβάτες. Το μόνο που πετύχαινε η κυβέρνηση με το να επιστρατεύει κάθε μέσο για να συκοφαντήσει τον αγώνα, ήταν να δείχνει τη δική της αδυναμία. Ιδιαίτερα όταν άνοιξε η φημολογία της επίταξης, την οποία διέψευσε μεν ο κυβερνητικός εκπρόσωπος αλλά δεν την απέκλεισε κιόλας, αποκαλύφτηκε ότι το μόνο που έχει απομείνει στο ΠΑΣΟΚ είναι η καταστολή.

Η προσπάθεια της κυβέρνησης να σπάσει την απεργία δεν έμεινε βέβαια μονάχα στο επίπεδο της προπαγάνδας ή της φημολογίας. Σε συνεργασία με την ηγεσία της ΠΑΣΚΕ που όλο αυτό το διάστημα κάνει τα πάντα για να ελέγξει τα συνδικάτα των συγκοινωνιών και τον συντονισμό τους με στόχο να βάλει φρένο στην απεργία διαρκείας, προχώρησε στο επόμενο βήμα, της προσπάθειας να αποδυναμώσει τον Συντονισμό των ΜΜΜ. Ετσι, η ηγεσία των οδηγών στα μπλε λεωφορεία, την ίδια ώρα που έπινε νερό στο όνομα της ενότητας του αγώνα των συγκοινωνιών, την ίδια ακριβώς στιγμή αποφάσιζε διαφορετικό απεργιακό πρόγραμμα από τα άλλα ΜΜΜ.

Παρόλα αυτά, οι απεργίες είχαν καθολική συμμετοχή και τεράστια επιτυχία, ενώ με κάθε ευκαιρία η βάση έκφραζε τη διάθεσή της για συνέχεια. Αυτό έγινε για παράδειγμα στην κοινή ενημερωτική γενική συνέλευση των εργαζόμενων στον ΗΣΑΠ, το ΜΕΤΡΟ και το ΤΡΑΜ την Τρίτη 21/12. Οσοι συνδικαλιστές προσπαθούσαν να πείσουν ότι “απεργίες μέσα στις γιορτές δεν γίνονται”, το μόνο που κέρδιζαν ήταν τις εξαγριωμένες φωνές των συγκεντρωμένων που ρωτούσαν “και τώρα τι; πώς συνεχίζουμε;”. Αντίθετα, ο πρόεδρος του Σωματείου στο ΜΕΤΡΟ Αντώνης Σταματόπουλος που τόνισε ότι “οι στάσεις εργασίας είναι μεσοβέζικες λύσεις, χρειάζεται απεργία διαρκείας και πρέπει οι συνδικαλιστές που δε θέλουν έναν τέτοιο αγώνα, να παραιτηθούν” καταχειροκροτήθηκε.

Εργαζόμενοι ΟΣΕ

Οι απεργίες των συγκοινωνιών κατάφεραν να παρασύρουν και τους εργαζόμενους στον ΟΣΕ σε νέες κινητοποιήσεις. Ετσι, η βάση του Σωματείου του Προαστιακού σε μια μαζική γενική συνέλευση δυο μέρες μετά την Πανεργατική της 15 Δεκέμβρη αποφάσισε να ακολουθήσει το απεργιακό πρόγραμμα των συγκοινωνιών όλη την επόμενη βδομάδα. Το Σωματείο της ΕΡΓΟΣΕ προχώρησε σε νέα κατάληψη των κεντρικών γραφείων της εταιρίας την Τρίτη 21/12. Ενώ η ηγεσία της ΠΟΣ αναγκάστηκε να κηρύξει νέα 24ωρη απεργία στις 22 Δεκέμβρη τη μέρα ψήφισης του προϋπολογισμού μαζί με όλα τα συνδικάτα.

Η διάθεση της βάσης των σιδηροδρομικών για αγώνα φάνηκε και στην κατάληψη των κεντρικών γραφείων του ΟΣΕ στην Καρόλου. Παρά τις προσπάθειες της ΠΑΣΚΕ να απομονώσει τους εργαζόμενους εκεί, η κατάληψη έγινε κέντρο του αγώνα και κράτησε για μία εβδομάδα, από τις 13 έως τις 20 Δεκέμβρη. Ενώ και η λήξη της κατάληψης δεν έγινε με τη θέληση της βάσης. Οπως περιγράφει σε ανακοίνωσή της η Συντονιστική Επιτροπή της Καρόλου: “...Με τον αγώνα μας δεν ανησύχησαν μόνο οι κέρβεροι εκπρόσωποι των συμφερόντων μας οι 'επίσημοι συνδικαλιστές μας', οι όποιοι έστησαν το σκηνικό διάλυσης της συνέλευσης της Δευτέρας (20/12) μαζί με τους δήθεν αγανακτισμένους σιδηροδρομικούς, αλλά και η εργοδοσία, η οποία έσπευσε να συνεδριάσει και να πάρει αποφάσεις υλοποίησης του νόμου εκτός γραφείων ΟΣΕ και συνεχίζει τώρα τον αντεργατικό της κατήφορο με διώξεις συναδέλφων που συμμετείχαν στην κατάληψη...”.

Η επιτυχία των κινητοποιήσεων δεν άφησε τις δυνάμεις μέσα στα συνδικάτα που συναινούν στην κυβερνητική πολιτική να κλείσουν, με δικαιολογία τις γιορτές, τον αγώνα. Παραμονή Χριστουγέννων, η μαζική γενική συνέλευση της ΕΘΕΛ στο αμαξοστάσιο της Φούλγκορ αποφάσισε νέο πρόγραμμα απεργιών μέσα στις γιορτές μέχρι και τις 10 Γενάρη. Η απόφαση αυτή άνοιξε το δρόμο, μέσω του Συντονισμού, και στα άλλα Μέσα να αποφασίσουν κινητοποιήσεις.