Εργατικό κίνημα
Αεροδρόμια: ΟΧΙ στην ιδιωτικοποίηση σκάνδαλο

Ρόδος - Φωτό από παλαιότερες κινητοποιήσεις ενάντια στο ξεπούλημα των αεροδρομίων

Μέσα στο δεκαπενταύγουστο, χέρι - χέρι με την ψήφιση του τρίτου μνημονίου, ήρθε και το ξεπούλημα – σκάνδαλο 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport – Slentel (ομίλου Κοπελούζου). 
 
Αν και δρομολογημένη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, πρόκειται για την πρώτη μεγάλη ιδιωτικοποίηση της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. 
 
Αν γυρίζαμε 8 μήνες πριν, στη διαδικασία παράδοσης – παραλαβής των υπουργείων, αμέσως μετά τις εκλογές του Γενάρη, θα ακούγαμε τον Σταθάκη να δεσμεύεται πως “Δεν πρόκειται να συνεχιστεί η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων”. 
 
Ο ίδιος ο μετέπειτα υπουργός, λίγο πριν, το Νοέμβρη του 2014, δήλωνε ότι η συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση “αποτελεί εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη για τις προοπτικές ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας” κι ότι “η σύμβαση θα προβλέπει τον διπλασιασμό της τιμής του εισιτηρίου, αυξάνοντας έτσι το κόστος μετακίνησης για τους έλληνες πολίτες αλλά και πλήττοντας την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος”. Συμπλήρωνε μάλιστα ότι “τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι στην πλειοψηφία τους κερδοφόρα και σε θέση να αποζημιώνουν όσα από αυτά είναι ελλειμματικά. Άρα δεν επιβαρύνουν με κανένα τρόπο τα δημόσια ταμεία. Η ενέργεια αυτή, η οποία κινείται στα όρια της νομιμότητας, πραγματοποιείται την ίδια στιγμή που η συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματικών ενώσεων και των τοπικών κοινωνιών που πλήττονται αντιτίθενται στην εκποίηση τους” (Το Βήμα, 25/11/14).
 
Με τον ίδιο τρόπο που έσκισε τα μνημόνια, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, σταμάτησε το ξεπούλημα των αεροδρομίων. Για 1,2 δις ευρώ περνάνε σε ιδιωτικά χέρια τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου.
 
Φιλέτα
 
Πρόκειται για ιδιωτικοποίηση - δώρο δεκατεσσάρων φιλέτων, καθώς από αυτά μετακινούνται 17,6 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως με τεράστια έσοδα για το ελληνικό δημόσιο. 
 
Σύμφωνα με στοιχεία της ΟΣΥΠΑ (συνδικαλιστική ομοσπονδία εργαζομένων στην Πολιτική Αεροπορία) αναφορικά με τα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη λειτουργία των περιφερειακών αεροδρομίων το 2014, στην πρώτη θέση βρίσκεται το Ηράκλειο με 55 εκατομμύρια ευρώ, στη δεύτερη η Θεσσαλονίκη με 39 εκατομμύρια ευρώ, στην τρίτη η Ρόδος με 35 εκατομμύρια ευρώ, ακολουθούν τα Χανιά με 18 εκατομμύρια ευρώ, η Κέρκυρα με 16 εκατομμύρια ευρώ και η Κως με 15 εκατομμύρια ευρώ.
 
Αντιδράσεις υπήρξαν και μέσα στο κυβερνητικό στρατόπεδο με 29 βουλευτές – μέχρι εκείνη τη στιγμή – του ΣΥΡΙΖΑ να καταθέτουν ερώτηση στους αρμόδιους υπουργούς, από την οποία μπορεί να βρει κανείς χρήσιμα στοιχεία. 
 
“Η Fraport AG - Slentel Ltd για τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση, θα πληρώσει εφάπαξ στο ελληνικό δημόσιο 1,234 δισ ευρώ ...  Τα 1,234 δισ. ευρώ ισοδυναμούν με τα τριετή καθαρά έσοδα του κράτους από τα αεροδρόμια. ... Το ετήσιο μίσθωμα που θα καταβάλει η Fraport AG - Slentel Ltd είναι 0,023 δις. Αυτό ισοδυναμεί για παράδειγμα, με τον ετήσιο περίπου τζίρο του Κρατικού Αερολιμένα Κέρκυρας, είναι δε λιγότερο από τα ετήσια έσοδα του κράτους από τις εμπορικές και μόνο χρήσεις σε όλα τα αεροδρόμια.”
επισημαίνουν οι βουλευτές και συνεχίζουν: “Ο ιδιώτης, ενώ στη σαρανταετία θα εισπράξει πάνω από 22 δισ. ευρώ, θα αποδώσει στο κράτος μόνο 3,85 δισ., την ίδια στιγμή που το δημόσιο μόνο από το "σπατόσημο" θα έχει στη σαρανταετία έσοδα 8 δισ ευρώ ... Με καθαρά οικονομικούς όρους, το ελληνικό κράτος θα έχει από την εν λόγω ιδιωτικοποίηση τετραπλάσια έως και πενταπλάσια απώλεια εσόδων”. 
 
Σε παλιότερο δημοσίευμα της Εποχής, διαβάζουμε γιατί το παράδειγμα του μοναδικού μέχρι τώρα ιδιωτικού αεροδρομίου, του Ελ.Βενιζέλος, δεν ήταν επιτυχημένο. “Η ιδιωτική πολιτική στο αεροδρόμιο των Σπάτων έχει δείξει αρνητικά αποτελέσματα. Εξαιτίας του υψηλού κόστους χρήσης του, έχει περιοριστεί η κίνηση σε αυτό. Παράλληλα έχει το πιο ακριβό αεροπορικό εισιτήριο για εσωτερικούς προορισμούς. Τρίτον ενώ αυξάνει κατά πολύ η κίνηση στα ανταγωνιστικά αεροδρόμια, η ελληνική αεροπορική εταιρεία καταργεί σημαντικούς διεθνείς προορισμούς και έχουμε σημαντική απώλεια κρατικών εσόδων, αφού η γερμανική εταιρεία διαχείρισης δεν αποδίδει τον ΦΠΑ στο κράτος, παρά την έκδοση καταδικαστικών αποφάσεων με αποτέλεσμα το δημόσιο να έχει ζημιωθεί”, αναφέρει το δημοσίευμα. 
 
Εκτός από την ζημιά για το ελληνικό δημόσιο, το ξεπούλημα των περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport, αναμένεται να έχει επιπτώσεις και στις εργασιακές σχέσεις. Αυτό τουλάχιστον λέει το αμαρτωλό παρελθόν της εταιρίας σε αντίστοιχα αεροδρόμια του εξωτερικού, όπως αυτό της Βαλτιμόρης. Ο ερευνητής Ίαν Μικούσκο, μέλος του Συνδικάτου Unite Here (εκπροσωπεί 300.000 εργαζόμενους στη Β. Αμερική), το οποίο βρίσκεται σε ανοιχτή διαμάχη με τη Fraport τονίζει σε δήλωσή του που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών: “Η συμπεριφορά της εταιρείας προς τους εργαζόμενους στο αεροδρόμιο της Βαλτιμόρης μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο εξέτασης για τους φορείς λήψης αποφάσεων στην Ελλάδα. Αν ολοκληρωθεί η συμφωνία πώλησης των αεροδρομίων, θα υπάρχει επιδείνωση των εργασιακών συνθηκών, απολύσεις και εργασιακή ανασφάλεια”.
 
Αντιδράσεις υπάρχουν ήδη από την ΟΣΥΠΑ που εξαγγέλλει συνδικαλιστικούς και νομικούς αγώνες (χωρίς όμως να το συγκεκριμενοποιεί) αλλά και από τοπικούς φορείς που φτάνουν μέχρι τη διενέργεια τοπικών δημοψηφισμάτων. Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι “το ξεπούλημα υποδομών που είναι αναγκαίες για την καθημερινή ζωή και πηγή δημόσιου πλούτου δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό. Ο εξευτελισμός του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ δε δεσμεύει το λαό. Τώρα αρχίζει ο αγώνας ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις των αεροδρομίων. Για την ακύρωσή τους, για να δώσουν λόγο όλοι όσοι τις μεθόδευσαν, για το πέρασμά τους σε δημόσια ιδιοκτησία και τη λειτουργία τους με κοινωνικό και εργατικό έλεγχο και με βάση τις ανάγκες του λαού”. 
 
Οι συνδικαλιστικοί φορείς και οι εργαζόμενοι που σχετίζονται με την πολιτική αεροπορία και τα αεροδρόμια είναι αυτοί που μπορούν να βάλουν φρένο στο ξεπούλημα με απεργιακό τρόπο. Στο πρόσφατο παρελθόν επανειλημμένα η ΟΣΥΠΑ έχει εξαγγείλει κι έχει αναστείλει απεργιακές κινητοποιήσεις, με τελευταία τη 48ωρη απεργία στο τέλος Μάη. Τώρα “δηλώνει προς κάθε κατεύθυνση , ότι όχι μόνο δεν έκλεισε η υπόθεση, αλλά τώρα είναι η αρχή των αγώνων”. Είναι καιρός οι εργαζόμενοι να μπουν μπροστά και να σταματήσουν τα ξεπουλήματα.