Διεθνή
Aπεργία στη Λουφτχάνσα

Συγκέντρωση απεργών Παρασκευή 6 Νοέμβρη

Η μεγαλύτερη απεργία των τελευταίων 50 ετών εξελίσσεται στην γερμανική αεροπορική Λουφτχάνσα. Από την αρχή της χρονιάς το σωματείο UFO (Ανεξάρτητος Οργανισμός Ιπτάμενων Συνοδών) βρίσκεται σε αντιπαράθεση με τη διοίκηση για το ασφαλιστικό και στις 8/11 ξεκίνησε 7ήμερη απεργία με τη συμμετοχή να έχει αγγίξει ακόμα και το 95%. Σε πολλές περιπτώσεις οργανώθηκαν και απεργιακές φρουρές με μεγάλη επιτυχία.
 
 Αντίστοιχα, οι πιλότοι έχουν κάνει πάνω από 13 απεργιακές κινητοποιήσεις μέσα στη χρονιά. Κάθε φορά οι κινητοποιήσεις αναγκάζουν την εταιρεία να ακυρώνει πτήσεις, κυρίως από τα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης, του Ντίσελντορφ και του Μονάχου.
 
Οι ακυρώσεις φτάνουν μέχρι και τις 300 ανά ημέρα κινητοποίησης (60.000 επιβάτες). Κάθε μέρα απεργίας υπολογίζεται ότι κοστίζει στα ταμεία του κολοσσού 10 εκατομμύρια ευρώ.
 
Το μήλον της έριδος είναι η προσπάθεια της διοίκησης να βάλει χέρι στις πρόωρες συντάξεις. Οι ιπτάμενοι έχουν προς το παρόν το δικαίωμα να βγουν σε μειωμένη σύνταξη στα 55 παίρνοντας το 65% της κανονικής σύνταξης μέχρι να φτάσουν το κανονικό όριο συνταξιοδότησης. Τα αφεντικά της Λουφτχάνσα λένε ότι αυτά τα «προνόμια» πρέπει να κοπούν για να μπορέσει η εταιρεία να ανταγωνιστεί τις αεροπορικές χαμηλού κόστους αλλά και τους ανταγωνιστές από τον Κόλπο όπως η Έμιρειτς.
 
Αυτό το επιχείρημα δεν φαίνεται να πείθει τους εργαζόμενους οι οποίοι είδαν την Λουφτχάνσα να αναθεωρεί προς τα πάνω την πρόβλεψη για τα κέρδη της χρονιάς στο αστρονομικό ποσό των 1,95 δισεκατομμυρίων ευρώ! Το σωματείο δηλώνει αποφασισμένο να τραβήξει την κόντρα μέχρι να φτάσουν «σε μια καθαρή συμφωνία», ενώ η υψηλή συμμετοχή έχει ανεβάσει το ηθικό των απεργών.
 
Σε δελτίο τύπου πριν από μερικές μέρες η εταιρεία αναγκάστηκε να μιλήσει για «πρωτοφανή απεργία» ενώ ενημέρωσε ότι θα γίνει έκτακτη συνάντηση του Διοικητικού Συμβουλίου για το θέμα με το κόστος να είναι τόσο μεγάλο που δεν μπορούν ακόμα να το υπολογίσουν.
 
Σε άρθρο-συνέντευξη που φιλοξενήθηκε στο περιοδικό Marx21 της Γερμανίας με τίτλο «Χωρίς εμάς ρόδα δεν γυρνά» συνδικαλιστή του σωματείου εξηγούσε τη δυναμική αλλά και τις δυσκολίες που έχει η απεργία. Πολλοί από τους απεργούς είναι αναγκασμένοι να μένουν αποκομμένοι από τις οικογένειές τους σε άλλες πόλεις ή και ηπείρους για να μην σπάσουν την απεργία. Ενώ περιέγραψε την στρατηγική των αφεντικών και έδωσε απαντήσεις στην λάσπη που εκτοξεύεται από τις διάφορες κιντρινο-φυλλάδες περί προνομιούχων κλπ. 
 
Η εταιρεία λοιπόν έχει εξαγοράσει μικρότερες εταιρείες που όδευαν στη χρεωκοπία όπως η Σουίς και η αντίστοιχη αυστριακή τις οποίες «εξυγίανε» χτυπώντας τα συνδικάτα και μειώνοντας τους μισθούς. Τώρα αξιοποιεί αυτές τις εταιρίες και άλλες θυγατρικές της ώστε να δημιουργήσει μέσω του ανταγωνισμού πίεση για μειώσεις του εργατικού κόστους και στην μητρική. Περιγράφοντας τις «παραδείσιες» συνθήκες εργασίας μίλησε για τα προβλήματα υγείας που προκαλούνται από τη συνεχή έκθεση σε συνθήκες χαμηλής πίεσης, τους τραυματισμούς από αντικείμενα που πέφτουν όταν προκαλούνται αναταράξεις αλλά και για το συνεχές «τζετ λαγκ» που προκαλείται από τις διηπειρωτικές πτήσεις με τους εργαζόμενους να χάνουν παντελώς την αίσθηση του χρόνου χωρίς να μπορούν να ξεκουραστούν ποτέ. 
 
Τέλος έδωσε και κάποια παραδείγματα από κατακτήσεις του προηγούμενου διαστήματος όπως για παράδειγμα την κατάργηση της υποχρέωσης που είχαν μέχρι πρόσφατα οι γυναίκες αεροσυνοδοί να φοράνε ψηλά τακούνια σε όλες τις πτήσεις. 
 
Αυτή τη στιγμή το σωματείο των ιπτάμενων συνοδών προσανατολίζεται να προχωρήσει σε νέες κινητοποιήσεις, αυτή τη φορά όμως σε συντονισμό με τους πιλότους.