Είναι η τρίτη συντονισμένη απάντηση που δίνουν οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες με αποκορύφωμα την 24ωρη απεργία που πραγματοποίησαν στις 3 Ιούνη και νέκρωσε όλη την Αθήνα. Οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες συνεχίζουν τον αγώνα τους για Δημόσιες Αστικές Συγκοινωνίες, για βελτίωση του συγκοινωνιακού έργου, για άμεσες προσλήψεις και για να μην κατεδαφιστούν τα μισθολογικά, εργασιακά, ασφαλιστικά δικαιώματα, και οι ΣΣΕ.
Η κυβέρνηση μπορεί να μην έχει ακόμα επίσημα εντάξει τις αστικές συγκοινωνίες στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, όμως αυτό δε σημαίνει ότι δεν είναι στους στόχους της, δεδομένου ότι ακολουθεί την ίδια πολιτική που ακολούθησε και στον ΟΣΕ. Μείωση της χρηματοδότησης εδώ και μία δεκαετία και εξαναγκασμό για στροφή στο δανεισμό που υπερδιπλασιάζει τα ελλείμματα. Ενώ λόγω των έκτακτων μέτρων λιτότητας το υπουργείο μεταφορών προχωρά σε ακόμα μεγαλύτερη μείωση των δαπανών προς τις συγκοινωνίες με αποτέλεσμα να μην μπορεί να καλυφθεί ούτε καν η μισθοδοσία.
«Λύση στον δανεισμό θα αναζητήσει σύντομα και ο ΟΑΣΑ, λόγω της μείωσης της επιδότησης που φέτος φτάνει το 15%, ενώ για το 2011 θα αγγίξει το 20%», διαβάζουμε στην εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ (14/6). «Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΑΣΑ ετησίως επιδοτείται από το Δημόσιο για τα εισιτήρια με 140 εκατ. ευρώ, το ποσό αυτό καταβάλλεται σε τέσσερις δόσεις των 35 εκατ. ευρώ. Στο τέλος Φεβρουαρίου και ενώ έπρεπε να καταβληθούν στον Οργανισμό 35 εκατ. ευρώ τελικά του καταβλήθηκαν 29,75 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να προκληθεί πρόβλημα στη μισθοδοσία των οδηγών της ΕΘΕΛ. Ως προσωρινή λύση αποφασίστηκε να δοθεί επιπλέον ποσό από τη δεύτερη δόση της επιδότησης, με αποτέλεσμα η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να μιλά πλέον για επιπλέον δανεισμό.
Ειδικότερα, η μείωση των επιδοτήσεων στις αστικές συγκοινωνίες έχει ήδη δημιουργήσει «μαύρη τρύπα» 18 εκατ. ευρώ, με την απουσία χρημάτων να είναι ιδιαίτερα έντονη στο τέλος του χρόνου, που θα κληθούν να καλύψουν μισθούς και πληρωμές καυσίμων, (στα καύσιμα ήδη εκκρεμούν χρέη πάνω από 140.000 ευρώ, ποσό το οποίο αναμένεται να αυξηθεί έως το τέλος του έτους). Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ο δανεισμός του Οργανισμού αναμένεται αρχικά να αγγίξει τα 40 εκατ. ευρώ, και μόνο όσον αφορά την πληρωμή μισθοδοσίας. Την ίδια στιγμή, το συσσωρευμένο έλλειμμα των φορέων αστικών συγκοινωνιών φαίνεται ότι έχει ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ».
Το υπουργείο Μεταφορών αναζητά «λύσεις» με τη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα στον οποίο θα ενταχθούν ο Ηλεκτρικός, η ΕΘΕΛ, ο ΗΛΠΑΠ, το Μετρό, το Τραμ, ο προαστιακός σιδηρόδρομος και τα ΚΤΕΛ εντός της Αττικής και θα ονομάζεται Μητροπολιτικός Φορέας Αστικών Συγκοινωνιών. Στόχος είναι η μείωση του λειτουργικού κόστους και η ιδιωτικοποίηση των συγκοινωνιών μέσα από την ένταξη των ΚΤΕΛ στον ενιαίο φορέα. Ταυτόχρονα ανακοίνωσε ότι θα προσληφθούν 150 νέοι ελεγκτές στον ΟΑΣΑ για να περιοριστεί το φαινόμενο των «λαθρεπιβατών που αυξήθηκε από 15% στο 25% τα τελευταία χρόνια», θέλοντας να ρίξει σε αυτούς το βάρος των ελλειμμάτων.
Ψέματα
Πρόκειται για αισχρά ψέματα. Σύμφωνα με στοιχεία που έβγαλε στη δημοσιότητα η συνδικαλιστική παράταξη «Ενωτική Αγωνιστική Συνεργασία» (ΕΑΣ) στον ΟΑΣΑ και δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα του συνδικάτου «Ο κόσμος των συγκοινωνιών» τα χρέη του κράτους προς τον όμιλο ΟΑΣΑ φτάνουν τα 2,5 δις ευρώ, αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολούθησαν οι κυβερνήσεις από το 2000. Έτσι εξανάγκασαν τον Οργανισμό σε δανεισμό με αποτέλεσμα να υπερδιπλασιάζονται τα ελλείμματα. (βλέπε στην ιστοσελίδα www.easitis.gr).
Και όλα αυτά παρά το γεγονός ότι ο νόμος 2669/1998 αναφέρει ότι «η διαφορά του λειτουργικού κόστους και του καθοριζόμενου κάθε φορά κομίστρου, όπως προσδιορίζεται αυτό με την τιμολογιακή πολιτική, αποτελεί κοινωνική παροχή, η οποία αντισταθμίζεται με την καταβολή της διαφοράς (αντισταθμιστική καταβολή), από τον Κρατικό Προϋπολογισμό». Επίσημο έγγραφο που δημοσιοποιήθηκε αποδεικνύει πως στις 30/3/2010 δόθηκε στον ΟΑΣΑ προκαταβολή του 4ου (και τελευταίου) τριμήνου της κρατικής επιχορήγησης και την επόμενη 1/4/2010 δόθηκε το υπόλοιπο ποσόν. Από τότε και στο εξής ο Όμιλος κατέφυγε σε δάνεια για να μπορέσει να λειτουργήσει.
Αυτή η πολιτική πρέπει να ανατραπεί. Οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες έχουν τη δύναμη να επιβάλουν ότι θα δοθούν λεφτά για τους επιβάτες και όχι για τους τραπεζίτες. Αν δεν ανατραπεί τώρα αυτή η αφαίμαξη, είναι βέβαιο ότι σε μερικούς μήνες η κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει τον όμιλο ΟΑΣΑ όπως και τον ΟΣΕ. Γι αυτό έχει τεράστια σημασία όλοι οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες, με ενιαίο και συντονισμένο αγώνα να βάλουν τέρμα στο πρόγραμμα λιτότητας και περικοπών και να διεκδικήσουν πάγωμα του χρέους, φορολογία στους πλούσιους, κρατικοποίηση των τραπεζών που κάνουν τόσα χρόνια πάρτι απομυζώντας τον ιδρώτα που χύνουν εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι στο τιμόνι.