Εργατικό κίνημα
ΟΑΣΘ: Κάτω τα χέρια από τους εργαζόμενους, δημόσιες συγκοινωνίες τώρα!

Μια ολόκληρη φιλολογία έχει αναπτυχθεί τον τελευταίο μήνα γύρω από το μέλλον των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Ο υπουργός Μεταφορών Σπίρτζης υποτίθεται ότι καταθέτει σχέδιο που αναδιαμορφώνει το σκηνικό, ως επόμενο κυβερνητικό βήμα, στη μάχη που έχει ξεσπάσει από το περασμένο καλοκαίρι, με αφορμή την απληρωσιά και τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων του ΟΑΣΘ. 

“Υποτίθεται”, γιατί επί της ουσίας η παρουσίαση του σχεδίου αναγγέλεται εδώ και καιρό, αλλά... αναβάλλεται (επόμενη ανακοινωμένη εξ αναβολής ημερομηνία είναι η 14η Ιανουαρίου). Αυτά που μένουν εν τω μεταξύ είναι τα δημοσιεύματα του Τύπου, ένα περίγραμμα που παρουσίασε σε “μυστική” σύσκεψη ο Σπίρτζης στις αρχές Δεκέμβρη και η προσπάθεια των κυβερνητικών να παρουσιάσουν τις κινήσεις του υπουργείου, ως προσπάθεια θεσμοθέτησης δημόσιων συγκοινωνιών στην πόλη.

Σύμφωνα λοιπόν με δημοσίευμα της Μακεδονίας της Κυριακής (24/12/16) το σχέδιο δεν προβλέπει κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, ούτε καν τη συγκρότηση δημόσιου φορέα συγκοινωνιών όπως αφήνει να εννοηθεί η κυβερνητική προπαγάνδα. “Η λύση που φαντάζει πιθανότερη είναι η συγκρότηση ενός σχήματος, στο οποίο θα συμμετέχει το κράτος, κάποιοι δήμοι αλλά και ιδιώτης. Μία μορφή δηλαδή σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Η κυβέρνηση θα επιδιώξει το νέο αυτό σχήμα να τεθεί υπό δημόσιο έλεγχο, δηλαδή κράτος και δήμοι να έχουν τουλάχιστον το 51%. Όμως εάν αυτό για οποιοδήποτε λόγο δεν τελεσφορήσει, τότε το plan b προβλέπει το δημόσιο να κρατήσει τουλάχιστον το 34%, ώστε να διαθέτει ισχυρή καταστατική μειοψηφία, για να έχει σημαντικό ρόλο και λόγο. Σε αυτό το νέο σχήμα θα μπορεί, εφόσον το θελήσει, να συμμετάσχει και ο ΟΑΣΘ, ως ιδιώτης, ο οποίος έχει την τεχνογνωσία να εκτελέσει το έργο της αστικής συγκοινωνίας. Ενδεχομένως, όμως, να συμμετάσχει και άλλος αντίστοιχος ιδιωτικός οργανισμός”. 

Δανειστές

Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα εξετάζεται και το ενδεχόμενο “ο πάροχος να είναι καθαρά δημόσιος, χωρίς δηλαδή τη συμμετοχή ιδιώτη. Σε αυτή την περίπτωση τα αναγκαία κεφάλαια θα αντληθούν με δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την αγορά λεωφορείων με χρονομίσθωση(λίζιγκ), ενώ θα επιδιωχθεί και συνεργασία με την υπό εκκαθάριση ΕΛΒΟ για την κατασκευή μικρών λεωφορείων”. Για αυτό όμως “απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των δανειστών, γεγονός που θα αποτελέσει έκπληξη” μιας που ήδη έχουν επιβάλει τη δρομολόγηση του ξεπουλήματος των συγκοινωνιών της Αττικής.

Όποια κι αν είναι η τελική διαμόρφωση του σχεδίου η κυβέρνηση έχει επιλέξει να το κάνει επιτιθέμενη στους εργαζόμενους. Η πρόθεση για περικοπές είναι δηλωμένη δια στόματος του προέδρου της Εγνατίας Οδού που συμμετέχει στις διαδικασίες. “Εμείς δεσμευόμαστε όλοι να ενταχθούν στο νέο φορέα, να μη χάσει κανείς τη δουλειά του, αλλά βεβαίως, όχι με αυτό το ύψος των αμοιβών” λέει. 

Η μόνη προοπτική που είναι προς το συμφέρον τόσο των εργαζόμενων όσο και των επιβατών δεν είναι άλλη από την πλήρη κρατικοποίηση των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης σε σύγκρουση με δανειστές και ιδιοκτήτες ΟΑΣΘ, χωρίς αποζημίωση στους τελευταίους. Με τον έλεγχο στους ίδιους τους εργαζόμενους. Έτσι μπορούν να εξασφαλιστούν φτηνές και ποιοτικές συγκοινωνίες για τους Θεσσαλονικείς, να κατοχυρωθούν οι δουλειές και οι μισθοί των εργαζόμενων και να δυναμώσει ταυτόχρονα η μάχη ενάντια στα ξεπουλήματα, των συγκοινωνιών της Αθήνας, αλλά και όλων των υπόλοιπων κοινωνικών αγαθών.