Γράμματα και σχόλια
Τι φταίει για τη σύγκρουση πλοίων στον Πειραιά;

Σύγκρουση ανάμεσα σε ναρκοθηρευτικό πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού και σε εμπορικό πλοίο έγινε την Τρίτη 27/10 το πρωί. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης ήταν να κοπεί ολόκληρη η πρύμνη του ναρκοθηρευτικού σκάφους και να τραυματιστούν δυο μέλη του πληρώματός του. Ο πλοίαρχος του εμπορικού πλοίου συνελήφθη και κατηγορείται για πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια, καθώς και για παραβάσεις των διεθνών κανόνων αποφυγής σύγκρουσης. Κατέθεσε απολογητικό υπόμνημα και αφέθηκε προσωρινά ελεύθερος. Τα περισσότερα μέσα περιστρέφουν τη μετάδοση της είδησης γύρω από τη διαφωνία για τις ευθύνες του ενός ή του άλλου πλοίου και για τους χειρισμούς. Ωστόσο το συγκεκριμένο ναυάγιο, που δεν είναι το πρώτο που συμβαίνει κοντά στο λιμάνι, αναδεικνύει βαθύτερα προβλήματα.

Ένα είναι η διαμόρφωση του λιμανιού από τα κολοσσιαία σχέδια επέκτασης και εκμετάλλευσής του. Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Παρατηρητήριο Πειραϊκής: “Το σημερινό ναυτικό ατύχημα έξω από το λιμάνι του Πειραιά, ανάμεσα σε εμπορικό και πολεμικό πλοίο, επιβεβαίωσε περίτρανα τις ανησυχίες και τους φόβους των κατοίκων και των φορέων του Πειραιά για τις αρνητικές επιπτώσεις που θα προκαλέσει η επιχειρούμενη επέκταση του λιμένα της κρουαζιέρας. Μια από αυτές τις επιπτώσεις είναι η δραματική μείωση του εύρους του ήδη στενού και κορεσμένου διαύλου ναυσιπλοΐας. 

Να σημειωθεί πως ήδη τα περιθώρια ελιγμών μεγάλων πλοίων για την αποφυγή μιας σύγκρουσης είναι πολύ περιορισμένα λόγω των μεγάλου φόρτου που προκαλεί ο ελλιμενισμός πλοίων με εμπορευματοκιβώτια. Αν σε αυτό προστεθεί και η κίνηση των πλοίων της ακτοπλοΐας τότε η κατάσταση γίνεται άκρως επικίνδυνη.

Επέκταση

Επισημαίνεται ακόμα ότι λόγω των έργων που γίνονται στο πλαίσιο της εν λόγω επέκτασης του λιμανιού, έχει ήδη περιοριστεί το πλάτος του διαύλου ναυσιπλοΐας μπροστά στην είσοδο του λιμανιού και κατ’ επέκταση και κατά το μήκος αυτού, δηλαδή και εκεί που έγινε η σημερινή σύγκρουση. Περιορισμός που θα είναι μόνιμος αν ολοκληρωθεί το έργο”.

Δεύτερο πρόβλημα, που καταγγέλλει ο πρώην διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων, Δ. Μπακόπουλος, είναι η συμφόρηση του λιμανιού με τα τεράστια μεταφορικά έργα της COSCO, αλλά και η επιείκεια απέναντί της όσον αφορά την τήρηση των πρωτοκόλλων. Το πλοίο που εμπλέκεται στο πιο πρόσφατο ναυάγιο ήταν ένα τεράστιο μεταφορικό κοντέινερ και πλοία σαν κι αυτό κάνουν ουρά έξω από το λιμάνι του Πειραιά, ενώ όπως αναφέρει κάποια σταματάνε και πάνω στον δίαυλο. Τονίζει δε ότι η πλατφόρμα με τα κοντέινερ την οποία δουλεύει η COSCO λειτουργεί στα όριά της.

Προφανώς μπροστά στην ενδεχόμενη δυσαρέσκεια της COSCO λόγω ελέγχων ή περιορισμών η ασφάλεια μπαίνει σε δεύτερη μοίρα.

Και βέβαια στη συμφόρηση στην είσοδο του λιμανιού δίπλα στα κέρδη της COSCO έρχεται να συμβάλει άλλος ένας παράγοντας: η εκστρατεία της κυβέρνησης που βάζει διαρκώς σε επιφυλακή το Πολεμικό Ναυτικό για να υπερασπιστεί τις τυχοδιωκτικές διεκδικήσεις στην ΑΟΖ της Ανατολικής Μεσογείου. Είναι ώρα να βάλουμε τις ζωές των ανθρώπων και την ασφάλεια της ναυσιπλοίας πάνω από τα κέρδη των εφοπλιστών και το κυνήγι των ορυκτών καυσίμων που καταστρέφουν το περιβάλλον και απειλούν την ειρήνη.