Περιβάλλον
Kρήτη: Πλημμύρες στο βωμό της «ανάπτυξης»

«Το φαινόμενο της βροχής που σημειώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στα παράλια της Κρήτης -και όχι μόνο- οφείλεται στους βόρειους ενισχυμένους ανέμους που έπνεαν στην περιοχή και οι οποίοι μετέφεραν μεγάλες ποσότητες υγρασίας προς τις ακτές και τα ορεινά της Κρήτης. Σε επαφή τους με αυτά τα σημεία, αναγκάζονται να υψωθούν και να συμπυκνωθούν, δημιουργώντας νεφώσεις που προκαλούν βροχοπτώσεις…» 

Η παραπάνω παράγραφος, αποτελεί το βασικό και παιδαριώδη ορισμό της δημιουργίας της βροχής και δεν κρύβει καμία «θεομηνία» ούτε παράξενο καιρικό φαινόμενο. Το ύψος της βροχής που καταγράφηκε από τους επίσημους μετεωρολογικούς σταθμούς ήταν για το μήνα Οκτώβρη του 2020 στην περιοχή του Ανατολικού Ηρακλείου 237,20 mm, και στην περιοχή της Κνωσού 189,60 mm. Για τη σύγκριση, το 2019, οι αντίστοιχες τιμές ήταν 195,80 mm και 231,80mm. 

Οι περιοχές που πλημμύρισαν και σημειώθηκαν παράλληλα και κατολισθήσεις δεν είναι τυχαίες και ούτε δικαιολογούνται από την μικρή αύξηση της βροχόπτωσης. Η περιοχή Καστελλίου είναι μία «υπό ανάπτυξη» περιοχή αφού εκεί προγραμματίζεται το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου για την κατασκευή του οποίου έχουν εκριζωθεί περισσότερα από 200.000 δέντρα. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο ύψος του κόμβου Σταλίδας αποκλείστηκε για ώρες, λόγω των κατολισθήσεων και των ορμητικών νερών. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο κομμάτι του ΒΟΑΚ αποτελεί καινούριο παραδοτέο έργο. Μα πιο πολύ αξίζει να σημειωθεί ότι όλα αυτά τα καινούρια παραδοτέα έργα γίνονται χωρίς συμπληρωματικά έργα όπως είναι τα αντιπλημμυρικά και τα αποχετευτικά καθώς δεν επιδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Και τέλος βέβαια κηρύχτηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης όλες οι παράκτιες, πυκνοδομημένες και τουριστικές περιοχές όπως είναι η Χερσόνησος, τα Μάλια και οι Γούβες γεγονός που επιβεβαιώνει για άλλη μια φορά την χωρίς σχεδιασμό «ανάπτυξη», με μοναδικό γνώμονα το κέρδος των μεγάλων ξενοδοχειακών ομίλων.

Κινδύνεψαν ζωές – σε αντίστοιχες πλημμύρες υπήρξαν και θύματα, όπως το 2019 στη Γεωργιούπολη ή όπως το 2017 στη Μάνδρα – οικογένειες έμειναν άστεγες, όπως γίνεται κάθε φορά, όπως θα εξακολουθήσει να γίνεται σε όλες τις περιπτώσεις που το κέρδος θα μπαίνει πάνω από τις πραγματικές ανάγκες μας. Και τότε θα βαφτίζουν τις αποτυχίες του και τις δολοφονίες τους «θεομηνίες και Προσωπική Ευθύνη». 

Παρονομαστής

Η κλιματική αλλαγή που ευθύνεται για τις αυξημένες βροχοπτώσεις σε μικρά χρονικά διαστήματα, αλλά και οι καταστροφές που συμβαίνουν εξαιτίας της έντασής τους έχουν κοινό παρανομαστή, το εύκολο και γρήγορο κέρδος των καπιταλιστών. Το φαραωνικό έργο κατασκευής αεροδρομίου στο Καστέλλι δεν θα φέρει καμία ανάπτυξη για τις τοπικές κοινωνίες αλλά αντίθετα η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος θα πολλαπλασιάζει τις επιπτώσεις των φυσικών φαινόμενων. Οι μόνοι που έχουν να κερδίσουν από αυτό είναι οι κατασκευαστικές εταιρίες. 

Στην Κρήτη η δράση των κινημάτων ενάντια στην περιβαλλοντική καταστροφή είναι πλούσια τα τελευταία χρόνια, είτε πρόκειται για τις ΒΑΠΕ, είτε για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, είτε για τις εξορύξεις. Τα κινήματα αυτά πρέπει να κατέβουν μαζικά στις πορείες του Πολυτεχνείου σε συντονισμό με τους φοιτητές, τους εργάτες και τους μετανάστες για να ξηλώσουμε την κυβέρνηση της ΝΔ και το σύστημα που υπηρετεί.

Τόνια Αντωνίου, Γιάννης Βαλαής
ΣΕΚ Ηρακλείου