Οικονομία και πολιτική
AEGEAN: Το σκάνδαλο των ιδιωτικοποιήσεων

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. αποφάσισε να δώσει 120 εκ ευρώ στην ιδιωτική αεροπορική εταιρεία Aegean προκειμένου να μην χρεοκοπήσει μιας και η επιβατική κίνηση έχει σχεδόν μηδενιστεί λόγω του covid-19. Η κίνηση αυτή είναι πραγματικά εξοργιστική αν αναλογιστούμε ότι όταν ο κόσμος, για να θωρακιστεί η δημόσια Υγεία, ζητά προσλήψεις στα νοσοκομεία και στα σχολεία η αγορά και συντήρηση λεωφορείων στα ΜΜΜ, η μόνιμη επωδός της κυβέρνησης είναι ότι δεν υπάρχουν χρήματα.

Οι κυβερνήσεις της Ν.Δ. έχουν διαχρονικά δείξει ότι το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι η ενίσχυση και διάσωση των μεγαλοεπιχειρηματιών. Η Ν.Δ. του Καραμανλή αγόρασε το 1975 την Ολυμπιακή από τον Ωνάση για 68 εκ. δολάρια, αφού ο επιχειρηματίας είχε ζητήσει (δεν τα πήρε) 45 εκ. δολάρια ενίσχυση λόγω της τότε κρίσης του πετρελαίου. Η ΟΑ μέχρι τότε δεν είχε παρουσιάσει ποτέ κέρδη!

25 χρόνια αργότερα, το 2009, ένα μήνα πριν τις εκλογές, η Ν.Δ. του Καραμανλή του νεότερου (παρά τους μεγάλους αγώνες των εργαζομένων), πούλησε την ΟΑ στον Βγενόπουλο, πάνω που η εταιρεία είχε αρχίσει να ορθοποδεί και πάλι. Ο τότε υπουργός Ανάπτυξης (κι αμέσως πριν Μεταφορών) Κ. Χατζηδάκης πανηγύριζε για την πώληση λέγοντας ότι η ΟΑ σώζεται και ταυτόχρονα σπάει έτσι το μονοπώλιο στις αερομεταφορές.

Ο Βγενόπουλος περιόρισε δραματικά το δίκτυο της ΟΑ και την οδήγησε απαξιωμένη πλέον προς την ολοκλήρωση του σχεδίου που ήταν η απορρόφησή της από την Aegean του Βασιλάκη το 2012, πάλι με κυβέρνηση Ν.Δ. Αφού καταργήθηκε το "κακό" κρατικό μονοπώλιο, η Ν.Δ. δημιούργησε ένα "καλό" ιδιωτικό μονοπώλιο, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για τα μεγάλα κέρδη που ανακοίνωνε έκτοτε η Aegean.

Αφού λοιπόν οι υπουργοί της Ν.Δ. έκαναν τον πατέρα Βασιλάκη αφεντικό των αερομεταφορών, έρχονται τώρα να επιδοτήσουν και τον γιο Βασιλάκη, την ώρα που χιλιάδες εργαζομένων αναγκάζονται να ζουν με την "ελεημοσύνη" των 534 ευρώ. Πρόκειται περί τεράστιου σκανδάλου, πόσο μάλλον όταν η κυβέρνηση δεν επιβεβαιώνει ότι για τα 120 εκ. θα πάρει μετοχές της εταιρείας (όπως έκανε, αποκτώντας δικαίωμα βέτο στα Δ.Σ., η Γερμανία με τη Lufthansa). Ομολογεί έτσι ότι δίνει επιδότηση σε ιδιωτική εταιρεία, κάτι που απαγορεύεται και από τον κανονισμό της ΕΕ.

Αυτό είναι το πραγματικό νόημα της περιβόητης "ελεύθερης οικονομίας": όλα για τους κεφαλαιοκράτες! Αφού οι κυβερνήσεις απαξιώσουν τις κερδοφόρες κρατικές εταιρείες, τις πουλάνε κοψοχρονιά στους ανταγωνιστές τους κι όταν αυτοί παρουσιάσουν ζημιές τους διασώζουν. Σημειωτέον ότι, παρά τη συκοφάντηση των εργατικών αγώνων ως υπευθύνων για την κακή πορεία της ΟΑ μετά την δεκαετία του ‘80, η πρώτη μεγάλη (και νικηφόρα) απεργία στην εταιρεία έγινε το 1965, για την ανανέωση της συλλογικής σύμβασης Εργασίας. 

Άγγελος Σπανόπουλος
μέλος ΔΣ Πανελλήνιου Σωματείου Τουριστικών Συνοδών και πρώην εργαζόμενος στην ΟΑ