Συνεντεύξεις
Πανελλαδικές εξετάσεις μέσα την πανδημία

Οι μαθητές/τριες Anticapitalista στην Πανεργατική απεργία στις 10/6. Φωτό: Δημήτρης Δασκαλάκης

Ο Φίλιππος Κοντοδήμας είναι μαθητής Γ’ Λυκείου και μέλος των Μαθητών/τριών Anticapitalista. Mίλησε στον Στέλιο Μιχαηλίδη.

 

Τι σημαίνει να δίνεις πανελλαδικές εξετάσεις σε μια χρονιά που η κυβέρνηση κράτησε κλειστά τα σχολεία στο μεγαλύτερο μέρος της; 

Με το ζόρι κάναμε τρεις μήνες δια ζώσης μάθημα φέτος. Όλη την υπόλοιπη χρονιά έγινε τηλεκπαίδευση. Κι αυτό σημαίνει αποκλεισμός. Χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες δεν μπορούσαν να έχουν πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση. Άλλα παιδιά δεν είχαν υπολογιστές. Άλλα δεν είχαν ίντερνετ. Σε άλλα σπίτια ο ένας υπολογιστής που μπορεί να υπήρχε χρησιμοποιούταν για την τηλεργασία του γονιού. Ο καθένας μπορεί να καταλάβει τα αντίστοιχα προβλήματα σε πολύτεκνες οικογένειες. Είδαμε τις εικόνες με τα παιδιά στα κλειστά καφενεία των χωριών να προσπαθούν να παρακολουθήσουν μάθημα γύρω από ένα κινητό. Κι όσα παιδιά μπορούσαν να παρακολουθήσουν τηλεκπαίδευση, έρχονταν αντιμέτωπα με τεχνικά προβλήματα και γενικά με μια πολύ χαμηλότερη ποιότητα μαθήματος. 

Τώρα όλα αυτά τα παιδιά που είτε αποκλείστηκαν από την τηλεκπαίδευση, είτε συμμετείχαν με χίλια δυο προβλήματα, καλούνται να δώσουν κανονικά πανελλαδικές εξετάσεις. Το υπουργείο αρκέστηκε στη μείωση της εξεταστέας ύλης, που όμως δε λέει και κάτι. Και πάλι καταλήγουμε να εξαναγκαζόμαστε σε ένα μηχανικό διάβασμα και σε μια αποστήθιση προκειμένου να το αποτυπώσουμε σε ένα διαγώνισμα τριών ωρών που θα καθορίσει την εισαγωγή ή μη στο πανεπιστήμιο. Καμία σχέση με μάθηση. Μιλάμε για καθαρή αποτυχία της κυβέρνησης. Μόνο δυσαρέσκεια προκαλεί στη νεολαία. 

Τι πιστεύεις ότι θα έπρεπε να γίνει;

Καταρχάς τα σχολεία θα έπρεπε να ήταν ανοιχτά με τους όρους που έβαζαν οι μαθητές/τριες και οι εκπαιδευτικοί. Δηλαδή προσλήψεις εκπαιδευτικών και καθαριστριών, σπάσιμο των τμημάτων προκειμένου να έχουν το ανώτατο 15 μαθητές ανά τάξη, λεφτά για σχολικές υποδομές, μεγαλύτερες και πιο ασφαλείς κλπ. Όσον αφορά τις πανελλήνιες εξετάσεις όμως νομίζω ότι αποδεικνύεται φέτος πόσο επίκαιρο και σωστό είναι το αίτημά μας για κατάργησή τους και για ελεύθερη πρόσβαση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ούτως ή άλλως είναι ένα ανταγωνιστικό, βαθμοθηρικό σύστημα, που βάζει τους μαθητές και τις μαθήτριες σε μια διαδικασία «ο θάνατός σου – η ζωή μου», προκειμένου ένα ποσοστό μόλις όλων αυτών να συνεχίσει σε πανεπιστήμια υποταγμένα στις ανάγκες της αγοράς. Ειδικά φέτος όμως η ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, χωρίς πανελλήνιες, έχει να κάνει και με το γεγονός ότι οι ανισότητες και οι άδικοι αποκλεισμοί από την εκπαιδευτική διαδικασία, εκτοξεύτηκαν σε κραυγαλέο βαθμό λόγω της κυβερνητικής διαχείρισης της πανδημίας.

Αν ένας μαθητής βρεθεί θετικός στον κορονοϊό την περίοδο των πανελλαδικών, τι προβλέπεται;

Η διαδικασία είναι προβληματική από την αρχή της. Ο μαθητής θα βρεθεί -αν βρεθεί- θετικός στο self test, κατόπιν θα πρέπει να πάει να εξεταστεί σε κάποια δομή κι όλα αυτά βασιζόμενα στην ατομική ευθύνη, που εδώ κι ενάμιση χρόνο είναι το μόνιμο μοτίβο της κυβερνητικής διαχείρισης της πανδημίας. Καμία μέριμνα δεν υπάρχει για τους συμμαθητές/τριές του που θα συνεχίσουν να πηγαίνουν στο εξεταστικό κέντρο κανονικά, ακόμα κι αν την προηγούμενη μέρα ήταν μαζί του. Από εκεί και πέρα συνεχίζεται η πολιτική των αποκλεισμών. Ο μαθητής θα παραπεμφθεί για πανελλαδικές εξετάσεις τον Σεπτέμβρη, δίνοντας τελείως άδικα παράταση στην αγχωτική διαδικασία των εξετάσεων και της προετοιμασίας τους, όπου πιθανότατα να είναι και πιο δύσκολες καθώς θα έχουν περιοριστεί πολύ οι διαθέσιμες θέσεις στα ΑΕΙ.

Η κυβέρνηση κινήθηκε κατά της πανεργατικής απεργίας της 16/6, χρησιμοποιώντας ως δικαιολογία τους μαθητές που δίνουν πανελλαδικές. Πως το σχολιάζεις;

Οι μαθητές και οι μαθήτριες απαντάμε το εξής: Όχι στο όνομά μας οι απεργοσπαστικές προσπάθειες της κυβέρνησης. Είναι ξεκάθαρη υποκρισία. Ξαφνικά, προκειμένου να σπάσει την απεργία των γονιών μας και των καθηγητών/

τριών μας, υποκρίνεται ότι νοιάζεται για εμάς που μας έχει αναγκάσει στη δοκιμασία των πανελληνίων. Η ίδια κυβέρνηση που όταν βγαίναμε να διεκδικήσουμε τα αυτονόητα έφερνε απέναντί μας τα ΜΑΤ και μας αντιμετώπιζε με χημικά και συκοφαντίες. 

Τώρα μας χρησιμοποίησε με τον πιο βρώμικο τρόπο ενάντια σε μια δίκαιη απεργία. Εμείς είμαστε μαζί με τους απεργούς. Το νομοσχέδιο του Χατζηδάκη θα πλήξει τους γονείς μας, τις οικογένειές μας και σε λίγο θα πλήξει κι εμάς ως μελλοντικούς εργαζόμενους. Μόνη υπεύθυνη για την ταλαιπωρία των μαθητών είναι η κυβέρνηση. Ήξερε ότι την ημέρα που κατέβαζε προς ψήφιση το νομοσχέδιο ήταν μέρα εξετάσεων, ήξερε ότι θα προκαλέσει ισχυρές απεργιακές αντιδράσεις και το κράτησε επίτηδες εκείνη την ημέρα για να το χρησιμοποιήσει απεργοσπαστικά. Το μόνο που κατάφερε είναι να μας εξοργίσει ακόμα περισσότερο.