Εκπαίδευση και νεολαία
Να μην περάσει η επίθεση στο Δημόσιο Σχολείο

22/7 Πανεκπαιδευτικό Συλλαλητήριο. Φωτό: Στέλιος Μιχαηλίδης

Με ένα μαζικό συλλαλητήριο την Πέμπτη 22/7 στην Αθήνα, εκπαιδευτικοί, γονείς, φοιτητές/τριες και μαθητές/ τριες είπαν όχι στο νέο νομοσχέδιο της Κεραμέως που πάει προς ψήφιση αυτές τις ημέρες στη Βουλή. Το παρών έδωσαν μια σειρά ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ, φοιτητικοί σύλλογοι, ενώσεις γονέων αλλά και μαθητικά μπλοκ. Συμμετοχή είχαν και σωματεία πέραν του εκπαιδευτικού κλάδου, όπως το Συνδικάτο Οικοδόμων και το Σωματείο Επισιτισμού Τουρισμού, ενώ τη δική τους ξεχωριστή παρουσία είχαν το ΣΕΚ στις Σχολές και οι Μαθητές/τριες Anticapitalista. 

Νέα κινητοποίηση καλούν ΟΛΜΕ και ΔΟΕ την Τετάρτη 28/7, στις 6μμ, στο Σύνταγμα, ημέρα που αναμένεται να ψηφιστεί το νομοσχέδιο στη Βουλή.

Σε «πανεκπαιδευτικό ξεσηκωμό για να μην περάσει η επίθεση στο δημόσιο σχολείο, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς» καλεί το Δίκτυο Εκπαιδευτικών «Η Τάξη μας» σε προκήρυξη που μοιράστηκε στη διαδήλωση. «Με απεργιακό αγώνα και πανεκπαιδευτικό συντονισμό μπορούμε να ανατρέψουμε τα σχέδια της Κεραμέως» σημειώνει και καλεί ΟΛΜΕ και ΔΟΕ να μπουν μπροστά στη μάχη ενάντια στο νομοσχέδιο. «Στην περίπτωση που ψηφιστεί, να κηρύξουν απεργιακό αγώνα για τον Σεπτέμβρη με το άνοιγμα των σχολείων. Με γύρο μαζικών γενικών συνελεύσεων πριν το άνοιγμα των σχολείων, να πάρουμε απόφαση για απεργία και κλιμάκωση του αγώνα σε συντονισμό με φοιτητές, μαθητές και γονείς. Οι εκπαιδευτικοί να σηκώσουμε για μια ακόμη φορά το γάντι», προτείνει το Δίκτυο  «Η Τάξη μας». 

Σχολιάζοντας τα μέτρα του νομοσχεδίου συνεχίζει: «Κάθε άρθρο του νομοσχεδίου είναι σκέτη πρόκληση, έρχεται να κουμπώσει με όλες τις αντιδραστικές αλλαγές που η Κεραμέως έχει προχωρήσει μέχρι τώρα. Μας γυρίζει πολλές δεκαετίες πίσω, τότε που η μόρφωση αποτελούσε προνόμιο λίγων και εκλεκτών. Το κυρίαρχο δόγμα του είναι ο αποκλεισμός της πλειοψηφίας των μαθητών από το αγαθό της μόρφωσης. Σύμφωνα με τα λόγια του Μητσοτάκη, στο νέο αναβαθμισμένο σχολείο “δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι στο Πανεπιστήμιο”. 

Μια “μικρή” γεύση από το τι μας επιφυλάσσει το σχολείο της Κεραμέως πήραμε φέτος στις πανελλαδικές εξετάσεις, με το σφαγείο της ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ) στα πανεπιστήμια. Μέχρι τώρα κοντά στα 27.000 παιδιά πετιούνται έξω από το πανεπιστήμιο. Ακόμα και οι “άριστοι” “αποτύχανε” με τους κόφτες της Κεραμέως.

Αυτή την διαδικασία έρχεται το νομοσχέδιο να την απλώσει σε κάθε βαθμίδα και δομή της εκπαίδευσης. Με εξετάσεις παντού, κατηγοριοποίηση μαθητών και σχολείων. Φιλοδοξούν να διαμορφώσουν ένα ασφυκτικά εξετασιοκεντρικό σύστημα και στις χαμηλότερες βαθμίδες της εκπαίδευσης με τη δημιουργία μιας “ελληνικής PISA”. 

Σχολεία επιχειρήσεις

Με τη λεγόμενη αυτονομία της σχολικής μονάδας, το κράτος αποχωρεί από τη χρηματοδότηση των σχολείων. Επιβάλλουν τη λειτουργία των σχολείων με όρους επιχειρήσεων, με αξιοποίηση των σχολικών εγκαταστάσεων, εύρεση χορηγιών κλπ. 

Με το πολλαπλό βιβλίο επιδιώκουν να ανοίξουν την εκπαίδευση ως αγορά για τους εκδοτικούς οίκους και τις εταιρίες παροχής ψηφιακών προγραμμάτων ιδιωτικοποιώντας τον τομέα παροχής εκπαιδευτικού υλικού. Η λεγόμενη “ανεστραμμένη τάξη” καθιερώνει τηλεκπαίδευση ως την καθημερινή “κανονικότητα” της σχολικής τάξης αποκλείοντας χιλιάδες φτωχότερα παιδιά. 

Όλα αυτά για να υλοποιηθούν, έχουν σαν προϋπόθεση να σφίξουν τα λουριά και ο έλεγχος στους εκπαιδευτικούς. Με την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στοχεύουν στην εξατομικοποίηση των εκπαιδευτικών, τη διάλυση της συλλογικότητας και την κάμψη της αντίστασης των συνδικάτων. Η μη συμμετοχή στην αξιολόγηση, ατομικά ή συλλογικά, επισείει την ποινή της στέρησης μισθού (ενός μήνα), αλλά και αναστολή της μισθολογικής εξέλιξης.

Ενώ οι αλλαγές στις δομές και στην διοίκηση διογκώνουν τους μηχανισμούς ελέγχου, οι σύλλογοι διδασκόντων χάνουν σχεδόν κάθε δυνατότητα επιρροής στα σχολεία, ενώ οι διευθυντές αποκτούν υπερεξουσίες και αυξάνεται ο χρόνος της θητείας τους. 

Στην πραγματικότητα η ανάθεση στους διευθυντές και τους σχολικούς συμβούλους ρόλου παιδαγωγικού και διοικητικού ελεγκτή επαναφέρει με τους χειρότερους όρους τον αναχρονιστικό θεσμό του επιθεωρητή και στοχεύει στη διάσπαση του εκπαιδευτικού σώματος και την κατατρομοκράτηση των εκπαιδευτικών μέσω του ασφυκτικού ελέγχου εφαρμογής των επιταγών της κυβέρνησης. 

Δεν είναι η πρώτη φορά που η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ επιχειρεί να επιβάλλει ανάλογα μέτρα. Διαμορφώνουν στην εκπαίδευση ένα σκηνικό πολέμου αποφασίζοντας ότι θα συγκρουστούν κατά μέτωπο με το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας. Ξεχνούν όμως ότι το επιχείρησαν και την προηγούμενη χρονιά, με τις ηλεκτρονικές εκλογές για τα υπηρεσιακά συμβούλια και την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και έχασαν συντριπτικά. Ξεχνούν ότι ο κλάδος έχει εμπειρία από μεγάλους απεργιακούς αγώνες. Το ίδιο θα πάθουν και τώρα. Είμαστε το 95% των εκπαιδευτικών που βρήκαν μπροστά τους όταν τόλμησαν να βάλουν το δίλημμα “με τα συνδικάτα ή με την κυβέρνηση”. 

Έχουμε το καθήκον και τη δύναμη να υπερασπίσουμε τη δημόσια εκπαίδευση από τα αρπακτικά της αγοράς και του νέου συντηρητισμού. Μπορούμε να κερδίσουμε μαζί μας, το σύνολο της εργαζόμενης πλειοψηφίας, που παλεύει ενάντια σε αυτή την αντιδραστική κυβέρνηση και σίγουρα όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. 

Η οργή και η αγανάκτηση σε κάθε εκπαιδευτικό, μαθητή, φοιτητή, γονιό ξεχειλίζει. Πέρσι οι μαθητές κάνανε καταλήψεις ενάντια στην εγκληματική πολιτική της Κεραμέως για την πανδημία, φέτος έχουν μπροστά τους, όχι μόνο μία από τα ίδια, αλλά και το “αυτόνομο” σχολείο με τις αλλεπάλληλες εξετάσεις και την ελάχιστη βάση εισαγωγής, που θα πετάξει και άλλες χιλιάδες έξω από την εκπαίδευση. Οι φοιτητές διαδηλώνανε μαζικά και κάνανε κίνημα με κλειστά πανεπιστήμια, φέτος τι θα γίνει που τα πανεπιστήμια δεν θα μπορέσει η Κεραμέως να τα κρατήσει κλειστά. Σήμερα χιλιάδες εργαζόμενοι γονείς είναι οργισμένοι και με το δίκιο τους. Μπροστά στα μάτια τους υπονομεύεται το δημόσιο σχολείο της γειτονιάς και τα παιδιά τους σπρώχνονται μαζικά έξω από την εκπαίδευση».