Εκπαίδευση και νεολαία
Η χρονιά αρχίζει με πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο

10/6, Αθήνα, Οι εκπαιδευτικοί στην πανεργατική απεργία. Φωτό: Στέλιος Μιχαηλίδης

Συλλαλητήριο το απόγευμα της Τετάρτης 15 Σεπτέμβρη αποφάσισαν να καλέσουν οι ΟΛΜΕ, ΔΟΕ και ΟΙΕΛΕ, σε σύσκεψή τους τη Δευτέρα 6/9. 

Την ίδια μέρα πραγματοποιήθηκε και η σύσκεψη του Δικτύου Εκπαιδευτικών «Η Τάξη μας» με τη συμμετοχή φοιτητών/τριών του ΣΕΚ στις Σχολές, προκειμένου να οργανωθούν οι μάχες που ανοίγουν με το ξεκίνημα της νέας σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς.

Συμμετοχή στο συλλαλητήριο της ΔΕΘ το Σάββατο 11/9, εξορμήσεις στις πύλες των σχολείων τη Δευτέρα 13/9 πρώτη μέρα λειτουργίας τους και συμμετοχή στο συλλαλητήριο που καλούν οι ομοσπονδίες της εκπαίδευσης, οργάνωση γενικών συνελεύσεων σε όλους τους συλλόγους και τις ΕΛΜΕ, στήριξη της πρότασης για 48ωρες επαναλαμβανόμενες απεργίες, ήταν οι βασικές δράσεις που αποφασίστηκαν.

Τη συζήτηση άνοιξε ο Στέλιος Γιαννούλης, μέλος του ΔΣ ΣΕΠΕ Γλυφάδας – Βάρης - Βούλας  - Βουλιαγμένης:«Ανοίγουν τα σχολεία και το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει πάρει κανένα μέτρο προφύλαξης για εκπαιδευτικούς και μαθητές. Δυο χρόνια το κίνημα φωνάζει για μείωση των μαθητών ανά τάξη με παράλληλη χρηματοδότηση των σχολικών δομών για περισσότερες αίθουσες, μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών και προσλήψεις – μονιμοποιήσεις προσωπικού καθαριότητας, διαρκή δωρεάν τεστ από τον ΕΟΔΥ κλπ. Αντ’ αυτών η κυβέρνηση ανακοινώνει περικοπές, απολύει καθαρίστριες και εφαρμόζει την υποχρεωτικότητα στους εμβολιασμούς με παράλληλες μειώσεις μισθών. Γιατί μείωση μισθού είναι όταν πρέπει να πληρώνεις δύο τεστ την εβδομάδα από την τσέπη σου. 

Είναι απόλυτη ανάγκη να βγει με μαζικούς όρους το κίνημα της εκπαίδευσης και να συγκρουστεί με την κυβέρνηση. Η επίθεση στη δημόσια εκπαίδευση είναι συνολική με στόχο να τη συρρικνώσουν και να λειτουργήσει με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Με την ΕΒΕ και την τράπεζα θεμάτων εντείνουν τους ταξικούς διαχωρισμούς στην εκπαίδευση. 40.000 παιδιά έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα η αξιολόγηση ανοίγει το δρόμο για το χτύπημα των εργασιακών σχέσεων, να αρθεί η μονιμότητα και να γίνουν απολύσεις. Ο διευθυντής γίνεται μάνατζερ με υπερεξουσίες και χτυπιέται η λειτουργία των συλλόγων διδασκόντων – που παρότι δεν είναι συνδικαλιστικό όργανο, αποτέλεσε τη ραχοκοκαλιά της αντίστασης και της συλλογικότητας των εκπαιδευτικών σε κάθε σχολείο. 

Κατάκτηση

Οι διορισμοί εκπαιδευτικών που έγιναν αυτό το καλοκαίρι είναι κατάκτηση που κερδήθηκε μετά από χρόνια αγώνα, αλλά είναι σταγόνα στον ωκεανό. Δεν φτάνουν.

Ταυτόχρονα θα πρέπει να έχουμε την εικόνα ότι η κυβέρνηση δεν τα κάνει αυτά από θέση ισχύος. Είναι αδύναμη, βυθισμένη στην κρίση ενώ την ίδια στιγμή το κίνημα μεγαλώνει κι απλώνεται» σημείωσε μεταξύ άλλων ο Σ. Γιαννούλης και πρότεινε στη συνέχεια το πρόγραμμα δράσης.

«Πριν λίγο η κυβέρνηση ανακοίνωσε το πάγωμα της πανεπιστημιακής αστυνομίας», είπε στη συνέχεια ο Αλέξανδρος Κοροβέσης, φοιτητής στο ΠΑΔΑ. «Αυτό έγινε επειδή δόθηκαν μεγάλες μάχες. Είναι μια τεράστια νίκη που μας δείχνει την κρίση των από πάνω. Ο Χρυσοχοΐδης στην τελετή παράδοσης – παραλαβής του υπουργείου αναφέρθηκε στο σύνθημα που τον χαρακτηρίζει φασίστα και σκουπίδι, αναγνωρίζοντας ουσιαστικά το ρόλο που έπαιξε το κίνημα όλο το προηγούμενο διάστημα. Τον απομόνωσε και τον πέταξε στα σκουπίδια. Έτσι πρέπει να γίνει και με όλη την κυβέρνηση. Η ΔΕΘ είναι μεγάλος σταθμός. Διεκδικούμε ότι θα είναι η τελευταία ΔΕΘ που θα μιλήσει ο Μητσοτάκης και είναι μια μάχη που οι φοιτητές/τριες θα δώσουμε μαζί με όλο το εργατικό κίνημα».

 Η Σταυρούλα Πανίδου, συνταξιούχος εκπαιδευτικός, τόνισε την ανάγκη να έρθουν τα σωματεία της εκπαίδευσης σε επαφή με τους συλλόγους γονέων προκειμένου να δοθεί από κοινού ο αγώνας και αναφέρθηκε στη σημασία του χτυπήματος των συλλόγων διδασκόντων. 

Η Αθανασία Κατσούλη, εκπαιδευτικός στην Α’ ΕΛΜΕ Αθήνας και κοινοτική σύμβουλος με την Ανταρσία στις γειτονιές της Αθήνας, μεταξύ άλλων μίλησε για τον αγώνα που δίνεται στις γειτονιές του κέντρου σχετικά με τη στέγαση της προσχολικής αγωγής σε κοντέινερ που επιχειρεί ο Μπακογιάννης, μια μάχη που τη χαρακτήρισε «παράδειγμα οργάνωσης από τα κάτω».

«Το σχολείο στην τέταρτη φάση της πανδημίας θα υπολειτουργεί. Δεν υπάρχει συνάδελφος που να μη συζητάει την επίθεση της Κεραμέως. Χρειάζεται να αξιοποιήσουμε αυτή την οργή για να ξεσπάσουν με επιτυχία οι αγώνες μόλις ανοίξουν τα σχολεία», επεσήμανε η Εύα Ηλιάδη, εκπαιδευτικός σε σχολείο της Σαλαμίνας και συνέχισε βάζοντας το ζήτημα των προσφύγων και των στρατοπέδων συγκέντρωσης. «Έχουμε την εμπειρία του πώς οι εκπαιδευτικοί επιβάλλαμε το να μπουν τα προσφυγόπουλα στα σχολεία. Η κυβέρνηση ξαναπαίζει το χαρτί του ρατσισμού και θα χρειαστεί να δώσουμε ξανά αυτή τη μάχη» υπογράμμισε, ενώ στο κίνημα αλληλεγγύης στους πρόσφυγες αναφέρθηκε στη συνέχεια κι ο Αλέξανδρος, φοιτητής Φιλοσοφικής και μέλος του ΣΕΚ στις σχολές.

Αντικαπιταλιστική Αριστερά

Ο Σεραφείμ Ρίζος, μέλος του ΔΣ ΣΕΠΕ Χανίων, έφερε την εικόνα από την οργάνωση της αντίστασης στα Χανιά σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι η κατάσταση της κυβέρνησης θυμίζει την κυβέρνηση Σαμαρά του 2014 που είχε βαλτώσει από τις κόντρες που έδινε σε όλα τα μέτωπα με το εργατικό κίνημα, μέχρι που στο τέλος της χρονιάς έπεσε. «Το βάρος αυτή τη φορά πέφτει στην αντικαπιταλιστική αριστερά σε κάθε κλάδο» τόνισε.

«Το γεγονός ότι η χρονιά ξεκινάει με την κατάκτηση μερικών χιλιάδων μόνιμων διορισμών έχει δώσει αυτοπεποίθηση στους συναδέλφους. Στα σωματεία και ειδικά στην Αριστερά της εκπαίδευσης ξεκινάμε με μεγαλύτερη συμφωνία πάνω στο αγωνιστικό πλαίσιο σε σχέση με προηγούμενα χρόνια. Πρόταση για επαναλαμβανόμενες απεργίες έχουμε να δούμε από το 2013-2014. Τώρα υπάρχει και χρειάζεται να τη στηρίξουμε» πρόσθεσε ανάμεσα σε άλλα η Δώρα Κιντή, από την ΕΛΜΕ Χανίων. Τα σωματεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα Χανιά, προχωράνε σε γενικές συνελεύσεις την Τετάρτη 8/9.

Η συζήτηση έκλεισε με μια συγκλονιστική κι οργισμένη τοποθέτηση της Μιμόζας Λιοσάι, μετανάστριας σχολικής καθαρίστριας στο δήμο της Αθήνας, που απολύθηκε μαζί με δεκάδες συναδέλφισσές της μετά από δεκαετίες δουλειάς. Μόνο κριτήριο το ρατσιστικό. Επειδή είναι μετανάστριες.