Συνεντεύξεις
Συνέντευξη με τον πρόεδρο του ΣΕΛΜΑ: Θυσία στο βωμό του κέρδους

Ο Σπύρος Ρεβύθης μίλησε στον Μάνο Νικολάου

Πώς συνέβη το εργατικό δυστύχημα στο οποίο έχασε τη ζωή του ο 41χρονος εργαζόμενος της ΣΤΑΣΥ, Πέτρος Γιάμαλης;

Το θανατηφόρο ατύχημα έγινε σε συρμό λείανσης των γραμμών, έσπασαν τα φρένα του μηχανήματος και δεν δούλεψαν τα εφεδρικά φρένα. Άρα μιλάμε για δύο βλάβες. Το μηχάνημα το πήρε η κατηφόρα και άρχισε να τρέχει ανεξέλεγκτα. Οι συνάδελφοι ενημέρωσαν το κέντρο ελέγχου και η εταιρία έδωσε την εντολή να μπει μπροστά ως ανάχωμα ένας συρμός για να σταματήσει την πορεία του. Η ταχύτητα που είχε αναπτύξει τη στιγμή της πρόσκρουσης ήταν πολύ μεγάλη, μπορεί και 80 χλμ/ώρα. Δύο συνάδελφοι πήδηξαν από το μηχάνημα στην αποβάθρα της Ειρήνης και σώθηκαν, ο οδηγός τραυματίστηκε σοβαρά στην αποβάθρα του Ηρακλείου, ενώ ο συνάδελφος τεχνικός που απεβίωσε έπεσε πάνω σε πέτρες ανάμεσα στους σταθμούς Ειρήνη και Ηρακλείου και χτύπησε θανάσιμα. Ακόμα ένας τεχνικός, ο οποίος είχε μείνει στο βαγόνι τη στιγμή της σφοδρής σύγκρουσης, τραυματίστηκε σοβαρά και έμεινε για μια βδομάδα στο νοσοκομείο.

Ποιοι ευθύνονται για αυτό το δυστύχημα;

Ευθύνη έχει η εργολαβική γερμανική εταιρία για το μηχάνημα, αλλά και η ίδια η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ. Έχουμε καταγγελίες από εργαζόμενους ότι έχουν ξανασυμβεί πανομοιότυπα περιστατικά. Τι έκανε η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ για αυτό; Έκανε κάτι για αυτές τις μηχανές; Ήταν πιστοποιημένα τα άτομα του εργολάβου που ήταν στο δίκτυο της σταθερής τροχιάς με διπλώματα από το Ελληνικό δημόσιο για να μπορούν να το χειρίζονται; Έχει κάνει όλες τις διαδικασίες ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο της ΣΤΑΣΥ; Και τέλος, αν ξανασυμβεί σήμερα το ίδιο ατύχημα, έχει πλάνο για έκτακτη ανάγκη η ΣΤΑΣΥ; Η απάντηση είναι όχι. Υπάρχουν διοικητικές ευθύνες. Θεωρούμε ότι ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ έχει αφήσει χωρίς σχέδιο προστασίας τους εργαζόμενους. Τους έβαλαν μέσα σε μηχανήματα μιας εργολαβικής εταιρίας και στον βωμό του κέρδους δεν τηρήθηκαν οι κανόνες και οι διαδικασίες όπως ορίζει ο νόμος στον σιδηρόδρομο. 

Συνολικότερα, οι συνθήκες εργασίας στους χώρους δουλειάς δεν είναι αυτές που ορίζει ακόμα και η ίδια η ΣΤΑΣΥ. Για να μειώσει τους χρόνους εργασίας και να μπορέσει να απομυζεί τους εργαζόμενους, προσπαθεί να καταργήσει με διάφορους τρόπους τις διαδικασίες προστασίας και πιστοποίησης των εργαζομένων με τελικό αποτέλεσμα την έκπτωση στην ασφάλειά μας. Τα τελευταία χρόνια, μολονότι έχουμε κάνει κινητοποιήσεις για να αλλάξουν αυτά, η ΣΤΑΣΥ αφήνει να λήγουν πιστοποιήσεις εργαζομένων και δεν προχωράει στις διαδικασίες ανανέωσής τους. Υπάρχουν τεχνίτες στη Γραμμή 1 που ενώ έχουν περάσει 5 χρόνια, η εταιρία δεν τους έχει πιστοποιήσει, με αποτέλεσμα πολλοί να έχουν πάρει οδηγία από το σωματείο να μην κατεβαίνουν να δουλέψουν στο τούνελ και να κάνουν άλλες εργασίες. 

Ευθύνη για το ότι πληθαίνουν το τελευταίο διάστημα τα θανατηφόρα εργατικά δυστυχήματα έχει και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ειδικά από τότε που έχει περάσει ο νόμος του Χατζηδάκη. Εντατικοποιούνται οι ρυθμοί εργασίας, οι εργαζόμενοι δουλεύουν στα κόκκινα, ελαχιστοποιούνται οι ασφαλιστικές δικλίδες προκειμένου να αυξηθεί το κέρδος του εργοδότη. Το είδαμε στην Cosco, στους διανομείς delivery, τώρα και στη ΣΤΑΣΥ. 

Ποιες είναι οι διεκδικήσεις για τις οποίες παλεύετε ως σωματείο;

Θα συνεδριάσουμε τις επόμενες μέρες, μαζί και με τα άλλα σωματεία των σταθερών συγκοινωνιών, και θα απαιτήσουμε να επανέλθουν τα μέτρα προστασίας, όπως ήταν τα παλιότερα χρόνια στη λειτουργία της ΣΤΑΣΥ, που υπήρχαν σοβαροί κανόνες και διαδικασίες. Εκτός από πρόεδρος του σωματείου ΣΕΛΜΑ, είμαι και εκπρόσωπος των εργαζομένων στο ΔΣ της ΣΤΑΣΥ. Ζήτησα την παραίτηση του διευθύνοντα συμβούλου και τη διαθεσιμότητα των εμπλεκόμενων γενικών διευθυντών, προκειμένου να διερευνηθεί η υπόθεση. Ως εργαζόμενοι αισθανόμαστε πλέον ανασφάλεια να εργαζόμαστε υπό την επίβλεψη και καθοδήγηση αυτής της διοικητικής ομάδας. Επίσης, διεκδικούμε να μπουν δύο μέλη του σωματείου μας στην Επιτροπή Υγιεινής και Ασφάλειας, που είναι θεσμοθετημένη με νόμο από το 2010 και που θα διερευνήσει την υπόθεση του δυστυχήματος.

Διεκδικούμε μαζικές προσλήψεις, ώστε να μπορούν να υπάρχουν πιο συχνά δρομολόγια, που είναι απαραίτητα ειδικά τώρα με την πανδημία. Έγιναν 170 προσλήψεις μέσα στο 2021 την ώρα που οι αποχωρήσεις και οι συνταξιοδοτήσεις είναι πάνω από 200. Άρα το πρόσημο είναι αρνητικό. Τα δρομολόγια αραιώνουν γιατί, εκτός των άλλων, τα τρένα χαλάνε, δεν αγοράζουν καινούργια και εμείς, για την ασφάλεια των επιβατών, δεν υπογράφουμε να μπουν σε λειτουργία επικίνδυνοι συρμοί. Ταυτόχρονα, δίνουμε μάχη ενάντια στην ολιγωρία της διοίκησης για υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.

Τέλος, μπροστά μας είναι το δικαστήριο στις 14 Δεκέμβρη για να πάρουν πίσω τις συμβασιούχες καθαρίστριες της ΣΤΑΣΥ. Για βδομάδες αγωνιζόμασταν για να παραμείνουν στη δουλειά και να μονιμοποιηθούν, με καθημερινές παρεμβάσεις ενημέρωσης του κόσμου και συμμετοχή σε απεργιακές κινητοποιήσεις και άλλων κλάδων. Χάσαμε τα ασφαλιστικά μέτρα και τώρα έχει μπει εργολάβος στην καθαριότητα, ο οποίος κοστίζει περισσότερο, ενώ προσφέρει υποδεέστερες υπηρεσίες και με πολύ χειρότερους όρους για το προσωπικό.