"Υπάρχουν σήμερα ασθενείς διασωληνωμένοι εκτός ΜΕΘ; Ναι, υπάρχουν. Είναι σε κρεβάτι με κανονική φροντίδα; Είναι. Έχουμε ενδείξεις ότι έχουμε μεγαλύτερη θνησιμότητα σε αυτούς τους ασθενείς, σε σχέση με αυτούς οι οποίοι είναι στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας; Δεν έχω τέτοια ένδειξη. Δεν έχω. Έχετε εσείς; Φέρτε τη!" δήλωνε, στη 1 Δεκέμβρη, ο Μητσοτάκης στη Βουλή. Λίγες μέρες αργότερα στην ιατρική επιθεώρηση Scandinavian Journal of Public Health, δημοσιευόταν η μελέτη των καθηγητών Θ. Λύτρα και Σ. Τσιόδρα με τίτλο: "Total patient load, regional disparities and in-hospital mortality of incubated COVID-19 patients in Greece, from September 2020 to May 2021" (https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/14034948211059968).
Η συγκεκριμένη μελέτη στάλθηκε προς δημοσίευση στα τέλη Μάη και ταυτόχρονα, όπως δήλωσε ο Λύτρας στην Εφ.Συν, "Δεν αναλύουμε αυτές τις πληροφορίες μόνο για να γράψουμε μια μελέτη· τις αναλύουμε προκειμένου να τις δώσουμε σε αυτούς που είναι αρμόδιοι για να λάβουν αποφάσεις, για να λάβουν τα όποια μέτρα. Έτσι κάνουμε στη δημόσια Υγεία. Θα ήμασταν λοιπόν υπόλογοι αν δεν είχαμε ενημερώσει – και φυσικά είχαμε ενημερώσει. Αναλύσαμε τα δεδομένα, τα δείξαμε εγκαίρως σε αυτούς που έπρεπε να τα ξέρουν. Το διά ταύτα δεν είναι δική μας δουλειά. Τώρα έφτασε η ώρα να τα μάθει και ο κόσμος".
Όσα ψέματα και να λέει η κυβέρνηση, ότι τάχα αυτή η μελέτη δεν ήταν σε γνώση του Μητσοτάκη (λες και τον Τσιόδρα δεν τον παρουσίαζαν σαν στενό συνεργάτη του που τον έβλεπε τρεις φορές την εβδομάδα), όσο και αν προσπαθεί η αναπληρώτρια υπουργός υγείας Γκάγκα να την αποδομήσει ως "ατελή", η πραγματικότητα είναι μία: Ο Μητσοτάκης και η κυβέρνησή του είναι υπεύθυνοι για τον άδικο θάνατο χιλιάδων ανθρώπων, μέσα και έξω από τις ΜΕΘ, στα νοσοκομεία όλης της χώρας. Είναι, αυτό που φωνάζει ο κόσμος και το είπε ο Κουρουμπλής στη Βουλή, εγκληματίες!
Ταυτόχρονα, η μελέτη, είναι ακόμα μία δικαίωση των εργαζόμενων στην Υγεία, και όσων βρέθηκαν στο πλευρό τους, που όλο το προηγούμενο διάστημα δίνανε απεργιακές μάχες για την ενίσχυση του ΕΣΥ ενάντια σ' αυτή την εγκληματική πολιτική.
Η μελέτη καταλήγει σε τρία συμπεράσματα: όσο αυξάνεται η πίεση στο ΕΣΥ (ακόμη κι όταν αυτό δεν είναι στα όριά του) τόσο υποχωρεί η ποιότητα φροντίδας των διασωληνωμένων στις ΜΕΘ με άμεσο αποτέλεσμα περισσότερους νεκρούς. Η διασωλήνωση ασθενών εκτός ΜΕΘ οδηγεί σε θνητότητα κατά 87%. Και αυτά τα φαινόμενα οξύνονται εκτός Αττικής. Όπως δήλωσε (εύστοχα και καυστικά) ο Λύτρας: "Τα δεδομένα δείχνουν πως το ΕΣΥ αδυνατεί να ανταποκριθεί στον αυξημένο φόρτο με πάνω από 400 διασωληνωμένους, χάνουμε ασθενείς που αναμένεται να ζούσαν αν νοσηλεύονταν υπό άλλες συνθήκες. Έχουμε κραυγαλέα και απαράδεκτη μεγάλη υγειονομική ανισότητα μεταξύ Αττικής και υπόλοιπης Ελλάδας. Τυχερός είναι όποιος είναι στην Αθήνα, νοσηλευτεί εντός ΜΕΘ και νοσηλευτεί σε περίοδο που δεν έχουμε πολλούς διασωληνωμένους".
Στοιχεία
Η μελέτη βασίστηκε στα στοιχεία 6.282 διασωληνωμένων ασθενών με Covid-19 στα νοσοκομεία ανά την Ελλάδα κατά την περίοδο 1.9.20 έως και 6.5.21 και κατά τη διάρκεια δύο επιδημικών κυμάτων. Από τους 6.282 διασωληνωμένους, οι 5.971 πέρασαν μέρος ή το σύνολο της νοσηλείας τους σε ΜΕΘ ενώ οι υπόλοιποι 311 δεν εισήχθησαν ποτέ σε ΜΕΘ. Συνολικά, 3.988 διασωληνωμένοι κατέληξαν (63,5%). Όμως, από αυτούς που δεν εισήχθησαν σε ΜΕΘ κατέληξαν οι 275 (88,4%), ενώ εντός ΜΕΘ κατέληξαν οι 3713 (62,2%). Ο κίνδυνος θανάτου αυξάνεται προοδευτικά για κάθε εκατοντάδα διασωληνωμένων στο ΕΣΥ. Έτσι, από 400 - 499 ταυτοχρόνως διασωληνωμένων, ο κίνδυνος θανάτου αυξάνεται κατά 25%, σε σχέση με κάτω των 400, ενώ όταν ξεπεράσουν τους 800 αυτός ο κίνδυνος αυξάνεται κατά 57%.
Στην, εκτός της Αττικής, νοσηλεία μετρήθηκε αυξημένη θνητότητα κατά 35% για τη Θεσσαλονίκη και 40% για την υπόλοιπη Ελλάδα με αυτό το ποσοστό να είναι ακόμα μεγαλύτερο σε αγροτικές και φτωχές υποβαθμισμένες περιοχές παρά το γεγονός ότι η διασπορά εκεί ήταν πολύ μικρότερη σε σχέση με τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Δεδομένων των παραπάνω, από τους 3.988 θανάτους που αναφέρθηκαν, οι 947 αποδίδονταν στο υψηλό φορτίο των διασωληνωμένων, οι 133 επειδή βρίσκονταν εκτός ΜΕΘ, και οι 656 επειδή νοσηλεύονταν εκτός Αττικής. Συνολικά 1.535 θάνατοι αποδόθηκαν σε αυτούς τους τρεις παράγοντες συνολικά και θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί «αν το ΕΣΥ λειτουργούσε σε συνθήκες χαμηλότερης πίεσης».
Αν γινόταν αυτή η μελέτη σήμερα, τα παραπάνω ποσοστά θνητότητας θα ήταν ακόμα μεγαλύτερα. Κάθε μήνας που περνάει μεγαλώνει συσσωρευτικά και την «πίεση πάνω στο ΕΣΥ». Η κυβέρνηση είναι η μόνη υπεύθυνη και για την συνεχόμενη αύξηση των κρουσμάτων, την αύξηση των νοσηλειών, αλλά και για την αποδόμηση του ΕΣΥ και της ικανότητάς του να ανταποκριθεί.
Διάλυση
Η έλλειψη ουσιαστικών μέτρων για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας στους χώρους δουλειάς, εκπαίδευσης και στις συγκοινωνίες, η αδυναμία σοβαρής ιχνηλάτησης με συνεχή και δωρεάν τεστ, η διάλυση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, η "ατομική ευθύνη" και η "πανάκεια του εμβολιασμού" μέσα από ένα αποτυχημένο εμβολιαστικό πρόγραμμα έχουν εκτοξεύσει και τα κρούσματα και τις εισαγωγές στα νοσοκομεία.
Καθημερινά, υπάρχουν 700 διασωληνωμένοι ασθενείς. Αν στο πρώτο μισό του 2021 ο μέγιστος ανεκτός αριθμός ήταν 400, σήμερα αυτός ο αριθμός είναι ακόμα χαμηλότερος γιατί τα νοσοκομεία είναι σε χειρότερη κατάσταση. Και θα ήταν σε ακόμα χειρότερη αν δεν υπήρχαν οι αγώνες των εργαζόμενων σ' αυτά.
Το 2020, η Ελλάδα, σύμφωνα με τότε Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής («Health at a glance: Europe 2020. The state of Health in the EU cycle») βρισκόταν στις τελευταίες θέσεις ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης από πλευράς προετοιμασίας αλλά και απόκρισης στις αυξημένες ανάγκες της δημόσιας Υγείας. Στο δείκτη που αφορά τις επιπλέον δαπάνες για το σύστημα Υγείας από το ξέσπασμα της πανδημίας και μετά, ήταν στην προτελευταία θέση πάνω από τη Λετονία.
Αυτό όχι μόνο δεν άλλαξε αλλά στον Προϋπολογισμό για το 2021 οι δαπάνες για την Υγεία ήταν κατά 572 εκατ. ευρώ λιγότερες από το 2020, ενώ στον Προϋπολογισμό για το 2022 κόβει ακόμα 820 εκατ. ευρώ (280 εκατ. από τα δημόσια νοσοκομεία και 600 εκατ. από υγειονομικές και έκτακτες δαπάνες για την πανδημία).
Με τα χειρότερα της πανδημίας να είναι ακόμα μπροστά μας και όχι πίσω μας, ακόμα λιγότερα χρήματα για την Υγεία σημαίνει ακόμη μικρότερη δυνατότητα του ΕΣΥ να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες ανάγκες. Σημαίνει λιγότερο προσωπικό, λιγότερες και χειρότερες ΜΕΘ με την υποστελέχωσή τους από ειδικευμένο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό. Σημαίνει ιδιωτικοποιήσεις στο ΕΣΥ και σχέδιο κλεισίματος επαρχιακών νοσοκομείων όπως ανακοίνωσε ο Μητσοτάκης, σε συνέντευξή του στην Καθημερινή, γιατί "έχουμε περιφερειακά νοσοκομεία, μερικές φορές, περισσότερα από όσα θα πρέπει να έχουμε. Δεν γίνεται να έχουμε τρία νοσοκομεία μέσα σε ακτίνα 20-30 χιλιομέτρων, γιατί όλοι ήθελαν ένα νοσοκομείο στην πόλη τους, και να περιμένουμε ότι θα έχουμε τρία καλά νοσοκομεία". Σημαίνει την μη επίταξη του ιδιωτικού τομέα της Υγείας που θησαυρίζει μέσα στην πανδημία από την αναστολή χειρουργείων του ΕΣΥ.
Η μελέτη καταλήγει στην "ανάγκη για ενίσχυση του συστήματος Υγείας, στο πλαίσιο της ετοιμότητας για την πανδημία, καθώς η δυνατότητα για αύξηση των δυνατοτήτων του συστήματος εν μέσω της πανδημίας προσκρούει σε παράγοντες όπως η διαθεσιμότητα εκπαιδευμένου προσωπικού...Στην Ελλάδα η αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών λόγω της πανδημίας έγινε με μετακινήσεις προσωπικού, βραχύβιες προσλήψεις (συμβασιούχοι) και επίταξη ιδιωτικών μονάδων. Αυτά ίσως είναι ανεπαρκή για να αντιμετωπίσουν τη διαχρονική υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση του δημοσίου συστήματος Υγείας, ως συνέπεια της μακράς οικονομικής κρίσης. Eίναι επομένως ζωτικής σημασίας να γίνουν μακροπρόθεσμες επενδύσεις στην Υγεία για τη μετά τον Covid περίοδο, ώστε να είναι εγγυημένη η ισότιμη πρόσβαση σε περίθαλψη υψηλής ποιότητας για όλους".
Αυτό είναι σωστό, αλλά δεν θα τα κάνουν "αυτοί που έπρεπε να ξέρουν" γιατί απλά δεν τους ενδιαφέρει η ζωή των απλών ανθρώπων παρά μόνο τα κέρδη της τάξης που εκπροσωπούν. Η μόνη δύναμη για να σώσουμε τις ζωές μας από την πανδημία, για να ξηλώσουμε αυτή την εγκληματική κυβέρνηση και την τάξη που εκπροσωπεί είναι οι αγώνες της δικής μας τάξης με την αντικαπιταλιστική αριστερά και το ΣΕΚ μπροστά.