Οικονομία και πολιτική
Νέα σκάνδαλα ιδιωτικοποιήσεων

Τιθορέα, αρχές Αυγούστου, με τα πόδια στις ράγες

Το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση μιας σειράς εταιριών του δημοσίου, ανάμεσά τους των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, ανοίγει η κυβέρνηση της ΝΔ με νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών. Το νομοσχέδιο, που αφορά Ανώνυμες Εταιρίες του Δημοσίου και θυγατρικές της Ελληνικής Εταιρίας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), βάζει στο στόχατρο τις ΔΕΚΟ Μεταφορών (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ κ.α.) με πλήρη ανατροπή του δημόσιου χαρακτήρα τους, χτύπημα των εργασιακών τους σχέσεων, σαρωτικές αλλαγές στη λειτουργία τους.

Όλες οι διατάξεις του νομοσχεδίου συνιστούν μια έμμεση ιδιωτικοποίηση, ένα βήμα πριν το οριστικό ξεπούλημα. Δεν είναι τυχαίο ότι τέθηκε σε μια fast track διαδικασία διαβούλευσης ελάχιστων ημερών συμπεριλαμβανομένης της εβδομάδας του 15αύγουστου. Το πιο χαρακτηριστικό είναι, σύμφωνα με όλα τα δημοσιεύματα, ότι στο εξής «ο υπουργός Οικονομικών θα μπορεί με απόφασή του να αξιοποιεί τις πάσης φύσεως κινητές αξίες που έχουν περιέλθει στο ελληνικό Δημόσιο και να εκποιεί ελευθέρως, είτε κατόπιν εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τους λοιπούς μετόχους ή οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο, είτε κατόπιν προτάσεώς του, μετοχές που κατέχει σε ανώνυμες εταιρείες μη εισηγμένες σε χρηματιστήριο αξιών, καθώς επίσης και να εκποιεί μετοχές που κατέχει σε εταιρείες που είναι υπό εκκαθάριση, ανεξαρτήτως ποσοστού συμμετοχής».

Παράλληλα, για αυτές τις εταιρίες καταργούνται οι βασικότερες διατάξεις του ν. 3429/2005 για το πλαίσιο λειτουργίας των ΔΕΚΟ (έλεγχος Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, έλεγχος από τον εποπτεύοντα υπουργό, εφαρμογή δημόσιου λογιστικού, υποχρεώσεις ΔΕΚΟ, πρακτικά όλες οι διατάξεις που όριζαν τον δημόσιο έλεγχο και την εποπτεία του κράτους στις δημόσιες επιχειρήσεις όπως έγκριση των στρατηγικών σχεδίων, του προϋπολογισμού, των συλλογικών συμβάσεων και υπογραφή, έγκριση προσλήψεων, κρατική επιχορήγηση μέσω κρατικού προϋπολογισμού σε περίπτωση που χρειάζεται κ.λπ.). 

Καταργούνται οι διατάξεις για προσλήψεις προσωπικού σύμφωνα με τον νόμο για τις ΔΕΚΟ. Καταργείται η μονιμότητα των υπαλλήλων τους. Ενώ δίνεται η δυνατότητα για υπογραφή συμβάσεων με απευθείας αναθέσεις χωρίς διαγωνισμούς μέχρι του κατώτατου ορίου των 5,38 εκατ. ευρώ.

Καταστροφικές συνέπειες

Πρόκειται για μια μεγάλη επίθεση που θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τις συγκοινωνιακές εταιρίες. Η κατάληξη του ΟΣΕ αποτελεί πλέον το πιο τρανταχτό παράδειγμα για το τι σημαίνει η ιδιωτικοποίηση των δημόσιων μεταφορών, με δίκτυο μειωμένο και κακοδιατηρημένο, με προσωπικό αποψιλωμένο, με τρένα και εξοπλισμό επικίνδυνα για εργαζόμενους και επιβάτες. Ούτε ένας μήνας δεν έχει περάσει από την κατάρρευση του μεγαλύτερου τμήματος του σιδηροδρομικού δικτύου που άφησε τους επιβάτες του ETR-470, του πολυδιαφημισμένου «βέλους» που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, επί δυόμιση ώρες σε ένα χωράφι έξω από τη Δεκέλεια, λόγω βλάβης.

Αυτά αναδεικνύουν επανειλημμένα και οι μηχανοδηγοί του ΟΣΕ, όπως με την τελευταία τους ανακοίνωση (27/8) που κατήγγειλε «την Διοίκηση του ΟΣΕ και την Διεύθυνση Κυκλοφορίας για την "εγκληματική" της απόφαση να δίνει εντολές (με εγκύκλιο) σε τρένα να αλλάζουν πορεία και γραμμές μέσω διαγωνίων σε κλειστό σταθμό, χωρίς φωτοσήματα και παρουσία σταθμάρχη. Να εναλλάσσουν τα τρένα την πορεία τους και  σε μονές γραμμές κυκλοφορίας (από την άνοδο στην κάθοδο και το ανάποδο) μεταξύ Οινόης - Τιθορέας, χωρίς κανένα σύστημα και δικλίδα ασφαλείας να λειτουργούν, θέτοντας τις προϋποθέσεις για ένα μεγάλο ατύχημα...

Η Διοίκηση του ΟΣΕ και ο Διευθυντής Κυκλοφορίας, ζητούν από τους μηχανοδηγούς πράγματα που δεν υφίστανται ούτε ως σκέψη σε καμία άλλη προηγμένη χώρα, ενώ η Διεύθυνση Λειτουργίας της Hellenic Train παρακολουθεί παθητικά αποστέλλοντας εγκυκλίους στους μηχανοδηγούς που προκαλούν θυμηδία και θυμό στο προσωπικό, που νοιώθει διαρκώς εκτεθειμένο». Το νέο νομοσχέδιο της κυβέρνησης πρέπει να μείνει στα χαρτιά.