Πολιτισμός
Αντίο Τίνα Τέρνερ

Η Τίνα Τέρνερ που έφυγε την περασμένη βδομάδα, ήταν διάσημη σε όλο τον κόσμο για δυο λόγους: Ο πρώτος είχε να κάνει με το τεράστιο ερμηνευτικό ταλέντο της σε μια μουσική γκάμα που εκτείνεται από το R&B και τα γκόσπελ που πρωτοδιδάχθηκε σε μια ευαγγελική χορωδία του Τενεσί, μέχρι το ροκ και το heavy metal. Η Τίνα ήταν η απόλυτη βασίλισσα του Rock ’n’ Roll (για όσους πιστεύουν στις βασίλισσες). Ο δεύτερος λόγος είναι ότι βρήκε τη δύναμη να σπάσει  από μια κακοποιητική σχέση με τον Άικ Τέρνερ, σύντροφό της στη ζωή και τη show biz, και να βγει από αυτό νικήτρια.

Η Τίνα, κατά κόσμον Έλεν Μέι Μπούλοκ μεγάλωσε με μονη ορατή προοπτική της τις βαμβακοφυτείες του Τενεσί, μέσα σε μια οικογένεια όπου η φτώχεια και η κακοποίηση ήταν στην ημερήσια διάταξη. Από αυτή τη μιζέρια προσπάθησε να διαφύγει στα 18 της όταν προσφέρθηκε να κάνει φωνητικά στο ανερχόμενο μαύρο αστέρι της εποχής, τον Άικ Τέρνερ και το συγκρότημά του, τους Kings of Rhythm. Έχονας ήδη ένα ένα μικρό παιδί να φροντίσει, και έχοντας δουλέψει σε διάφορα πόστα, η καθιέρωση στα φωνητικά των Kings ήταν το εισιτήριο σε έναν διαφορετικό κόσμο.

Η αξία της φάνηκε από τα πρώτα βήματα, δίνοντας ψυχή και ουσία στα τραγούδια που ερμήνευε, και με την σκηνική της παρουσία που έβγαινε από τον κανόνα της μίνι γυναικείας χορωδίας που συνόδευε με back vocals την «κυρίως» (αντρική) μπάντα, και τη μετέτρεπε σε πρωταγωνίστρια της παράστασης. Οι καλλιτεχνικές και εμπορικές επιτυχίες την έφεραν στα στούντιο του νεωτεριστή παραγωγού Φιλ Σπέκτορ που με το «wall of sound» άνοιγε νέα πεδία στην μουσική παραγωγή. 

Ποιός μπορεί να ξεχάσει την ερμηνεία της Τίνα όταν λίγο μετά «ξαναδιάβασε» το σουξέ της εποχής «Proud Mary» σε μια ανατρεπτική ερμηνεία και χορευτική performance που του προσέδιδε άλλη αξία! Ήταν η εποχή που η μαύρη μουσική συναντούσε τις νέες γενιές μουσικών της ροκ, με το εκρηκτικό μείγμα και τα μουσικά event που συνόδεψαν τις  εξεγέρσεις μέσα στην Αμερικάνικη κοινωνία. Η Τίνα ποτέ δεν βρέθηκε στην πρώτη γραμμή των πολιτικών αντιπαραθέσεων, ωστόσο κανείς δεν ξεχνά ότι το 1972 στήριξε ενεργά τον δημοκρατικό υποψήφιο Τζον Μακ Γκόβερν απέναντι στον Νίξον, με αιχμή τον τερματισμό του πολέμου στο Βιετνάμ.

Όμως η Τίνα βρισκόταν αντιμέτωπη με στοιχειώδη ζητήματα επιβίωσης. Το σπιτικό που είχε χτίσει με τον Άικ και τα τέσσερα παιδιά τους (κοινά και από άλλες σχέσεις) δεν προέκυψε το ασφαλές καταφύγιο που είχε ονειρευτεί σαν αντίβαρο στη διάλυση της δικής της οικογένειας, αλλά εξελίχθηκε σε πεδίο ανταγωνισμών, πολλαπλών εξαρτήσεων και ξυλοδαρμών. Η έξοδος από το χρυσό κλουβί της πήρε χρόνο, κόπο και δοκιμασία. Η Τίνα εγκατέλειψε τον Άικ έχοντας 36 σεντς και μια τηλεκάρτα στην τσέπη. Κατέβαλε προσπάθεια για να ορθοποδήσει και ουσιαστικά να φτάσει στην πιο λαμπερή καλλιτεχνική της περίοδο, να τραγουδήσει με τους Rolling Stones, τον David Bowie και να παίξει στο «Mad Max». Τα βιώματά της χρωμάτισαν τα μουσικά της βήματα, μετατρέποντάς την σε σημείο αναφοράς για κάθε γυναίκα που βρίσκει τον εαυτό της παγιδευμένο μέσα στις αντιφάσεις της πυρηνικής οικογένειας. «What’s love have to do with it?». Αυτή την έμπνευση αποχαιρετήσαμε μαζί με την Τίνα.