Εργατικό κίνημα
Οι ένοχοι των Τεμπών θα τιμωρηθούν!

5/3/23, Συλλαλητήριο για το έγκλημα στα Τέμπη. Φωτό: Γιώργος Πίττας

Την περασμένη βδομάδα ο Μ. Καποπόρτο, διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train, κατέθεσε, επί διήμερο, στην εξεταστική επιτροπή της βουλής για το έγκλημα των Τεμπών. Αυτά που είπε ήταν τόσο προκλητικά, ώστε η εξεταστική αποφάσισε ομόφωνα να παραπέμψει την κατάθεσή του στην εισαγγελία εφετών για ψευδορκία. 

Πολύ απλά, ο «CEO» Καποπόρτο είπε ότι η εταιρεία του που θησαυρίζει από την αρπαγή των δρομολογίων των σιδηροδρόμων δεν έχει την παραμικρή ευθύνη για τον άδικο χαμό 57 ανθρώπων. Την ευθύνη, σύμφωνα με αυτόν, την έχουν όλες οι άλλες εταιρείες που εμπλέκονται στο σιδηροδρομικό έργο, δηλαδή ο ΟΣΕ, και για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι…για όλα φταίει ο σταθμάρχης!

Αλλά δεν αρκέστηκε σε αυτά. Σε μια από τις πιο εξοργιστικές στιγμές της κατάθεσής του δήλωσε ότι τα συστήματα ασφαλείας απλά «δεν ήταν λειτουργικά» την στιγμή του «ατυχήματος» ενώ είναι σαφές πλέον ότι δεν λειτουργούσαν καθόλου. Ο εισηγητής της ΝΔ Λ. Τσαβδαρίδης μάλιστα δήλωσε ότι η κατάθεση Καποπόρτο ήταν: «εξοργιστική, προσβλητική και υποτιμητική για τα θύματα της τραγωδίας και για το ελληνικό κοινοβούλιο. Δεν απάντησε σε καμία ερώτηση και απέδωσε το ατύχημα μόνο στον σταθμάρχη. Η κατάθεση ήταν μια εξοργιστική άρνηση των ευθυνών της Hellenic Train». 

Κουκούλωμα

Η κυβέρνηση προσπαθεί να ρίξει την ευθύνη για το έγκλημα στην ιταλική εταιρεία, στα πλαίσια του παζαριού που κάνουν για την συνέχεια. Εξ ου και η αγανάκτηση του εισηγητή της στην εξεταστική της βουλής. Την ίδια στιγμή, όμως, προσπαθεί να κουκουλώσει τις δικές της ευθύνες, να βγάλει από το «κάδρο» την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων που δολοφονούν από τους σιδηροδρόμους μέχρι την υγεία. Το «ανθρώπινο λάθος» είναι η μέθοδος που χρησιμοποιεί. 

Για παράδειγμα, στη δική του κατάθεση ο έτερος «CEO», ο Π. Τερζάκης του ΟΣΕ, δήλωσε -συντετριμμένος όπως ανέφεραν τα ρεπορτάζ των ΜΜΕ- ότι «εννέα κανόνες παραβιάστηκαν μέσα σε πέντε λεπτά» ότι μπορεί να έχει κάποιες ευθύνες ο σταθμάρχης αλλά το βασικό λάθος ήταν του μηχανοδηγού της αμαξοστοιχίας Ιντερσίτι. Στα «ψιλά» πέρασε η κατάθεση του εμπειρογνώμονα Β. Προφυλίδη που κατέθεσε ότι έγινε αλλοίωση με παρεμβάσεις στον τόπο του εγκλήματος, δηλαδή ο τόπος του εγκλήματος μπαζώθηκε άρον άρον. 

Μερικές μέρες πριν ο Σύλλογος Πληγέντων Δυστυχήματος Τεμπών σε ανακοίνωσή του στηλίτευε την προσπάθεια συγκάλυψης των ευθυνών που εξελίσσεται στην εξεταστική της βουλής: 

«Από την εξέταση των μαρτύρων προκύπτει άμεσα το γεγονός της απαξίωσης και μη λειτουργίας βασικών συστημάτων ασφαλείας του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα. Από το 2019 μειώθηκε κατά δύο περίπου ώρες η διάρκεια της διαδρομής Αθήνα- Θεσσαλονίκη. Παράλληλα μεγαλόσχημες δηλώσεις των υπουργών μεταφοράς δημιουργούσαν τεχνηέντως, όπως αποκαλύφθηκε δυστυχώς εκ των υστέρων, πλαστές εντυπώσεις για την ποιότητα και την ασφάλεια των μετακινήσεων.

Στην Εξεταστική Επιτροπή δεν αμφισβητείται τίποτα από τα παραπάνω για την κατάσταση του σιδηρόδρομου. Όμως, είναι φανερή η προσπάθεια να διώξει από πάνω του ο κάθε υπουργός, και όχι μόνο, την ευθύνη της εντέλει μη λειτουργίας κανενός εκ των συστημάτων ασφαλείας και των αλλεπάλληλων καθυστερήσεων στην υλοποίηση των συμβάσεων.

Με απροκάλυπτο τρόπο εξελίσσεται μια συστηματική προσπάθεια να εμφανιστεί ως απόλυτα καθοριστικός ο ρόλος της ατομικής ευθύνης, ενώ παράλληλα υποβαθμίζεται η σημασία των βασικών για μια αναπτυγμένη χώρα συστημάτων ασφαλείας.

Όταν, εν έτει 2023, δύο τρένα κινούνται ΕΠΙ 12 ΛΕΠΤΑ ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΓΡΑΜΜΗ, ΣΤΟΝ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΑΞΟΝΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ και ΔΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΤΡΑΠΕΙ Η ΜΕΤΩΠΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ, τότε κάθε προσπάθεια μεταφοράς των ευθυνών στο ανθρώπινο λάθος, είναι ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ».

Καθώς πλησιάζουμε στον ένα χρόνο από το έγκλημα των ιδιωτικοποιήσεων στα Τέμπη γίνεται όλο και πιο σαφές ότι ο μόνος δρόμος για να σπάσει η επιχείρηση συγκάλυψης είναι η κλιμάκωση των απεργιών ενάντια στη δολοφονική κυβέρνηση των ιδιωτικοποιήσεων και η πάλη για επανακρατικοποίηση των σιδηροδρόμων χωρίς αποζημίωση για τους Καποπόρτο και με εργατικό έλεγχο.