Πολιτισμός
Αντιφασιστικό Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών
“Ιθαγένεια για όλα τα παιδιά” έγραφαν τα κίτρινα μπαλόνια στα χέρια των παιδιών από την Κοινότητα των Αφγανών που με τις σφυρίχτρες τους ξεσήκωσαν το Ψυρρή καλώντας τον κόσμο στην προσυγκέντρωση του Θεάτρου ΕΜΠΡΟΣ πριν τη μεγάλη αντιρατσιστική και αντιφασιστική διαδήλωση της Ομόνοιας. Εκεί βρέθηκαν και τα μέλη της Κίνησης Χειραφέτησης ΑμεΑ “Μηδενική Ανοχή” που με τα αμαξίδιά τους και σκύλους συνοδείας διαδήλωσαν στο μπλοκ του Αντιφασιστικού Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών από το Μοναστηράκι κλείνοντας την Αθηνάς μέχρι την Ομόνοια και φωνάζοντας ασταμάτητα “Ποτέ ξανά Φασισμός”.
Το πολύχρωμο μπλοκ του Αντιφασιστικού Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών στην διαδήλωση ήρθε να επιβεβαιώσει την μεγάλη επιτυχία που και φέτος διαφαίνεται για την σημαντική αυτή διοργάνωση που συνδέει τον κόσμο του θεάτρου με το αντιφασιστικό και αντιρατσιστικό κίνημα.
Από την πρώτη κιόλας μέρα, την Πέμπτη 19/3, το Θέατρο ΕΜΠΡΟΣ ξεχειλίζει κάθε βράδυ από κόσμο αφού σε όλες ανεξαιρέτως τις παραστάσεις γίνεται το αδιαχώρητο.
Όμως είναι η αναβάθμιση των θεματικών ενοτήτων και των συζητήσεων που φέτος έχουν δώσει μια πιο πολιτική κατεύθυνση στο Φεστιβάλ με την ανάδειξη των πολλών και διαφορετικών αιτημάτων του αντιρατσιστικού και αντιφασιστικού κινήματος.
Η συζήτηση της Παρασκευής 20/3 οργανωμένη από την “Μηδενική Ανοχή” το “Ναζιστικό έγκλημα στην Ελλάδα και άτομα με αναπηρία” ξεκίνησε με την προβολή του συγκλονιστικού ντοκιμαντέρ του Ρόμπερτ Κριγκ «Ανάξιος για να ζήσει» (2005) για τη ζωή ενός “ψυχικά” ανάπηρου παιδιού στη Γερμανία τα χρόνια της ναζιστικής κυριαρχίας που την “γλύτωσε” μέσα από τις κλινικές του θανάτου που έστελναν χιλιάδες παιδιά προς την “τελική λύση”.
Ο Αντώνης Ρέλλας διάβασε από το «μανιφέστο» της Χρυσής Αυγής, τις «απόψεις» των ναζίδων και στην Ελλάδα, για την στείρωση των ανάπηρων και ακόμα χειρότερα για την ναζιστική ευγονική απέναντι στους ανάπηρους που χαρακτηρίζονται “ζωές ανάξιες της ζωής”.
Η συζήτηση είχε τεράστιο ενδιαφέρον και για το τελευταίο κομμάτι της καταγραφής επιθέσεων από Χρυσαυγίτες σε ανάπηρους ή σε υποστηρικτές του αναπηρικού κινήματος, ενώ ιδιαίτερη μνεία έγινε στην προσπάθεια της Χρυσής Αυγής την προηγούμενη περίοδο να βρει πατήματα σε ΔΣ ψυχιατρικών ιδρυμάτων.
Μεγάλη συμμετοχή και καλή συζήτηση είχε και η εκδήλωση της Κυριακής 22/3 «Το κατηγορητήριο της Χρυσής Αυγής -Οι μαρτυρίες των θυμάτων» με κεντρικό εισηγητή τον Θανάση Καμπαγιάννη εκ μέρους της Πολιτικής Αγωγής του Αντιφασιστικού Κινήματος (Jail Golden Dawn), τον Γιάννη Νηφάκο (Mistah Rude) από τους “Δεν Ξεχνάμε” την οικογένεια και τους φίλους του Παύλου Φύσσα και τον Γιούνους Μοχαμεντί από το Δίκτυο Καταγραφής Ρατσιστικών Επιθέσεων. Όλοι συμφώνησαν ότι χρειάζεται μαζική συμμετοχή στη δίκη με πρώτο βήμα ένα μεγάλο ενωτικό αντιφασιστικό συλλαλητήριο την πρώτη μέρα 20 Απρίλη.
Ενεργή συμμετοχή
Το Αντιφασιστικό Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών συμμετέχει ενεργά στην Πολιτική Αγωγή του Αντιφασιστικού Κινήματος για την δίκη της Χ.Α. στηρίζοντας και κινηματικά και οικονομικά με τα χρήματα της ενίσχυσης που μαζεύονται κατά την διάρκεια του φεστιβάλ. Σημαντική και η παρέμβαση της Μαρίας Γκίκα, μητέρας του μαθητή που μαχαιρώθηκε το 2012 από φασίστες στο Φάληρο, η οποία υπογράμμισε την προσπάθεια για να περιέλθουν ακόμα περισσότερες επιθέσεις των ναζί στο κατηγορητήριο της δίκης.
Οι συζητήσεις συνεχίζονται με θεματολογία που ανοίγει τα αιτήματα του αντιρατσιστικού και αντιφασιστικού κινήματος όπως η Ιθαγένεια για όλα τα παιδιά και το άσυλο, ρατσισμός και εκπαίδευση, αντιφασιστική και αντιρατσιστική τέχνη και η παρέμβασή της, κ.ά.
Δυνατό και με πολύ πολιτική διάθεση είναι φυσικά και το θεατρικό πρόγραμμα του φεστιβάλ που έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη του κοινού. Στο “4ο Σώμα” την παράσταση της ομάδας ΔΑΓΙΠΟΛΗ από τους καλλιτέχνες με αναπηρία αλλά και στον αντιπολεμικό “Βόυτσεκ” σε μια εκπληκτική βιοσωματική διασκευή από την ομάδα Σημείο Μηδέν το θέατρο γέμισε ασφυκτικά με κόσμο που καθόταν ακόμα και πάνω στην σκηνή. Ενθουσιασμένο βγήκε το κοινό και από τον «Ρωμαίο και Ιουλιέτα για δυο» της Ομάδας ΙΔΕΑ και από το “Δε Variete” των Μάκη Παπαδημητράτου και Αντώνη Τσιοτσιόπουλου με guest star τον Φοίβο Δεληβοριά.
Πολύ γέλιο έπεσε και στους Masterz of Stringz με το “Μπροζ Γκρεμόζ” και στο “Α- Στερητικό” με την Τατιάνα Σκανάτοβιτς, ενώ μεγάλο χειροκρότημα πήραν οι Αδέσποτες Σκύλες στο Βαλς των βρώμικων δρόμων 4, που την προηγούμενη μέρα είχαν ανέβει με απόσπασμα της παράστασής τους στην κεντρική σκηνή της 21 Μάρτη, η Μελίνα Σκούφου με τη Γεωργία Μπούρδα στην παράσταση “Εβίβα”, ο Κώστας Παπακωνσταντίνου με “Το Ρωμαϊκό Λουτρό”, ο Πέρης Μιχαηλίδης με την “Πείνα” του Κνουτ Χάμσουν.
Αντιρατσιστική περφόρμανς
Ειδική μνεία πρέπει να γίνει στην ομάδα Quilombola, μια ομάδα που φτιάχτηκε μέσα στα πλαίσια του Αντιφασιστικού Φεστιβάλ με σκοπό να στήσουν μια αντιρατσιστική περφόρμανς δρόμου η οποία παίχτηκε πρώτη φορά στις 21 Μάρτη το πρωί στο Σύνταγμα και θα συνεχίσει να παίζεται σε διάφορα σημεία τις μέρες του φεστιβάλ.
“Οι Ανθρώπινοι ζωολογικοί κήποι, όπως λέγεται η παράσταση έρχεται να μας θυμίσει τις αρχές της αποικιοκρατίας που φέρνανε ιθαγενείς στην Ευρώπη, και στήνανε τα πρώτα «φρικ σόους». Εμείς το μεταφέραμε στο σήμερα βάζοντας στο κλουβί ανθρώπους που είναι πιο πιθανό να δεχτούν ρατσιστικές συμπεριφορές και επιθέσεις”, τονίζει μιλώντας στην Ε.Α. η Χαρίκλεια Πετράκη που συμμετέχει μαζί με μέλη της Σχολής Καλών Τεχνών στο Αντιφασιστικό Φεστιβάλ. “Μετανάστες, ανάπηροι, άστεγοι, λεσβίες. Ο ρατσισμός μπορεί να αλλάζει μορφή, αλλά υπάρχει και σήμερα στην κοινωνία που ζούμε και μάλιστα χτίζεται συστηματικά από τους από πάνω. Η αντίδραση από τον κόσμο ήταν πολύ θετική, το χάπενινγκ τελείωσε με το άνοιγμα του κουτιού και καλώντας τον κόσμο που δέχεται την διαφορετικότητα να μπει μέσα στο κλουβί. Το κλουβί γέμισε από κόσμο. Στο τέλος καλέσαμε όλους να συμμετέχουν στη διαδήλωση στην Ομόνοια”.
Τεράστια είναι και η γκάμα των παραστάσεων που παίζονται όλη την εβδομάδα με μέρες γεμάτες δωρεάν θέατρο και μουσική για όλους. Το αναλυτικό πρόγραμμα του φεστιβάλ μπορεί κάποιος να το βρει στο: https://antifaperformingarts.wordpress.com/programma/