Πολιτισμός
Κινηματογράφος: Πέρα απ’ τα βουνά
Το πανόραμα μιας άλλης Κίνας ...βουνά μακρυά από την κυρίαρχη αφήγηση της οικονομικής και γεωπολιτικής ισχύος αφηγείται η ταινία του Ζία Ζανγκέ, ενός Κινέζου σκηνοθέτη που δεν δίστασε στο παρελθόν να σταθεί επικριτικά στη φανταχτερή εικόνα του Κινέζικου «θαύματος», με ταινίες όπως «Ακίνητες ζωές» (2006) και «Αίσθηση αμαρτίας» (2007). Με την τελευταία του ταινία επιστρέφει στη γενέτειρά του, μια μικρή πόλη στον ποταμό Γιανγκτζέ για να διηγηθεί την ιστορία τριών ανθρώπων που βιώνουν τη ραγδαία εξέλιξη της Κίνας από το 1999 μέχρι το 2025.
Η ταινία ανοίγει με το Μιλλένιουμ, με χιλιάδες νεαρούς Κινέζους να χορεύουν χαρούμενοι κάτω από τους ήχους του (προφητικού) τραγουδιού των Pet shop boys «Go west». Ο ανθρακωρύχος Λιανγκζί και ο επιχειρηματίας Ζαγκ είναι ερωτευμένοι με την Τάο. Η Τάο γοητεύεται από τον ρομαντικό Λιανγκζί αλλά τελικά θα παντρευτεί τον ισχυρό Ζαγκ, ο οποίος αγοράζει το τοπικό ορυχείο για ένα κομμάτι ψωμί και γίνεται βαρώνος της πόλης. Αποκτούν ένα γιο τον Νταολέ, τον οποίο ο Ζαγκ αποκαλεί (τι άλλο;) Ντόλαρ!
2014: Η Τάο και ο Ζαγκ έχουν χωρίσει, ο Νταολέ ακολουθεί τον πατέρα του στη Σαγκάη και στις χρηματιστηριακές του δραστηριότητες, πηγαίνει στο διεθνές σχολείο, απομακρύνεται σταθερά από την Τάο αλλά και τη γενέτειρά του και την ίδια την Κινέζικη ταυτότητά του. Μετά από σοβαρά οικονομικά σκάνδαλα, Ζαγκ και Νταολέ μεταναστεύουν στην Αυστραλία.
2025: Σε μια φουτουριστική υπερμοντέρνα Μελβούρνη ο Νταολέ/Ντόλαρ συγκρούεται οριστικά με τον πατέρα του που έχει καταλήξει έμπορος όπλων και αναζητά την ταυτότητά του, μέσα από τη σχέση με την καθηγήτριά του της Κινέζικης γλώσσας.
Μια σχετικά απλή ανθρώπινη ιστορία στα χέρια του Ζανγκέ γίνεται καμβάς πάνω στον οποίο ανατέλλει η Κίνα των ιδιωτικοποιήσεων, του χρηματιστήριου και του επιχειρηματικού πνεύματος, ένας καπιταλισμός που διαλύει πόλεις, ποτάμια (όπως ο Γιανγκτζέ που καταστράφηκε ανεπανόρθωτα από το κολοσσαίο «φράγμα των τριών φαραγκιών») και ανθρώπους. Η γενέτειρα του σκηνοθέτη, Φενγιάνγκ βουλιάζει στη σκόνη και τα σκάνδαλα. Και οι νικητές του παιχνιδιού έχουν να πληρώσουν. Ο Ζαγκ και η Τάο πληρώνουν για τις επιλογές τους. Όμως τις πληρώνει και ο Ντόλαρ, αποξενωμένος σε μια εντυπωσιακή Μελβούρνη, στην οποία ο ίδιος δεν «κολλάει», δεν έχει θέση, αλλά ούτε στην Κίνα έχει κάτι να κάνει, εκτός από το κλειδί του πατρικού του, που του έδωσε η Τάο πριν φύγει και την απροσδιόριστη επιθυμία να ανακαλύψει ποιός πραγματικά είναι και να συνδεθεί με τους ανθρώπους γύρω του.
Χωρίς να φτάνει την κορύφωση των προηγούμενων ταινιών του Ζία Ζανγκέ, το «Πέρα από τα βουνά» είναι ένα καλοφτιαγμένο δράμα που απομυθοποιεί τα στερεότυπα για την Κίνα και τους ανθρώπους της.