Εργατικό κίνημα
Όχι στην κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών

8/2, Απεργιακή πανεκπαιδευτική πανδημοσιοϋπαλληλική κινητοποίηση στην Αθήνα. Φωτό: Μάνος Νικολάου

Ένα ακόμα βήμα για την επιβολή της πολιτικής της ιδιωτικοποίησης της δημοσίας Παιδείας είναι και η κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών των Δήμων, όπως προβλέπεται στο νόμο του υπουργείου Εσωτερικών σχετικά με την «αναμόρφωση της διακυβέρνησης δήμων και περιφερειών» που ψηφίστηκε τον Οκτώβρη του 2023 και πρόκειται να εφαρμοστεί από φέτος. Συγκεκριμένα από τις 30/6 καταργούνται οι Σχολικές Επιτροπές και οι Δημοτικές Επιτροπές Παιδείας και οι αρμοδιότητές τους περνάνε στον εκάστοτε Δήμο. Με νέα εγκύκλιο του Πιερρακάκη εξαιρούνται οι Δήμοι που έχουν πάνω από 100 σχολικές μονάδες. Σε έκτακτη Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Νίκαιας-Ρέντη στις 27/3, αποφασίστηκε ομόφωνα να σταλεί αίτημα στο Υπ. Εσωτερικών για τη διατήρηση των Σχολικών Επιτροπών, καθώς ο δικός μας δήμος διαθέτει 84 σχολικές μονάδες.    

Στην ουσία η Κεραμέως που έβαλε μπροστά ως υπουργός Παιδείας να εφαρμόσει το στόχο της επιχειρηματικής λειτουργίας της σχολικής μονάδας στο πλαίσιο της «αυτονομίας» της σχολικής μονάδας, βλέποντας ότι σκοντάφτει μπροστά στην αντίσταση του εκπαιδευτικού κινήματος, προσπαθεί ως υπουργός Εσωτερικών να τον επιβάλει μέσω των Δήμων. Αυτή η κατάργηση είναι στην ουσία βήμα μετατροπής του σχολείου σε επιχείρηση και του διευθυντή/τρια σε ρόλο manager που θα αναζητά πόρους είτε από χορηγούς είτε από τους ίδιους τους γονείς και της σύνδεσή αυτής της διαδικασίας με την αξιολόγηση των σχολείων, με απώτερο στόχο το κράτος να αποσύρεται ουσιαστικά από την ευθύνη της χρηματοδότησης τους. 

Σε κάθε δήμο υπάρχει μία σχολική επιτροπή για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και μία για την Δευτεροβάθμια. Στις Σχολικές Επιτροπές συμμετέχουν διευθυντές σχολικών μονάδων, εκπρόσωποι της αντίστοιχης ένωσης γονέων και των μαθητικών κοινοτήτων. Οι αρμοδιότητες των Σχολικών Επιτροπών είναι κυρίως η κατανομή της τακτικής επιχορήγησης του υπουργείου Εσωτερικών σε κάθε σχολική μονάδα, προκειμένου να καλύψει τις λειτουργικές της ανάγκες (πληρωμή λογαριασμών, αναλώσιμων, τεχνικές εργασίες μικρής κλίμακας κ.α). Αυτή η επιχορήγηση μειώθηκε κατά περίπου 50% από το 2010 μέχρι σήμερα και παρά το γεγονός ότι οι ανάγκες των σχολικών κτιρίων αυξάνονται λόγω παλαιότητας (για παράδειγμα στο Δήμο Νίκαιας-Ρέντη ο μέσος όρος ηλικίας των σχολικών κτιρίων είναι στα 35 χρόνια) αλλά και τις αυξήσεις στους λογαριασμούς ενέργειας, ύδρευσης, κλπ. 

Σύνδεση με τη σχολική κοινότητα

Οι σχολικές επιτροπές μπορούσαν να ασκούν έλεγχο στην κατανομή της χρηματοδότησης σε κάθε σχολείο αλλά και να κάνουν άμεσες παρεμβάσεις για καθημερινά τεχνικά προβλήματα. Είναι ένας θεσμός που εξασφαλίζει μία υποτυπώδη σύνδεση της εκπαιδευτικής κοινότητας και ελέγχου της κατανομής των δαπανών προς όφελος των σχολείων, όπου ο κάθε εκπρόσωπος μπορούσε να έχει άποψη και γνώμη για την κατανομή των δαπανών σύμφωνα με τις ανάγκες. Επιπλέον σε κάθε Δήμο έχει θεσμοθετηθεί και η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας όπου συμμετέχουν, εκτός από τον δήμαρχο, εκπρόσωποι της ένωσης γονέων, διευθυντές σχολείων και εκπρόσωποι της τοπικής ΕΛΜΕ και του Συλλόγου Δασκάλων, η οποία έπαιζε στην ουσία συμβουλευτικό ρόλο αλλά αποτελούσε ένα όργανο υποτυπώδους ελέγχου σε θέματα που αφορούσαν την οργάνωση και λειτουργία των σχολείων, την ίδρυση, κατάργηση και συγχώνευση σχολείων, την επισκευή και συντήρησή αλλά και το έργο των σχολικών επιτροπών. Στην ουσία η κυβέρνηση με την κατάργηση και των Σχολικών Επιτροπών και της Επιτροπής Παιδείας έρχονται τώρα να καταργήσουν κάθε χαραμάδα κινηματικής παρέμβασης και πίεσης εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών στην κατανομή των δαπανών στα σχολεία, μεταφέροντας τις αρμοδιότητες στο Δήμο. 

Η αντίσταση των εκπαιδευτικών που με τις μαζικές γενικές τους συνελεύσεις αποφασίζουν επαναπροκήρυξη της απεργίας αποχής από την αξιολόγηση και απεργιακές κινητοποιήσεις ενάντια στις μεθοδεύσεις του υπουργείου παιδείας και η κοινή απεργιακή δράση των εργαζόμενων στους δήμους, την Υγεία και σε όλο το δημόσιο, μπορούν να ξεσηκώσουν ένα τεράστιο κύμα αντίστασης σε κάθε Δήμο και γειτονιά με στόχο να σώσουμε τα σχολεία από τα αρπαχτικά της αγοράς και να γκρεμίσουμε αυτή την κυβέρνηση της καταστροφής.

Κατερίνα Θωίδου,
δημοτική σύμβουλος Νίκαιας-Ρέντη, Ανταρσία στην Κοκκινιά