Εργατικό κίνημα
Εργάτες της Τέχνης: Εμπρός για καταλήψεις

13 Μάρτη, Κινητοποίηση εργατών της Τέχνης. Φωτό: Στέλιος Μιχαηλίδης

Με μεγάλη συμμετοχή πραγματοποιήθηκε η Γενική Συνέλευση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών την Κυριακή 11/4 το μεσημέρι στο “Σχολείον” του Εθνικού Θεάτρου στον Πειραιά. Σύμφωνα με τον γραμματέα του ΣΕΗ, στο σωματείο από τα μέσα Γενάρη, δηλαδή την περίοδο των καταγγελιών και του ελληνικού #metoo, εγγράφηκαν 200 νέα μέλη. 

Το θέμα της σεξουαλικής βίας και των σεξιστικών παρενοχλήσεων άνοιξε πρώτο στη συνέλευση. Με 332 υπέρ, 9 κατά και 3 λευκά, η συνέλευση αποφάσισε την οριστική διαγραφή δια βίου για τον Δ. Λιγνάδη. 

Ανάμεσα στις πολλές τοποθετήσεις που ακολούθησαν γύρω από το θέμα των παρενοχλήσεων και κακοποιήσεων ηθοποιών κεντρική ήταν η σύνδεση με τα εργασιακά δικαιώματα, τις συλλογικές συμβάσεις και τη λειτουργία του σωματείου και όπως ειπώθηκε “δεν είμαστε πλέον μονάδες να μας εκφοβίζουν”. 

“Δεν περιμένουμε αυτοί που δημιουργούν το πρόβλημα, να μας το λύσουν, γι' αυτό ο Κώδικας Δεοντολογίας δεν μπορεί να έρθει από την κυβέρνηση, αλλά από το σωματείο, και να είναι κομμάτι της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας”, τόνισε ο Αλέξανδρος Μαρτζούκος, ηθοποιός, μέλος της Ανατρεπτικής Συσπείρωσης Ηθοποιών. “Ο Πολιτισμός ξέρουμε ότι λειτουργεί με βάση το κέρδος, με τους διαπλεκόμενους κι όχι με αξιοκρατία, και το σωματείο που έχει πλεόν μεγαλώσει τόσο, θα πρέπει να ρυθμίσει αυτή την κατάσταση. Θα έπρεπε να υπάρχουν δημόσιες και δωρεάν σχολές και όχι ιδιωτικές, για όλους τους σπουδαστές, που με το τέλος της σχολής αυτομάτως να μπορούν να μπουν στην εργασία, δεν χρειάζονται παραπάνω κόσκινα. Επίσης, το σωματείο μπορεί να έχει εκπρόσωπο στις οντισιόν και στους θιάσους για να εξασφαλίζει τα δικαιώματα μας και να βοηθάει τους συναδέλφους να οργανώνονται”.

Πρόβλημα ήταν ότι η συνέλευση δεν πρόλαβε να συζητήσει και να αποφασίσει για τα υπόλοιπα θέματα, όπως για τις συλλογικές συμβάσεις και τις δράσεις στη συνέχεια και αναμένεται νέα συνέλευση πριν το Πάσχα. Η Ανατρεπτική Συσπείρωση Ηθοποιών στο κείμενο που μοίραζε στην είσοδο της συνέλευσης πρότεινε, ανάμεσα σε άλλα, τη διεκδίκηση Συλλογικής Σύμβασης με αυξήσεις, όχι με αμοιβές δύο ταχυτήτων στα μεγάλα θέατρα και την επιδότηση των μικρών σκηνών. 

Για το Πρόγραμμα Δράσης γράφει ότι: “Προφανώς θα χρειαστεί επόμενο μεγάλο μαζικό συλλαλητήριο όλων των καλλιτεχνών μέσα στον Απρίλιο για να ξαναβάλουμε την απαίτηση μας στο τραπέζι. Όμως δεν είναι αρκετό αυτό. Μπορούμε να πάρουμε έμπνευση από αυτό που γίνεται στη Γαλλία με τις καταλήψεις των θεάτρων ή αυτό που γίνεται αυτές τις μέρες στα πανεπιστήμια εδώ με καθηγητές και μαθητές να σπάνε το κλείσιμο των Πανεπιστημίων οργανώνοντας αντιμαθήματα. 

Προτείνουμε με ευθύνη του ΣΕΗ, της ΠΟΘΑ και των υπολοίπων σωματείων, να προχωρήσουμε σε καταλήψεις Θεάτρων όχι συμβολικά αλλά ουσιαστικά. Υπάρχουν πολλοί θίασοι που έχουν έτοιμα έργα και θα μπορούσαν άμεσα να τα παίξουν (με όλα τα μέτρα προστασίας), δωρεάν σε κοινό. Έτσι σπάμε στην πράξη, την παραλογή απόφαση της κυβέρνησης να κρατάει κλειστό τον πολιτισμό και ανοίγουμε τον δρόμο. Προφανώς θα ξεκινήσουμε από κρατικά θέατρα και σκηνές αλλά αυτό πραγματικά μπορεί να απλωθεί”.


Μεγάλη πανκαλλιτεχνική κινητοποίηση οργανώνει η ΠΟΘΑ, το ΣΕΗ και άλλα καλλιτεχνικά σωματεία την Πέμπτη 15/4 στις 11πμ στο ΥΠΠΟΑ, με πορεία στο Υπουργείο Υγείας και από εκεί στο Υπουργείο Εργασίας. Απαιτούν άνοιγμα του Πολιτισμού ταυτόχρονα με τον επισιτισμό και τον Τουρισμό, ανακοίνωση ημερομηνίας επανέναρξης για να υπάρξει προετοιμασία και διατήρηση της οικονομικής ενίσχυσης στους καλλιτέχνες για όσο διαρκούν οι επιπτώσεις της πανδημίας.