Εργατικό κίνημα
Η μάχη των (πρώην) ΔΕΚΟ

25/5, Απεργιακή συγκέντρωση στην ΕΥΔΑΠ στον Περισσό

Στάση εργασίας και κινητοποίηση πραγματοποίησαν εργαζόμενοι/ες της ΕΥΔΑΠ στις 25/5 ενάντια στα σχέδια της διοίκησης να προχωρήσει σε απολύσεις. Μετά από κάλεσμα της ΟΜΕ ΕΥΔΑΠ για τρίωρη στάση εργασίας, εκατοντάδες συγκεντρώθηκαν στη Βόρεια Πύλη του Περισσού και διαδήλωσαν μέσα στις εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ. Η κινητοποίηση ήταν μια άμεση απάντηση στην προσπάθεια κυβέρνησης και διοίκησης να προχωρήσουν την ιδιωτικοποίηση της επιχείρησης. Τον Γενάρη η κυβέρνηση ενέκρινε ΣΔΙΤ για το ΕΥΣ, το δίκτυο που φέρνει το ακατέργαστο νερό από τις πηγές στην Αττική για επεξεργασία. Στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΥΔΑΠ στις 26/5 παρουσιάστηκε έγγραφο στο οποίο αναφέρεται ότι το δημόσιο θα αναλάβει το κόστος των απολύσεων που θα προκύψουν από τη ΣΔΙΤ.

“Έχουν υπογράψει να πουληθεί το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα, δηλαδή Μόρνος, Ναύπακτος κλπ. Εκεί δουλεύουν 200 περίπου εργαζόμενοι. Καταφέραμε με την κινητοποίηση να αποσυρθεί ο όρος ότι οι εργαζόμενοι αυτοί πρέπει να απορροφηθούν ή να απολυθούν”, είπε στην Εργατική Αλληλεγγύη η Μαρία Αναγνώστου, εργαζόμενη στην ΕΥΔΑΠ. “Η τεχνική εταιρία που θα αναλάβει δεν τους θέλει εκεί κι αυτοί ακόμα και για να απορροφηθούν θα έπρεπε να έρθουν στην ΕΥΔΑΠ. Δηλαδή να φύγουν από τον τόπο που δουλεύουν στον οποίο έχουν την οικογένεια και τη ζωή τους. Αυτό ισοδυναμεί με απόλυση. Ο επενδυτής που θα πάρει το δίκτυο θα θέλει εργαζόμενους με μικρότερους μισθούς, πιο ελέγξιμους όσον αφορά τα ωράρια εργασίας. Κάθε εταιρία προσλαμβάνει τους δικούς της υπαλλήλους με τους δικούς της όρους. Αυτοί θα παραμείνουν με τους όρους της ΕΥΔΑΠ. Κι αυτό δεν θέλουμε να αλλάξει.

Με τις εθελούσιες στις ΔΕΚΟ έφυγε πολύ προσωπικό και έμπειρο. Φημολογείται ότι μπορεί να γίνει και στην ΕΥΔΑΠ μια εθελούσια. Αν φύγουν όλοι οι παλιοί θα φέρουν σίγουρα εργολαβικούς, μιας και προσλήψεις δεν γίνονται, οι οποίοι θα παίρνουν έναν μισθό πολύ κατώτερο και έτσι οι μέτοχοι θα εξοικονομήσουν πολλά κεφάλαια.

Αυτή τη στιγμή υπάρχει μια διάσπαση της Ομοσπονδίας Εργαζόμενων ΕΥΔΑΠ. Η διάσπαση αυτή ροκανίζει χρόνο από την υπογραφή της ΣΣΕ. Η μία ομοσπονδία υποστηρίζεται από την ΑΚΕ, κόμματα της δεξιάς και το ΚΚΕ και η άλλη από την παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ και το ΣΕΚΕΣ. Ο διευθύνων σύμβουλος έχει δεχτεί ως νόμιμη ομοσπονδία την πρώτη και με αυτούς διαπραγματεύεται τη συλλογική σύμβαση. Αυτό μας στερεί από την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης. Αν δεν υπογράψουμε πριν τον Αύγουστο θα υπάρξουν πολλά προβλήματα με τους μισθούς και τα επιδόματα και θα πέσει πολύ το μισθολογικό κόστος. Πιστεύω ότι τη συμφέρει τη διοίκηση και επαναπαύεται σε αυτή τη διαμάχη και τον διαχωρισμό των ομοσπονδιών.

Θα δώσουμε τη συνέχεια με την πανεργατική απεργία ενάντια στον νόμο Χατζηδάκη, και θα συνεχίσουμε τις κινητοποιήσεις και για τη συλλογική σύμβαση αλλά και για τους συναδέλφους από το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα, παρότι έφυγε ο όρος που μιλάει για την απόλυσή τους”.

Μοντέλο

Το σχέδιο για απολύσεις στην ΕΥΔΑΠ οπισθοχώρησε, ωστόσο αυτή είναι η κατεύθυνση στην οποία θέλει να σπρώξει τα πράγματα η κυβέρνηση όσον αφορά τις ΔΕΚΟ: η προσπάθεια είναι να απαξιωθούν οι ΔΕΚΟ και να χτυπηθούν τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζόμενων. Στα ΕΛΤΑ για παράδειγμα, το πρόγραμμα εθελούσιων αποχωρήσεων, θα έχει σαν αποτέλεσμα την άμεση αποχώρηση 2.000 εργαζόμενων, οι μισθοί των οποίων είναι κατά μέσο όρο 8% υψηλότεροι από αυτούς που θα ισχύουν με τη νέα σύμβαση του 2021. Παράλληλα, η ποιότητα της υπηρεσίας πέφτει ρητά: από τον στόχο παράδοσης σε 1 ημέρα για το 87% των αποστολών και σε 3 ημέρες για το 98%, πλέον θα ισχύει ο στόχος παράδοσης σε 3 ημέρες για το 90% και σε 5 ημέρες για το 98%. Στις απομακρυσμένες περιοχές θα γίνονται παραδόσεις κάθε τρεις έως επτά μέρες, ενώ δεν αποκλείεται να κλείσουν ολόκληρα καταστήματα, δυσχεραίνοντας έτσι την κάλυψη. Ωστόσο τις εθελούσιες που θα οδηγήσουν σε αυτή την κατάσταση η Ναυτεμπορική τις πανηγυρίζει με τον τίτλο “Η εθελούσια στα ΕΛΤΑ μοντέλο και για άλλες ΔΕΚΟ”.

Αντίστοιχη είναι η υποβάθμιση των συγκοινωνιών. Προσλήψεις στο Μετρό δεν έχουν γίνει από το 2008. Πέρα από την έλλειψη πάνω από 700 εργαζόμενων, αυτό σημαίνει και ότι κινδυνεύει να χαθεί η τεχνογνωσία των εργαζόμενων αφού δεν μεταλαμπαδεύεται πουθενά. Ταυτόχρονα, δεκάδες συρμοί βρίσκονται παροπλισμένοι λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Παρόμοια εικόνα επικρατεί στον ΟΑΣΘ, που η κρατικοποίησή του συνοδεύτηκε από τεράστια υλικοτεχνική υποβάθμιση και υποστελέχωση, με τον κόσμο να στοιβάζεται καθημερινά και τα οχήματα να μένουν στη μέση του δρομολογίου.

Φυσικά η ΔΕΗ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα παραδείγματα επίθεσης αυτού του τύπου. Στη ΔΕΗ απαγορεύτηκε να επενδύσει στις ΑΠΕ και τώρα χτυπιέται με το πρόσχημα της “απολιγνιτοποίησης”, δήθεν από ενδιαφέρον της κυβέρνησης για το περιβάλλον. Έγινε η διάσπασή της σε τρεις εταιρίες ώστε να διευκολυνθεί το ξεπούλημα. Η διαβόητη “εξυγίανση” που ξεκίνησε ο Χατζηδάκης ως υπουργός Περιβάλλοντος είχε σαν αποτέλεσμα να αυξηθούν τα τιμολόγια. Οι συνταξιοδοτήσεις χωρίς καμία πρόσληψη για χρόνια έχουν οδηγήσει σε τεράστια υποστελέχωση και απώλεια τεχνογνωσίας. Τον περασμένο χειμώνα χάθηκαν ζωές και κινδύνεψαν πολύ περισσότερες όταν τα συνεργεία αδυνατούσαν να αποκαταστήσουν εγκαίρως τη διακοπή που προκάλεσε ο χιονιάς στο καταπονεμένο από τις συσσωρευμένες βλάβες δίκτυο.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θέλει να κλιμακώσει το από χρόνια ξεκινημένο “έργο” της απαξίωσης των ΔΕΚΟ. Δημιουργούν συνειδητά κενό στα κοινωνικά αγαθά προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος στους “στρατηγικούς επενδυτές”. Δηλαδή στο ξεπούλημα. Η αντεργατική επίθεση του Χατζηδάκη είναι μια καθοριστική συμβολή σε αυτή την προσπάθεια, καθώς οι “στρατηγικοί επενδυτές” δεν θέλουν στα πόδια τους συνδικαλισμένους εργάτες και εργάτριες, με σταθερή δουλειά και εργασιακά δικαιώματα. Υποβάθμιση των κοινωνικών αγαθών, καταστροφή του περιβάλλοντος, χτύπημα του συνδικαλισμού πάνε χέρι χέρι. Όπως και η μάχη ενάντια σε όλα αυτά.