Εργατικό κίνημα
ΠΝΟ: Πότε θα συνεχιστεί η απεργία;

11/11/21, απεργιακή κινητοποίηση ΠΝΟ. Φωτό: Μάνος Νικολάου

Απεργιακή συγκέντρωση στο πλαίσιο της 48ωρης απεργίας της ΠΝΟ πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 11/11. Με την καθολική συμμετοχή στην απεργία, οι Ναυτεργάτες διεκδικούν και απαιτούν λύσεις στα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Παλεύουν για Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με αυξήσεις, καθώς μέσα στα χρόνια των μνημονίων οι μισθοί έμειναν σταθεροί, επιδόματα κόπηκαν, ενώ τα κέρδη των ακτοπλοϊκών εταιριών είχαν ιλιγγιώδη αύξηση. Ακόμα και μέσα στην πανδημία, η κυβέρνηση παρείχε γενναία οικονομική στήριξη στους εφοπλιστές, ενώ οι ναυτεργάτες δούλευαν χωρίς μέτρα προστασίας από τον κορονοϊό.

Η γενικευμένη παραβίαση των ΣΣΕ, με ευθύνη της κυβέρνησης που δίνει το ελεύθερο στους εφοπλιστές να τις καταστρατηγούν, σήμανε καθυστερήσεις στην καταβολή των μισθών, τη μη καταβολή υπερωριών και παραβιάσεις στα ωράρια. Ταυτόχρονα, μεγάλα είναι και τα προβλήματα στα κοινωνικο-ασφαλιστικά με την κατάργηση του ΝΑΤ, της επικουρικής σύνταξης από το ΚΕΑΝ, τα ταμεία Προνοίας και τον Οίκο Ναύτου ως αυτόνομο φορέα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.     

«Έχουμε συμμετοχή 100% σε όλα τα λιμάνια της χώρας, δεν έφυγε ούτε ένα πλοίο», δήλωσε στην ΕΑ ο Αποστόλης Μπανάσιος, ταμίας της ΠΕΝΕΝ. «Από τη μεριά των εφοπλιστών δεν φαίνεται κάποια πρωτοβουλία ή πρόθεση για συμβιβασμό. Γι’ αυτό χρειάζεται να συνεχίσουμε με ακόμα μία 48ωρη, για να καταλάβουν ότι τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά. 

Σήμερα το λιμάνι βράζει από την ανομία και την παρανομία των εργοδοτών και της κυβέρνησης. Τα Πιστοποιητικά Σωστικών Πυροσβεστικών Μέσων των ναυτικών έχουν λήξει και βρίσκονται σε απόγνωση (κάτω από την πίεση των κινητοποιήσεων παρατάθηκε τελικά η ισχύς τους). Δεν λειτουργεί τίποτα ούτε τα Κέντρα Εκπαίδευσης (ΚΕΣΕΝ) ούτε τα Μητρώα για να βγουν αυτά τα πιστοποιητικά που έχουν να κάνουν με την εκπαίδευση. Έτσι πάρα πολλοί ναυτεργάτες αναγκάζονται να προσφύγουν σε ιδιωτικές σχολές και να πληρώσουν μέχρι και 1.000 ευρώ, ανάλογα την ειδικότητα. 

Παλεύουμε για τα εργασιακά μας δικαιώματα. Δεν υπάρχει πλοίο που ο ναυτεργάτης να δουλεύει κάτω από 14 ώρες. Σε κάποιες γραμμές δουλεύουν ακόμα και 18 ώρες. Γι’ αυτό υπάρχουν και τόσα πολλά ατυχήματα. Πολλά θα έπρεπε να έχουν γίνει για να συντονιστούν οι απεργίες μας. Θα έπρεπε η ΓΣΕΕ να πάρει τέτοιες πρωτοβουλίες, αλλά εδώ και χρόνια δεν το κάνει».

Παρά τον αναβρασμό που επικρατεί στους Ναυτεργάτες για όλα αυτά τα προβλήματα και την επιτυχία της 48ωρης απεργίας και παρά την άρνηση του Υπουργείου και των εφοπλιστών να ικανοποιήσουν οποιοδήποτε αίτημα των απεργών, η πλειοψηφία της Διοικητικής Επιτροπής της ΠΝΟ αποφάσισε την αναστολή των κινητοποιήσεων, «δίνοντας  έτσι  μία  τελευταία ευκαιρία  στην εργοδοσία και στην κυβέρνηση να αλλάξουν τη στάση τους», όπως γράφουν στην ανακοίνωση. Η αναστολή ήταν μια λάθος απόφαση που τη μόνη ευκαιρία που δίνει στην εργοδοσία είναι να τη γλιτώσει από μια επικίνδυνη γι’ αυτούς κλιμάκωση τύπου Cosco.