Εργατικό κίνημα
Απεργία στο Μετρό: Όχι άλλοι νεκροί

18/11/21, 24ωρη απεργία ΣΤΑΣΥ και συγκέντρωση. Φωτό: Μάνος Νικολάου

Στη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ και την κυβέρνηση επιρρίπτουν τις ευθύνες οι εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ για το θανατηφόρο δυστύχημα στις γραμμές του ΗΣΑΠ που έγινε τα ξημερώματα της Τρίτης 16/11. Την Πέμπτη 18/11 πραγματοποίησαν 24ωρη απεργία και παράσταση διαμαρτυρίας στα κεντρικά γραφεία της ΣΤΑΣΥ στην Ομόνοια, ενώ τo Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΑ και η Ένωση Εργαζομένων ΗΛΠΑΠ προχώρησαν σε στάσεις εργασίας.

«Απεργούμε για τον άδικο χαμό του συναδέλφου μας σε ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα», δήλωσε στην ΕΑ ο Σταύρος Κατσιγιάννης, μέλος ΔΣ ΣΕΛΜΑ. «Το ίδιο μηχάνημα είχε ξαναπαρουσιάσει βλάβες τον Αύγουστο, αλλά παρόλα αυτά το έβαζαν να δουλεύει. Η ΣΤΑΣΥ πλήρωνε σε εξωτερική εταιρία 5,4 εκατομμύρια ευρώ για αυτό το μηχάνημα για να κάνει τη λείανση για μία φορά, ενώ θα μπορούσε να αγοράσει με τα ίδια λεφτά τρία τέτοια μηχανήματα.  Όλοι όσοι βάζουν τους εργολάβους είναι υπεύθυνοι που θρηνούμε κάθε τόσο εργάτες που χάνουν τη ζωή τους εν ώρα εργασίας. Δεν θα το αφήσουμε έτσι. Η θλίψη μας να γίνει οργή ενάντια σε αυτό το σύστημα και τις κυβερνήσεις που εφαρμόζουν αυτές τις πολιτικές και δίνουμε την υπόσχεση ότι θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας για να μην υπάρξει άλλος νεκρός εργαζόμενος. Η διάθεση όλων μας είναι να κλιμακώσουμε την πάλη μας, ώστε να φύγουν οι εργολάβοι έξω από το Μετρό».

Αδράνεια

«Δεν υπάρχει πρακτικά κρατικός έλεγχος», σημειώνει ο Νίκος Σμπαρούνης, εργαζόμενος Μετρό, προτεινόμενος από το σωματείο για να μπει στη διερεύνηση του δυστυχήματος. «Οι Τεχνικοί Επιθεωρητές Σιδηροδρόμου έχουν απενεργοποιηθεί σαν θεσμός με αποτέλεσμα να υπάρχει πλήρης αυθαιρεσία των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων στην υποδομή, την εκμετάλλευση και τη συντήρηση. Στην πράξη μπορεί να κάνει η κάθε εταιρία ό,τι θέλει. Για το θέμα της ασφάλειας εδώ και δεκαετίες υπάρχουν άδεια γραφεία στο Υπουργείο Μεταφορών. Από την αρχή της λειτουργίας του Μετρό υπάρχουν στοιχεία παρατυπιών. Έχω δύο θητείες εκλεγμένου στην Επιτροπή Υγιεινής και Ασφάλειας. Μια σειρά γραπτές καταγγελίες που έχω κάνει στο υπουργείο για θέματα νομιμότητας στη λειτουργία του Μετρό έμειναν αναπάντητες. Την ίδια αδράνεια αντιμετώπισα με τους Επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης και με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, η οποία αρνείται κάθε αρμοδιότητα. Δύο υποθέσεις που καταφέραμε να φτάσουμε στα δικαστήρια απέδειξαν ότι, με το νομικό πλαίσιο που υπάρχει, η Διοίκηση και οι εταιρίες έχουν το πλήρες ακαταδίωκτο απέναντι σε παραβιάσεις της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, εκτός αν υπάρξει νεκρός». 

Στάση εργασίας κήρυξαν τα σωματεία της ΣΤΑΣΥ και την Παρασκευή 19/11 για την κηδεία του Πέτρου Γιάμαλη, όπου πλήθος συναδέλφων του παρευρέθηκε στο Γ' Νεκροταφείο Αθηνών για να τον αποχαιρετίσει και να συμπαρασταθεί στην οικογένεια του, ενώ στεφάνια κατέθεσαν πολλά σωματεία εργαζομένων στα ΜΜΜ και το Εργατικό Κέντρο Αθήνας.