Εργατικό κίνημα
Απεργία ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις

10/6/21, Πανεργατική απεργία. Φωτό: Δημήτρης Δασκαλάκης

Με 24ωρη απεργία στις ΔΕΚΟ απαντά την Τετάρτη 21 Σεπτέμβρη το Εργατικό Κέντρο Αθήνας στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών που ψηφίζεται την ίδια μέρα στη Βουλή. Η απεργιακή συγκέντρωση θα γίνει στις 12μεσ. έξω από το Υπουργείο στην οδό Νίκης. Όλα τα συνδικάτα στα ΜΜΜ συμμετέχουν στην απεργία.

Το νομοσχέδιο ανοίγει το δρόμο για την πλήρη ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ. Στο στόχαστρο μπαίνουν πρώτα και κύρια οι ΔΕΚΟ των μεταφορών και ακολουθούν όλες οι υπόλοιπες. Σύμφωνα με το Εργατικό Κέντρο: 

«1. Κατακρημνίζεται το εργασιακό καθεστώς των εργαζομένων στις Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς με την εισαγωγή ρυθμίσεων που οδηγούν σε εργαζόμενους δύο ταχυτήτων. 2. Ακυρώνονται οι επιχειρησιακές Σ.Σ.Ε. και οι Κανονισμοί Εργασίας για τους νεοπροσλαμβανόμενους. 3. Ανοίγει η πόρτα για ενοικιαζόμενους εργαζόμενους και στις Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς. 4. Καταργείται ή πλήρης απασχόληση και η απασχόληση αορίστου χρόνου με τη δυνατότητα πρόσληψης εκτάκτων υπαλλήλων και μάλιστα όχι σε υποστηρικτικά συστήματα αλλά και σε βασικές ειδικότητες όπως οδηγοί ή τεχνίτες στις επιχειρήσεις δημοσίων μεταφορών. 

5. Εκμηδενίζεται ο ρόλος του ΑΣΕΠ στο σύστημα προσλήψεων σε τυπικό έλεγχο λίγων ημερών που δεν θα ολοκληρώνεται ποτέ, δίνοντας τη δυνατότητα σε επιτροπές των ίδιων των εταιρειών να καθορίζουν τον τρόπο επιλογής προσωπικού εισάγοντας πλέον και την έωλη διαδικασία της προσωπικής συνέντευξης.  6. Φαλκιδεύει τη δυνατότητα των εργαζομένων στον ΟΑΣΑ και τις θυγατρικές του να υπάγονται στο σύστημα κινητικότητας του Ν. 4440/2016. 7. Επιτρέπει την παροχή συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες σε μόνιμη βάση. 8. Εκποιεί περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου κατά τη βούληση του εκάστοτε Υπουργού Οικονομικών. 9. Εξαιρεί από το δίκαιο των Δημοσίων Συμβάσεων για την ΕΕΣΥΠ και τις λοιπές θυγατρικές της. 10. Ανοίγει τον δρόμο για την πλήρη ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ». 

Κριτήριο το κέρδος

«Το νομοσχέδιο τσακίζει το εργασιακό καθεστώς, καταργώντας τη μονιμότητα, τις Συλλογικές Συμβάσεις και τους Κανονισμούς Εργασίας για παλιούς, νέους και νεοπροσλαμβανόμενους εργαζόμενους στις ΔΕΚΟ», μας είπε ο Σπύρος Ρεβύθης, πρόεδρος του ΣΕΛΜΑ (το μεγαλύτερο σωματείο του Μετρό). «Ανατρέπει τον βασικό τους χαρακτήρα, αυτόν της κοινής ωφέλειας για όσους τις έχουν ανάγκη και μετατρέπει τις υπηρεσίες τους σε εμπόρευμα, με κριτήριο το κέρδος. 

Μειώνει εκ νέου το προσωπικό, ενώ ήδη είμαστε χίλιοι εργαζόμενοι λιγότεροι και εισάγει το δανεισμό εργαζόμενων από τον ιδιωτικό τομέα, από γραφεία ενοικιάσεως προσωπικού. Με απλά λόγια, θα μπορεί η εταιρία να απευθύνεται σε δουλέμπορούς και να λέει “θέλω 100 οδηγούς ή ηλεκτρολόγους για τα λεωφορεία και το μετρό”, που θα είναι εργαζόμενοι με 500 ευρώ σύμβαση χωρίς εργασιακά δικαιώματα και ανανέωση κάθε μήνα στον δουλέμπορο. Ιδιωτικοποεί κι άλλες γραμμές λεωφορείων, δίνοντας άλλο ένα 25% στο ΚΤΕΛ, ανοίγει το δρόμο για να μπουν ιδιώτες τους οποίους ή θα επιδοτεί το κράτος για να κρατάνε το εισιτήριο φτηνό ή τέρμα η κοινωνική πολιτική κι άρα το κόστος στους πολίτες.

Η επίθεση εντάσσεται στην ευρύτερη πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, γι’ αυτό δεν περιορίζεται στις μεταφορές αλλά αφορά και την ΕΥΔΑΠ και τον ΗΔΙΚΑ και άλλες εταιρίες. Τις συνέπειες τις ξέρουμε. Ιδιωτικοποίησαν τη ΔΕΗ, είδαμε που έφτασε η ηλεκτρική ενέργεια. Ιδιωτικοποίησαν τους αυτοκινητόδρομους, είδαμε που έφτασαν τα διόδια. Θα ιδιωτικοποιήσουν και τις αστικές συγκοινωνίες για να είναι με ζώνες και με τα χιλιόμετρα, όσο περισσότερα κάνεις να πληρώνεις παραπάνω. Πάντως 1,20 δεν θα είναι. Είναι μια επίθεση σε όλους. Ποιοι χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ; Οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι, οι φτωχοί άνθρωποι. Ούτε οι εφοπλιστές, ούτε οι υπουργοί. Γι’ αυτό θα είμαστε στην απεργία και τη συγκέντρωση την Τετάρτη. Δεν θα υποκύψουμε».

«Η επίθεση μας αφορά όλους», μας είπε ο Ηλίας Κορλός, γραμματέας της ΟΜΕ-ΕΥΔΑΠ. «Ζούμε εδώ και καιρό στο πετσί μας την προσπάθεια να ιδιωτικοποιήσουν το κοινωνικό αγαθό του νερού και αγωνιζόμαστε με διάφορους τρόπους για να μην τους αφήσουμε. Τώρα βλέπουμε να χτυπάνε ταυτόχρονα όλα κοινωνικά αγαθά. Όταν πχ λένε ότι θα λειτουργεί με όρους καθαρά ιδιωτικής οικονομίας ο ΟΑΣΑ, αυτό που εννοούν είναι ακόμα μεγαλύτερη συμπίεση για τους εργαζόμενους με άθλιες εργασιακές σχέσεις και μαζί αύξηση των εισιτηρίων. 

Η απεργία και η συγκέντρωση της Τετάρτης έχει σημασία. Ο κόσμος δεν μπορεί να πληρώσει το ρεύμα και η κυβέρνηση κάνει προσπάθεια να μην μπορεί στη συνέχεια να πληρώσει ούτε το νερό. Τώρα έρχεται να δώσει και ένα ακόμα χτύπημα, να διαλύσει τις επιχειρήσεις μεταφοράς. Είναι κάτι που μας αφορά και σαν εργαζόμενους σε μια ΔΕΚΟ που χτυπιέται επίσης, και γενικότερα σαν εργαζόμενους που χρησιμοποιούμε τα ΜΜΜ καθημερινά για να μετακινηθούμε».