Δεμένα σε όλα τα λιμάνια της χώρας παρέμειναν τα επιβατικά οχηματαγωγά ακτοπλοϊκά πλοία την Τρίτη 22/10 από την καθολική συμμετοχή των ναυτεργατών στην απεργία της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), η οποία συνεχίζεται και την επόμενη μέρα και με περισσότερα σωματεία στο πλευρό τους στο λιμάνι του Πειραιά. Την Τετάρτη 23/10 οι ναυτεργάτες της ΠΕΝΕΝ καλούν απεργιακή συγκέντρωση στις 10πμ στην πύλη Ε2 έξω από το “Festos Palace”, ενώ στις 10.30πμ στον σταθμό ΗΣΑΠ του Πειραιά καλούν την απεργιακή τους συγκέντρωση οι λιμενεργάτες της COSCO, το Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας Ελλάδας και το Σωματείο Ναυπηγοξυλουργών μαζί με άλλα ναυτεργατικά σωματεία που θα συγκεντρωθούν στην πλατεία Καραϊσκάκη.
Βασικά αιτήματα της απεργίας των ναυτεργατών είναι η υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης με ουσιαστικές αυξήσεις (12% ζητάει η ΠΝΟ) σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων και η επίλυση εργασιακών προβλημάτων που παραμένουν άλυτα. Οι εφοπλιστές αρνήθηκαν να υπογράψουν τη ΣΣΕ που πρότεινε η ΠΝΟ, χαρακτήρισαν εξωπραγματικές τις αυξήσεις στο 12% και αντιπρότειναν αυξήσεις μόλις 3%, τινάζοντας στον αέρα τη διαπραγμάτευση. Εξωπραγματικά είναι τα κέρδη των εφοπλιστών που σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, ενώ οι αυξήσεις στους μισθούς των ναυτεργατών τα τελευταία χρόνια είναι από μηδενικές μέχρι ψίχουλα, την ώρα που η ακρίβεια ροκανίζει τα εισοδήματα. Είναι σκάνδαλο ότι για να πλουτίζουν μια χούφτα εφοπλιστές, οι χιλιάδες ναυτεργάτες μαζί με τις οικογένειές τους πρέπει να υποφέρουν.
Ζητούν επίσης την κατάργηση του νόμου που μειώνει τις οργανικές θέσεις με αποτέλεσμα την υποστελέχωση και την εντατικοποίηση της δουλειάς με εξοντωτικά ωράρια, εγκλωβισμένοι μέσα σε ένα πλοίο για πολλούς μήνες. Αυτές οι συνθήκες δημιουργούν κινδύνους για την ασφάλεια και αυξάνουν κατακόρυφα τις πιθανότητες για εργατικά ατυχήματα.
Εργασιακά δικαιώματα
Η ολόψυχη στήριξη της κυβέρνησης στους εφοπλιστές -που σύμφωνα με τη γνωστή παλιότερη δήλωση ενός εφοπλιστή έχουν “χεσμένο τον Μητσοτάκη”- τους δίνει το πράσινο φως να ασυδοτούν κάνοντας κανόνα την παραβατικότητα στα εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών. Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας έχει αναβάλει έξι μήνες τη συνάντηση με τους εκπροσώπους των ναυτεργατών για προβλήματα που είναι στην αρμοδιότητά του. Η πολιτική της κυβερνήσεων τα τελευταία χρόνια έχει επιφέρει και τη συρρίκνωση των συντάξεων των ναυτεργατών που έχουν μειωθεί μέχρι και 50%.
Το ΔΣ της ΠΝΟ ομόφωνα κήρυξε τη 48ωρη απεργία, χαρακτηρίζοντάς την προειδοποιητική. Που σημαίνει ότι αν δεν κάνουν πίσω οι εφοπλιστές (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας-ΣΕΕΝ) χρειάζεται να συνεχίσει. Ήδη το ναυτεργατικό σωματείο της ΠΕΝΕΝ καλεί σε κλιμάκωση με νέα 48ωρη απεργία και με τη συμμετοχή όλων των ναυτεργατών σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων, όπως την ποντοπόρα ναυτιλία, όπου οι ατομικές συμβάσεις έχουν σημάνει σφαγή σε μισθούς και δικαιώματα.