Η Αριστερά
ΜΑΡΞΙΣΜΟΣ 2022: Να είμαστε όλοι εκεί - στη γιορτή των επαναστατικών ιδεών

Το Φεστιβάλ Μαρξισμός δίνει τη δυνατότητα να βρεθούν στον ίδιο χώρο και να συζητήσουν συλλογικά εργαζόμενοι, μετανάστες και πρόσφυγες, αγωνιστές του κινήματος από κάθε χώρο και εστία αντίστασης. Το ευρύ φάσμα θεματικών -για την ιστορία, τη φιλοσοφία, την οικονομία, τις αντιστάσεις του σήμερα- μας εξοπλίζει με τις ιδέες για να καταλάβουμε αυτό το σύστημα και για να παλέψουμε αποτελεσματικότερα για την ανατροπή του.

Στον κλάδο του επισιτισμού - τουρισμού βλέπουμε μια νέα γενιά εργαζομένων να ριζοσπαστικοποιείται και να στρέφεται ξανά στα συνδικάτα για να οργανωθεί και με απεργία  να διεκδικήσει καλύτερες συνθήκες δουλειάς, είτε είναι στα Starbucks της Αμερικής είτε είναι οι διανομείς της efood στην Ελλάδα. Με το άνοιγμα του τουρισμού, οι εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία απεργούν παλεύοντας για υπογραφή κλαδικής Συλλογικής Σύμβασης με αυξήσεις. Ταυτόχρονα, η αντιμετώπιση σεξιστικών και ρατσιστικών συμπεριφορών στους χώρους δουλειάς είναι μια συνεχής μάχη και το σωματείο έχει να παίξει τον σημαντικότερο ρόλο σε αυτήν. Στον Μαρξισμό είναι στο κέντρο της συζήτησης όλες αυτές οι εμπειρίες για να μετατραπούν στη συνέχεια σε οργανωμένη δράση για την κλιμάκωση του αγώνα και τη σύνδεση του με το υπόλοιπο εργατικό κίνημα, αλλά και την πάλη ενάντια στο σεξισμό, τον φασισμό και τον πόλεμο.

Κωνσταντίνος Δανακτσής,
εργαζόμενος στον επισιτισμό


Αγρίνιο

Ανυπομονώ να κατέβω από το Αγρίνιο στην Αθήνα για να συμμετέχω στις συζητήσεις του φεστιβάλ «Μαρξισμός». 

Πήρα μια μικρή γεύση στο μονοήμερο συζητήσεων του ΣΕΚ «Ιμπεριαλισμός – Περίοδος πολέμων και επαναστάσεων» που έγινε τον Μάη. Για μένα ήταν μια αξέχαστη εμπειρία. Αυτός είναι και ο λόγος που πιστεύω ότι μέσα στις τρεις ημέρες του φεστιβάλ θα μπορέσω να ενημερωθώ και να αποκτήσω καλύτερη κατανόηση γύρω από τόσα πολλά θέματα. Χρειάζονται αυτές οι ιδέες και η θεωρία για να μπορείς μετά να δράσεις καλύτερα μέσα στους αγώνες. Και το καλό με τον Μαρξισμό είναι ότι καταπιάνεται με όλα: από την ιστορία και την οικονομία, μέχρι το εργατικό κίνημα, τον πόλεμο, το περιβάλλον, τον σεξισμό. Ό,τι δηλαδή απασχολεί μια κοινωνία για να γίνει καλύτερη. 

Μπάμπης Στυλιαράς,
αρτεργάτης στο Αγρίνιο


Βόλος

 Με αφορμή το φεστιβάλ επαναστατικών ιδεών που πραγματοποιείται στην Αθήνα 8-10 Ιουλίου σας καλούμε από τον Βόλο να παρεβρεθείτε σε αυτή τη συγκέντρωση ώστε να παρακολουθήσουμε μαζί αυτές τις απελευθερωτικές συζητήσεις.

Την περίοδο που ζούμε παρατηρούμε τα φαινόμενα του ρατσισμού, του σεξισμού και της φτώχειας να πληθαίνουν. Το γεγονός αυτό οφείλεται στην κυβέρνηση Μητσοτάκη αλλά πρωτίστως στον καπιταλισμό. Ο «Μαρξισμός» όχι μόνο θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα τα παραπάνω προβλήματα αλλά θα μας δώσει και τρόπους αντιμετώπισης.

Συγκεκριμένα, αποτελείται από ένα σύνολο 36 συζητήσεων που θα πραγματοποιούνται παράλληλα και ο καθένας θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει αυτές που αντιστοιχούν περισσότερο στα ενδιαφέροντά του. Θα δείτε ότι σε αυτή τη μάχη δεν είστε μόνοι, και θα σας πείσει να ενταχθείτε κι εσείς στον αγώνα!

Στον Βόλο η αναχώρηση θα γίνει την Παρασκευή στις 11μμ από το υπεραστικό ΚΤΕΛ και η επιστροφή την Κυριακή στις 9μμ από τη Νομική. 

Αλέξανδρος Μπακούσης,
φοιτητής, Ιστορία, Αρχαιολογία και Κοινωνική Ανθρωπολογία


 

Στις 8 Ιουλίου 2022 ξεκινά το τριήμερο του Μαρξισμού, με πολύ ενδιαφέρουσες και επίκαιρες θεματικές.

Σε αυτές τις μέρες που διανύουμε, και όπου καλούμαστε να πάρουμε θέση και να αναλάβουμε δράση για μια τεράστια γκάμα από ζητήματα, ο θεωρητικός εξοπλισμός των εργατών και εργατριών αναδεικνύεται σε θέμα μείζωνος σημασίας. Γι’ αυτό και στο φετινό Μαρξισμό θα ακούσουμε για τον ιμπεριαλισμό, την Ουκρανία και την Τουρκία, για τον ρατσισμό και τον φασισμό και πώς διαχρονικά τους πολεμούσαμε, για την επαναστατική παράδοση, την επανάσταση των Μπολσεβίκων και το καθεστώς στη Ρωσία σήμερα, αλλά και για την ελληνική Αριστερά.

Ιδιαίτερη σημασία αποκτά ο κύκλος Καταπίεση και Απελευθέρωση με τις συζητήσεις για τις αιτίες του σεξισμού, το ΛΟΑΤΚΙ+ κίνημα και τα δικαιώματα των τρανς, καθώς και τη μάχη ενάντια στην επίθεση στις εκτρώσεις. Οι δεκάδες χιλιάδες που διαδήλωσαν φέτος στο μαζικότερο από κάθε άλλη χρονιά Pride στην Αθήνα έδειξαν πόσο ευρύ έχει γίνει το κίνημα και η συζήτηση, πως τα ζητήματα παραμένουν τρομερά επίκαιρα και κρίσιμα, και υπογράμμισαν την ανάγκη να συζητήσουμε ξανά για τους τρόπους πάλης μας. Ειδικά τώρα, μετά την απόφαση κατάργησης των αμβλώσεων στις ΗΠΑ, η ανάγκη να κλιμακώσουμε τον αγώνα είναι πιο μεγάλη από ποτέ.

Προσωπικά θα είμαι εκεί με την βεβαιότητα ότι θα φύγω στο τέλος σοφότερη και δυνατότερη.

Ραντεβού στη Νομική!

Μαρία Σερέτη,
Πρωτοβουλία “Στη φυλακή οι δολοφόνοι της Zackie-Oh”


 

 

Ο Δημήτρης Λιβιεράτος, ιστορικός, μίλησε για το Φεστιβάλ “Μαρξισμός” στον Λέανδρο Μπόλαρη

Σε λίγες μέρες ξεκινάει το τριήμερο Μαρξισμός 2022. Έχεις μιλήσει πολλές φορές σε αυτή τη διοργάνωση. Τι προσφέρει κατά τη γνώμη σου;

Ο καπιταλισμός βρίσκεται σε διάλυση, σε παρακμή, αλλά δυστυχώς και το κίνημα το δικό μας δεν είναι ακόμα σε κατάσταση να πάρει τα πράγματα στα χέρια του. Χιλιάδες κόσμος έχει περάσει από το Μαρξισμό. Μπορεί να μην οργανώθηκε, αλλά ξέρει, έχει ακούσει. Το ΣΕΚ κρατάει τον ρόλο του. Η εφημερίδα κάθε βδομάδα, οι πυρήνες, οι συζητήσεις, η δράση. Το ΣΕΚ πρέπει να προετοιμαστεί, να είναι έτοιμο για μεγαλύτερη ανάπτυξη που θα είναι ξαφνική, μαζί με την ανάπτυξη του κινήματος. Και έχει γίνει στο παρελθόν. Το ’40 το ΚΚ ήταν διαλυμένο. Και μέσα σ’ ένα χρόνο έμπαινε στην διεκδίκηση της εξουσίας. 

Αυτό το ρόλο παίζει και ο Μαρξισμός. Εκπαιδεύει τα μέλη τον κόσμο για να «υποδεχτεί» το μεγάλο κύμα. 

Φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από την Μικρασιατική Εκστρατεία και ο Μαρξισμός 2022 αφιερώνει ένα θεματικό κύκλο στο ΣΕΚΕ και το αντιπολεμικό κίνημα. Έχεις γράψει πολλά γι’ αυτή την περίοδο.

Ήταν η περίοδος της Μεγάλης Ιδέας που αποδείχτηκε μια μεγάλη αυταπάτη. Κατέληξε στην καταστροφή της Σμύρνης. Δεν άντεχε στη λογική αυτή η φιλοδοξία των ελλήνων αστών. Οι Άγγλοι ιμπεριαλιστές τους παρατήσανε, οι Γάλλοι πουλάγανε όπλα στον Κεμάλ. Και όμως είχαν την ηλιθιότητα να κάνουν την εκστρατεία στον Σαγγάριο. Και όλο «νικάγανε» αλλά ο στρατός πείναγε γιατί οι Τούρκοι αντάρτες χτυπάγανε τις φάλαγγες. Και όμως θέλανε να φτάσουν στην …Άγκυρα! 

Τελικά όλο αυτό κατέληξε στην τραγωδία. Και μετά κάνανε τη δίκη των «έξι» το 1923 και τους εκτελέσανε για να ρίξουν εκεί τις ευθύνες. Ήταν και ένας έβδομος, ο πρίγκηπας Ανδρέας αλλά παρενέβησαν οι Άγγλοι και τον έσωσαν λόγω βασιλικής οικογένειας. Τον πήγαν στην Αγγλία και έγινε ο πατέρας του Φιλίππου, του συζύγου της Ελισάβετ…

Σε αυτές τις συνθήκες μεγάλωσε το αντιπολεμικό κίνημα. Το ΣΕΚΕ όταν δημιουργήθηκε δεν ήταν τόσο μικρό. Μπορεί να ήταν σε μέλη μικρό, αλλά είχε πολύ μεγάλη επιρροή. Παραδείγματος χάρη για το αντιπολεμικό κίνημα αναφέρουμε τη μεγάλη σιδηροδρομική απεργία του 1921. Το κράτος την αντιμετώπισε παίρνοντας εκατοντάδες απεργούς και στέλνοντάς τους στο μέτωπο της Μικράς Ασίας. 

Έβγαιναν και εφημερίδες αντιπολεμικές εκείνο τον καιρό. Η εφημερίδα του κόμματος μεταφερόταν στη Σμύρνη, στην οργάνωση που είχε δημιουργήσει εκεί ο Πουλιόπουλος και άλλοι επαναστάτες με πλοία του ναυτικού από τη Θεσσαλονίκη. Υπήρχε διαρκής επικοινωνία. Η διοίκηση του στρατού αντέδρασε και συνέλαβε πολλούς, μεταξύ αυτών και τον Πουλιόπουλο. Κι αν δεν ερχόταν η Καταστροφή θα τον είχαν τουφεκίσει. 

Στη συνέχεια έγινε γραμματέας του κόμματος, σε ηλικία 24 χρονών. Αλλά ταυτόχρονα ήταν και ηγέτης της ομοσπονδίας των Παλαιών Πολεμιστών και των Θυμάτων Πολέμου. Ένα μαζικό κίνημα με πολλές εφημερίδες, αγώνες, κινητοποιήσεις. Δεν έχει μελετηθεί αρκετά αυτό το κίνημα εκείνης της περιόδου.

Οι πρόσφατες εκλογές στη Γαλλία με την άνοδο και της Αριστεράς και των φασιστών θυμίζουν σε πολύ κόσμο την περίοδο του 30 εκεί και το Λαϊκό Μέτωπο. 

Στις αρχές τα κομμουνιστικά κόμματα ακολουθούσαν την πολιτική της Τρίτης Περιόδου. Ήταν απομονωμένοι. Στη συνέχεια ήρθε η πολιτική του Λαϊκού Μετώπου. Τότε ο Πουλιόπουλος γράφει κατ’ εντολή της οργάνωσης του Σπάρτακου, το βιβλίο Δημοκρατική ή Σοσιαλιστική Επανάσταση στην Ελλάδα. Που διαβάζεται και σήμερα, γιατί είναι επίκαιρο. Το 1936 ήρθε η μεγάλη απεργία στη Θεσσαλονίκη. Έχω γράψει γι’ αυτήν. 

Η 40μελής Απεργιακή Επιτροπή που διοίκησε για τρεις μέρες τη Θεσσαλονίκη ήταν κάτι το καταπληκτικό Αυτό που είναι λιγότερο γνωστό είναι ότι τέτοια πράγματα γίνονταν σε όλη τη Βόρειο Ελλάδα. Μέχρι και ο στρατός επηρεαζόταν. Αυτή τη μεγάλη απεργία την ξεπούλησαν οι σταλινικοί στο όνομα του «μετώπου» με τους Φιλελεύθερους. Αυτή ήταν η κατάληξη. 


Φέτος, το Μαρξιστικό Βιβλιοπωλείο πήρε την απόφαση να μεταφράσει στα ελληνικά το βιβλίο του Iain Ferguson «Μαρξισμός, Πολιτική, και Ψυχική Δυσφορία». 

Αυτό συνέβη σε μία περίοδο παγκόσμιας κρίσης της ψυχικής Yγείας. Η κλιματική κρίση, ο πόλεμος στην Ουκρανία, η κρίση του κόστους ζωής όξυναν το ήδη γιγάντιο πρόβλημα. Η ίδια η πανδημία του Covid-19 φάνηκε να συνοδεύεται από μία πανδημία ψυχικής δυσφορίας. Γίνεται λοιπόν όλο και πιο ξεκάθαρο ότι οι συνθήκες στις οποίες ζούμε καθορίζουν την ποιότητα της ψυχικής μας υγείας. 

Ο καπιταλισμός βρίσκεται σε κρίση και γεννά αδιέξοδες καταστάσεις που εγκλωβίζουν τους ανθρώπους της τάξης μας. Το βιβλίο του Iain ανοίγει τη συζήτηση για τα προβλήματα ψυχικής Yγείας, αναδεικνύει τη συσχέτισή τους με κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες όπως η φτώχεια και η καταπίεση και ψάχνει τις ρίζες τους στην ίδια την δομή της καπιταλιστικής κοινωνίας. Μία κοινωνία που λειτουργεί με βάση το κέρδος, αγνοώντας τις ανάγκες της πλειοψηφίας του κόσμου, μας αναγκάζει να ζούμε χωρίς έλεγχο πάνω στις ζωές μας. 

Στον φετινό Μαρξισμό συνεχίζεται αυτή η συζήτηση και αμιγώς για την ψυχική Υγεία και την ανάγκη για αγώνες προκειμένου να υπερασπίσουμε και να βελτιώσουμε τις ήδη υπάρχουσες υπηρεσίες ψυχικής Υγείας αλλά και με συζητήσεις για το πώς αλλάζει αυτός ο κόσμος, πώς ανατρέπεται το σύστημα της καταπίεσης και εκμετάλλευσης.

Μυρτώ Μαργέλη, 
μεταφράστρια του βιβλίου του Iain Ferguson «Μαρξισμός, Πολιτική, και Ψυχική Δυσφορία»

«Η σύγχρονη αστική κοινωνία με τις παραγωγικές της σχέσεις, τις σχέσεις ανταλλαγής και ιδιοκτησίας, είναι όπως ο μάγος που δεν είναι πλέον ικανός να ελέγξει τις δυνάμεις του οπισθοδρομικού κόσμου που έχει δημιουργήσει». 

Ποιος, μαρξιστής ή μη, θα μπορούσε να διαφωνήσει ότι αυτή η φράση του “Μανιφέστου”, γραμμένη πριν από 1,5 αιώνα και βάλε, συνοψίζει με θαυμαστή ακρίβεια την επικαιρότητα του καπιταλισμού του 21ου αιώνα; Η μεγάλη κρίση που ξεκίνησε το 2008, μπήκε σε νέα φάση με την έξαρση του πληθωρισμού. Από κοντά η πρωτοφανής εισοδηματική ανισότητα, οι διακρίσεις για τις γυναίκες και τις μειονότητες, η υγειονομική και η περιβαλλοντολογική κρίση. Σε αυτές τις συνθήκες ο καπιταλισμός δεν μπορεί να λειτουργήσει πλέον σε συνθήκες ελεύθερου εμπορίου και παγκοσμιοποίησης. Ο πόλεμος στην Ουκρανία εγκαινίασε μια νέα περίοδο όπου οι Ιμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί για ζώνες επιρροής απειλούν τη ζωή εκατομμυρίων σε όλο το πλανήτη. Με οδηγό τον μαρξισμό έχουμε πολλά να σκεφτούμε, να προβληματιστούμε και να συζητήσουμε στο φετινό φεστιβάλ 8-10 Ιουλίου στη Νομική.

Νίκος Στραβελάκης,
Πανεπιστημιακός


Οικονομική κρίση και φτώχεια, πόλεμοι με χιλιάδες θύματα, περιβαλλοντική καταστροφή, υγειονομική κρίση, ρατσισμός, φασιστική απειλή, διακρίσεις και εκμετάλλευση: αυτός είναι ο καπιταλισμός της εποχής μας. 

Απέναντι σ' αυτό το ζοφερό τοπίο που στήνουν οι άρχουσες τάξεις του πλανήτη, υπάρχει διέξοδος; Εμείς, οι "από κάτω", οι εργαζόμενοι, η μεγάλη πλειοψηφία μπορούμε να προβάλουμε, να διεκδικήσουμε και να κερδίσουμε τη δική μας εναλλακτική; Είναι επίκαιρες και χρήσιμες σήμερα οι σοσιαλιστικές και κομμουνιστικές ιδέες; Στο φετινό "Μαρξισμό", όπως κάθε χρόνο, πολλές και ενδιαφέρουσες συζητήσεις  για όλα τα κρίσιμα ζητήματα του κινήματος προσπαθούν να δώσουν επαναστατικές απαντήσεις σ' αυτά τα ερωτήματα. Θα είμαστε εκεί.

Θανάσης Διαβολάκης, 
δημοτικός σύμβουλος Πειραιά με την «Ανταρσία στο Λιμάνι»

Τα τελευταία χρόνια βιώνουμε στο πετσί μας τα αποτελέσματα της κλιματικής κρίσης με ακραία καιρικά φαινόμενα. 

Ο κόσμος μαζικά διεκδικεί την προστασία του περιβάλλοντος που θα εξασφαλίσει την επιβίωσή του, αλλά και την ασφάλειά του από τις πλημμύρες, τον χιονιά και τις πυρκαγιές. Παρ’ όλα αυτά, γινόμαστε μάρτυρες ενός κράτους που είναι όχι μόνο ανύπαρκτο, αλλά και υπεύθυνο για τη σημερινή κατάσταση, όπως για την απόλυση 5.000 εποχιακών πυροσβεστών, που είναι μόνο ένα από τα πολλά παραδείγματα. Μέσα σε αυτούς τους αγώνες και μαζί με τα περιβαλλοντικά κινήματα, η εργατική τάξη χρειάζεται να είναι στην πρώτη γραμμή για να κερδίσουμε υγιείς συνθήκες διαβίωσης. 

Η Πρωτοβουλία ενάντια στην Κλιματική Αλλαγή και την Περιβαλλοντική Καταστροφή με κεντρικό σύνθημα «να αλλάξουμε το σύστημα και όχι το κλίμα» θέλει να αναδείξει ότι ο καπιταλισμός είναι αυτός που θυσιάζει τον ίδιο τον πλανήτη για το κέρδος των λίγων. Η ανατροπή του οφείλει να γίνει σκοπός όλων των ανθρώπων για να σταματήσει αυτή η καταστροφή. Γι’ αυτό καλώ όλες και όλους να βρεθούμε στο φεστιβάλ Μαρξισμός για να συζητήσουμε αυτή την προοπτική, αλλά και όλα τα άλλα ζητήματα που αφορούν την εργατική τάξη.

Θανάσης Χάντζιος, 
Πρωτοβουλία ενάντια στην Κλιματική Αλλαγή και την Περιβαλλοντική Καταστροφή

Το τριήμερο φεστιβάλ Μαρξισμός 2022 βρίσκει τους εργάτες της Τέχνης στη δίνη των παγκόσμιων γεγονότων που δείχνουν ότι ο καπιταλισμός στην κρίση του, μπροστά στα άλυτα προβλήματα του φτάνει όλο και πιο πολύ στη βαρβαρότητα. 

Πόλεμος και ανταγωνισμός με Τουρκία, ακρίβεια, ανεργία, σεξισμός. Οι καλλιτέχνες είναι οι πρώτοι που χτυπιούνται σε αυτές τις συνθήκες. Ο Μαρξισμός 2022 είναι ένα κοφτερό ερμηνευτικό εργαλείο σήμερα που χτίζει την αντίληψή μας για τις ταξικές συγκρούσεις και όχι μόνο με γλέντια και χαρές. 

Αλέξης Μαρτζούκος,
μέλος της Ανατρεπτικής Συσπείρωσης Ηθοποιών