Περιβάλλον
“Πράσινη” ενέργεια από Αίγυπτο βουτηγμένη σε μαύρα κέρδη και άγριους ανταγωνισμούς

Μνημόνιο συνεργασίας για το έργο του υποθαλάσσιου ηλεκτρικού καλωδίου διασύνδεσης Ελλάδας-Αιγύπτου, που θα διέρχεται από την οριοθετημένη μεταξύ τους ΑΟΖ, υπέγραψε ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Κ. Σκρέκας με τον Αιγύπτιο ομόλογό του Μοχάμεντ Σάκερ, στην Αθήνα. 

«Με το καλώδιο αυτό θα μεταφέρεται καθαρή, πράσινη-ηλεκτρική ενέργεια, που θα παράγεται στην Αίγυπτο και μέσω της Ελλάδας θα μπορεί να εξάγεται στις χώρες βόρεια της Ελλάδας και στην κεντρική Ευρώπη» τόνισε ο κ. Σκρέκας. Τα ΜΜΕ πρόβαλαν την εξέλιξη σαν ένα βήμα που θα εξασφαλίσει επάρκεια στο δίκτυο, καθώς και πράσινη, φθηνή ενέργεια. 

Την Τρίτη 19/10 ακολούθησε τριμερής Μητσοτάκη, Αναστασιάδη και Αλ-Σίσι στην Αθήνα για να δώσει και γεωπολιτική διάσταση και να τονιστεί ότι «η συνεργασία της Ελλάδας και της Κύπρου με την Αίγυπτο δεν είναι ευκαιριακή, αλλά εδράζεται σε κοινά συμφέροντα και αποκτά μακροχρόνια προοπτική».

Ξεκινώντας από το αφήγημα της πράσινης μετάβασης το οποίο πλασάρει η κυβέρνηση αρκεί και μόνο να διαβάσει κανείς το κοινό ανακοινωθέν των κυβερνήσεων για τη νέα συμφωνία ΗΠΑ-Ελλάδας, για να καταλάβει ότι πρόκειται για φούμαρα: «Οι Ηνωμένες Πολιτείες εξήραν την Ελλάδα για τον διευρυνόμενο ρόλο της ως περιφερειακού ενεργειακού κόμβου και χαιρέτισαν την ολοκλήρωση του Διαδριατικού Αγωγού (TAP) και την πρόοδο του Διασυνδετήριου Αγωγού Ελλάδας-΄Βουλγαρίας (IGB), που  προγραμματίζεται να τεθεί σε λειτουργία το 2022. Η Ελλάδα ενημέρωσε για τις εξελίξεις σε άλλα περιφερειακά ενεργειακά έργα όπως ο σχεδιαζόμενος Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας και η Πλωτή Μονάδα Προσωρινής Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη. Η Ελλάδα επεσήμανε τη σπουδαιότητα του εντοπισμού κοιτασμάτων φυσικού αερίου από το Ισραήλ, την Κύπρο και την Αίγυπτο ως πολύτιμης διαφοροποιημένης πηγής ενέργειας για τη νότια και νοτιοανατολική Ευρώπη».

Όλα τα παραπάνω έργα που «καθιστούν την Ελλάδα ενεργειακό κόμβο» φυσικά καμία σχέση δεν έχουν με την πράσινη ενέργεια. Έχουν να κάνουν με τα κέρδη των μεγάλων διεθνών και ντόπιων συμφερόντων που ενεργοποιούνται στην περιοχή. 

Η δε «ενεργειακή επάρκεια» και η «φθηνή ενέργεια» που υποτίθεται θα φέρουν είτε το καλώδιο είτε οι αγωγοί, με τις τιμές του φυσικού αερίου και του ρεύματος να εκτινάσσονται παγκοσμίως στα ύψη αποτελούν τζάμπα όνειρα θερινής νυκτός για την πλειοψηφία του κόσμου που τον χειμώνα δεν θα έχει να ζεσταθεί.

Φιλοδοξίες

Στα ύψη όμως εκτινάσσονται και οι φιλοδοξίες των καπιταλιστών που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο εμπλέκονται σε αυτά τα έργα. 

«Η υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας φέρνει εκ νέου στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος το μεγαλόπνοο έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης της Ελλάδας με την Αίγυπτο που έχει σχεδιάσει και συνεχίζει να αναπτύσσει ο Όμιλος Κοπελούζου εδώ και πάνω από 10 χρόνια. Ένα έργο για το οποίο έχει ήδη υποβληθεί πλήρες αίτημα για ένταξή του στην 6η λίστα Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) και στο δεκαετές πρόγραμμα TYNDP του ENTSOe» γράφει ο Πέτρος Αλεξανδρόπουλος στο energy press. Ο όμιλος Κοπελούζου πρωτοστατεί στην «πράσινη σταυροφορία» της κυβέρνησης για αιολικά πάρκα στα νησιά του Αιγαίου. Και όχι μόνο.

«Όλα είναι έτοιμα προκειμένου να δοθεί το τελικό “πράσινο φως” και μέσα στους αμέσως επόμενους μήνες να ξεκινήσει η κατασκευή του FSRU Αλεξανδρούπολης (αφορά το υγροποιημένο φυσικό αέριο) με στόχο να λειτουργήσει εντός του 2023» διαβάζουμε στις 28/8 στο newmoney. «Η συγκεκριμένη εξέλιξη αποτελεί ένα από τα τελευταία βήματα σε μια μακρά πορεία που άρχισε πριν πολλά χρόνια, ως προσωπικό στοίχημα του Δημήτρη Κοπελούζου, του ανθρώπου που οραματίστηκε ότι εκεί, στην ακριτική Αλεξανδρούπολη, μπορεί να στηθεί μια νέα πύλη ενεργειακού εφοδιασμού...» 

Ο Όμιλος Κοπελούζου συμμετέχει επίσης, μαζί με την Goldair και τη γαλλική Bollore Transport & Logistics, σε μια από τις κοινοπραξίες που διεκδικούν από το ΤΑΙΠΕΔ το 67% του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.

Από αυτό το πάρτι που στήνεται από την κυβέρνηση Μητσοτάκη και  αφορά στο σύνολο των κατασκευαστικών, των πετρελαιάδων και των τραπεζιτών δεν θα μπορούσαν βέβαια  να λείπουν οι εφοπλιστές. Σύμφωνα  με την Vessels Value η αξία του ελληνικών συμφερόντων στόλου με πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου-LNG, συμπεριλαμβανομένων και των υπό ναυπήγησης, φτάνει τα 19,5 δις δολάρια με τους έλληνες εφοπλιστές να παίρνουν την διεθνή πρωτιά αφήνοντας δεύτερους τους ιάπωνες και τρίτους τους κινέζους - καθώς από τα συνολικά 127 πλοία LNG που κατασκευάζονται, τα 57 είναι ελληνικών συμφερόντων. Μέσα σε αυτό το κλίμα ευφορίας είδαμε στις οθόνες της τηλεόρασης και την διαφήμιση της  Capital Product Partners, συμφερόντων Μαρινάκη να ανακοινώνει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και να εκδίδει ναυτιλιακό ομόλογο προκειμένου να προσθέσει 3 ακόμη LNG carriers «πολύ φιλικά προς το περιβάλλον» στα 3 που απέκτησε πριν λίγους μήνες.

Γι’ αυτά τα πράσινα συμφέροντα μας καλεί η κυβέρνηση σήμερα να πανηγυρίσουμε και αύριο να πολεμήσουμε.