Γράμματα και σχόλια
Το επιτελικό χάος της ιδιωτικοποίησης

25/1, Αττική Οδός. Φωτό: Ναταλία Ανεμοδούρα

26/1, Κυψέλη. Φωτό: Εργατική Αλληλεγγύη

 

Η βασική αιτία του χάους που κατ’ ευφημισμόν ονομάστηκε «Ελπίδα» είναι αυτό που η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει παρουσιάσει ως το «φάρμακο» που τάχα θα διόρθωνε τις «παθογένειες» των υπηρεσιών και των οργανισμών του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα: Το λεγόμενο «επιτελικό» κράτος. 

Ας ξεκινήσουμε από το κερασάκι του επιτελικού κράτους, την «ψηφιακή διακυβέρνηση». Συμπυκνώθηκε για ακόμη μια φορά στον γνωστό τρομοκρατικό ήχο του μηνύματος της Πολιτικής Προστασίας στα κινητά μας που έλεγε αυτό που όλοι γνωρίζαμε, ότι έρχεται κακοκαιρία. Μοναδική του χρησιμότητα ήταν να επιβεβαιώσει ότι η κυβέρνηση «προειδοποίησε» και πλέον ό,τι ακολουθήσει, αποτελεί «ατομική ευθύνη». Φυσικά, η οδηγία «αποφεύγετε κάθε άσκοπη μετακίνηση» στάλθηκε στις 10.30 το πρωί της Δευτέρας όταν η κακοκαιρία έδειχνε ήδη τα δόντια της και το μισό λεκανοπέδιο βρίσκονταν στον δρόμο! Τις ώρες και τις μέρες που ακολούθησαν, δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι που βρίσκονταν αποκλεισμένοι ή χωρίς ρεύμα, πάσχιζαν μάταια να βγάλουν άκρη με αυτόματους τηλεφωνητές και «διαδικτυακές πύλες». Αλλά αυτό ήταν το λιγότερο.

Υπεύθυνες για το απόλυτο χάος είναι οι κορωνίδες του «επιτελικού κράτους» της κυβέρνησης Μητσοτάκη: η συρρίκνωση του «δυσκίνητου», «γραφειοκρατικού» δημόσιου τομέα και η ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών και των οργανισμών του -με τις εταιρίες να αναλαμβάνουν, υποτίθεται, πλέον «καθήκοντα» και το συρρικνωμένο δημόσιο να παίζει τον ρόλο του «επιτελείου» που συντονίζει.

Tρία δισεκατομμύρια ευρώ ήταν τα έσοδα της κοινοπραξίας που διαχειρίζεται την Αττική Οδό την τελευταία δεκαπενταετία (με το δημόσιο να τους κάνει δώρο το 35% των εξόδων κατασκευής του δρόμου) αλλά δεν είχε τα μέσα να κρατήσει τον δρόμο ανοιχτό! Επαναλήφθηκαν τα ίδια και χειρότερα με αυτά που είδαμε να συμβαίνουν πέρσι με την «Μήδεια» στην εθνική οδό στην Μαλακάσα. Οι εταιρίες που διαχειρίζονται αισχροκερδώς τους εθνικούς δρόμους τοποθετώντας παντού διόδια και αυξάνοντας ξανά και ξανά την τιμή τους, δεν γνωρίζουν κανένα άλλο «καθήκον» πέρα από το να εισπράττουν.

Τα ίδια ακριβώς συνέβησαν με τον ΟΣΕ ο οποίος πέρασε μετά βαΐων και κλάδων πριν λίγα χρόνια στους ιταλούς επιχειρηματίες για να τον «αναβαθμίσουν». Τα εισιτήρια εκτοξεύτηκαν στα ύψη, τα βραδυνά φθηνά δρομολόγια κόπηκαν και όταν ήρθε η στιγμή το δίκτυο να κρατηθεί ζωντανό απέναντι σε μια κακοκαιρία, αυτό όχι απλά κατέρρευσε αλλά κοντέψαμε να θρηνήσουμε και θύματα με τις τρενομηχανές να χαλάνε η μια μετά την άλλη και στο τέλος να συγκρούονται και μεταξύ τους αφήνοντας πολλούς τραυματίες, οι δύο βαριά έξω από την Λειβαδιά. Τους λόγους τούς είχαν εξηγήσει προκαταβολικά μια μέρα μόλις πριν την κακοκαιρία, οι εργαζόμενοι με την ΠΟΣ ΟΣΕ να κηρύσσει στάσεις εργασίας (12-4μμ) για τις 27-28 Γενάρη με μοναδικό αίτημα: «Την άμεση πρόσληψη προσωπικού καθόσον οι τραγικές ελλείψεις ακόμα και σε νευραλγικές ειδικότητες καθιστούν αδύνατη την ομαλή λειτουργία επιβατικών και εμπορικών μεταφορών".  

Κατάρρευση

Αν ο ΟΣΕ και οι ιδιωτικοποιημένοι εθνικοί δρόμοι είναι η μια όψη των ιδιωτικοποιήσεων που δημιούργησε το χάος η άλλη είναι οι εργολαβίες του «επιτελικού κράτους» στις περιφέρειες, στους ΟΤΑ, στην ιδιωτικοποιημένη ΔΕΗ. Όπως καταγγέλλει ο Σύλλογος Εργαζομένων στην Περιφέρεια Αττικής: «Οι εικόνες χάους δεν δημιουργήθηκαν “κατά λάθος”… Οι εργαζόμενοι ξέρουμε πως η Περιφέρεια Αττικής και φέτος, όπως και πέρυσι διαθέτει μόνο 3 μηχανήματα αποχιονισμού, εκ των οποίων το ένα συνεχίζει να είναι χαλασμένο. Πως σε κάθε έκτακτο γεγονός ψάχνει στο Μητρώο Εργοληπτών για να μισθώσει μηχανήματα έργου και προσωπικό. Πως τα 80 μηχανήματα με τα οποία φωτογραφιζόταν η Περιφερειακή Αρχή Αττικής στα δελτία Τύπου είναι μηχανήματα εργολάβων που κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί για την ουσιαστική δυνατότητα παρέμβασής τους, για την εξειδίκευσή τους… Εδώ και δεκαετίες δεν έχουν προχωρήσει σε προσλήψεις χειριστών μηχανημάτων, που τα κενά είναι 80 % και πλέον!».

Αυτή είναι η κατάσταση στις περιφέρειες και στους ΟΤΑ όσον αφορά στα μηχανήματα, εκχιονιστικά, μπουλντόζες, αλατιέρες για την αντιμετώπιση της κακοκαιρίας. Τα ίδια και στην πρόληψη. Η συρρίκνωση προσωπικού και μέσων σε συνδυασμό με τις εργολαβίες έχει οδηγήσει σε κατάρρευση τις υπηρεσίες Πρασίνου που έχουν σταματήσει να κλαδεύουν. Πέρσι το Φλεβάρη στη «Μήδεια», οι μαζικές πτώσεις χιλιάδων δένδρων έκοψαν δρόμους, κατέστρεψαν περιουσίες και το χειρότερο έκοψαν καλώδια βυθίζοντας ολόκληρες περιοχές στο κρύο και στο σκοτάδι. Η εγκατάλειψη των ίδιων ξεραμένων κλαδιών σήμανε ότι το καλοκαίρι αυτά έγιναν  προσάναμα για τις φωτιές. Για να ξαναδούμε, σήμερα τα ίδια! Εκατοντάδες πτώσεις δένδρων, καλώδια να κρέμονται απειλώντας ζωές, ολόκληρες περιοχές να βυθίζονται στο κρύο και στο σκοτάδι με τα επίσης ολιγάριθμα -και εργολαβικά σε μεγάλο τους μέρος- συνεργεία της ΔΕΗ να πασχίζουν με όσες δυνάμεις είχαν να συντονιστούν και να επαναφέρουν το ρεύμα. 

Πρόκειται για ένα έγκλημα διαρκείας στο οποίο η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν δικαιούται ούτε «συγγνώμες» να ζητάει -και είναι ανέκδοτο πραγματικά οι υπουργοί της να ρίχνουν την ευθύνη στους «ιδιώτες» όταν και οι πέτρες γνωρίζουν ότι η ΝΔ είναι ο νο1 υπάλληλός τους και βασικός εκφραστής της πολιτικής ιδιωτικοποιήσεων και περικοπών. Μιας πολιτικής που οφείλουμε να συμπληρώσουμε ότι έχουν εφαρμόσει επί μακρόν το ΠΑΣΟΚ και προσφάτως ο ΣΥΡΙΖΑ, αποδεχόμενοι τις επιταγές της ελεύθερης αγοράς και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και υποκύπτοντας στις ορέξεις των καπιταλιστών.

Η μόνη διέξοδος για να σταματήσουμε να ζούμε ανυπεράσπιστοι απέναντι στις νέες συνθήκες που διαμορφώνει η κλιματική αλλαγή είναι να βάλουμε τέλος στο χάος της αγοράς. Είναι η ανατροπή αυτής της κυβέρνησης, η κρατικοποίηση όλων των υπηρεσιών και των οργανισμών χωρίς αποζημίωση στους καπιταλιστές, η κάλυψη όλων των αναγκών τους και η λειτουργία τους κάτω από τον έλεγχο των ίδιων των εργαζόμενων.