Περιβάλλον
Ραφήνα: Όχι λιμάνι-γίγας

ΟΧΙ ΛΙΜΑΝΙ-ΓΙΓΑΣ ΣΤΗ ΡΑΦΗΝΑ
ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ  ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ 
ΖΗΤΑΕΙ Η ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το νέο masterplan και η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την επέκταση του λιμανιού της Ραφήνας βγήκε για διαβούλευση από το ΤΑΙΠΕΔ λίγο πριν το Πάσχα, με αρχική καταληκτική ημερομηνία 28/5, η οποία, κατόπιν μαζικών αιτημάτων φορέων και πολιτών παρατάθηκε μέχρι 28/6. 

Το λιμάνι της Ραφήνας, που έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ και είναι ένα από τα 10 λιμάνια προς πώληση, προγραμματίζεται με το νέο masterplan να μετατραπεί σε ένα λιμάνι αντίστοιχο με αυτό του κεντρικού λιμένα του Πειραιά, με τριπλασιασμό των πλοίων που θα δέχεται και με αύξηση των οχημάτων κατά περίπου 70%, με έως και πενταώροφα κτίρια στη χερσαία ζώνη και με κατάληψη ακόμη μεγαλύτερου τμήματος της παράκτιας ζώνης αφού προβλέπει και την «αξιοποίηση» των δύο γειτονικών στο λιμάνι παραλιών (πλαζ Ραφήνας, Μπλε λιμανάκι). Για την εξυπηρέτηση του λιμένα προβλέπεται η έλευση της αττικής οδού και του προαστιακού μέχρι τη Ραφήνα.

Πρόκειται για έργα, που θα μεταμορφώσουν τη Ραφήνα σε καθαρά αστική περιοχή, αγνοώντας τη θέληση όχι μόνο των χιλιάδων κατοίκων που επένδυσαν περιουσίες για να ζήσουν σε μία εξωαστική ζώνη, αλλά και των κατοίκων της Αθήνας, για τους οποίους μέχρι σήμερα η Ανατολική Αττική αποτελεί μία εύκολη απόδραση από την πρωτεύουσα.   

Καταστροφή και υποβάμιση   

Τα κατασκευαστικά έργα που θα χρειαστούν για να γίνει ασφαλές ένα λιμάνι που μαστίζεται από τον βοριά και για να έρθουν οι οδικοί/συγκοινωνιακοί άξονες στη Ραφήνα είναι ασύλληπτα και θα προκαλέσουν τεράστιας έκτασης περιβαλλοντική καταστροφή, υποβάθμιση της ποιότητας ζωής κατοίκων/επισκεπτών και καταστροφή του τοπίου και της φυσιογνωμίας ολόκληρης της περιοχής.

Αμέσως μετά τη λήξη της προσχηματικής διαβούλευσης, το λιμάνι θα βγει προς πώληση. Το ήδη τερατώδες masterplan, το οποίο σε πρώτη φάση δεν εξαντλεί τα περιθώρια δόμησης που προβλέπει,  δεν δεσμεύει τον μελλοντικό επενδυτή, ο οποίος θα έχει τη δυνατότητα όχι μόνο εξάντλησης των δυνατοτήτων που του παρέχει το masterplan αλλά και αναθεώρησης του masterplan προς το χειρότερο, όπως έγινε και στο λιμάνι του Πειραιά που (ξε)πουλήθηκε στην COSCO.

Η επιλογή της Ραφήνας ως κύριο επιβατικό λιμάνι στην Αττική, δεν απορρέει από τις ανάγκες ούτε των κατοίκων και επισκεπτών, ούτε του επιβατικού κοινού, αλλά:

- από την επιλογή της COSCO να μετατρέψει το λιμάνι του Πειραιά αποκλειστικά σε λιμάνι εμπορικό και κρουαζιέρας, διώχνοντας το επιβατικό λιμάνι που της αποφέρει τα λιγότερα κέρδη.

- από την απόφαση πώλησης του λιμανιού της Ραφήνας, οπότε το λιμάνι «πρέπει» να γίνει ελκυστικό  για τους επενδυτές 

- από την στρατηγική επιλογή όλων των τελευταίων ελληνικών κυβερνήσεων να μετατρέψουν τον μαζικό τουρισμό στον βασικό πυλώνα της εγχώριας οικονομίας, με καταστροφικές συνέπειες στον εγχώριο πληθυσμό, στο περιβάλλον και στη φυσιογνωμία του τόπου μας

Το λιμάνι της Ραφήνας δε χρειάζεται επέκταση αλλά περιορισμό, αναβάθμιση και εξορθολογισμό της λειτουργίας του στην κατεύθυνση της απάλειψης των ήδη αρνητικών επιπτώσεων στην πόλη και στο περιβάλλον (κυκλοφοριακό, στάθμευση, ατμοσφαιρική και ηχητική ρύπανση, υποβάθμιση ακτών κλπ) και της βελτίωσης της ασφάλειας και του επιπέδου εξυπηρέτησης των επιβατών.

Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται ολόκληρη η τοπική κοινωνία, όπως φάνηκε στην εκδήλωση που οργάνωσε τη Δευτέρα 10/6 ο Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου.  

Ο αγώνας για την αποτροπή αυτού του εκτρωματικού σχεδίου για την περιοχή μας θα χρειαστεί να γίνει σε όλα τα επίπεδα,  από  μαζική συμμετοχή στη διαβούλευση μέχρι  κινητοποιήσεις και δικαστικοί αγώνες ενάντια στο δυστοπικό μέλλον που μας επιφυλάσσει η κυβέρνηση και τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα.

Εμμανουέλα Τερζοπούλου
Δημοτική Σύμβουλος Ραφήνας-Πικερμίου
Ανεξάρτητη Δημοτική Κίνηση «Γη & Ελευθερία»