Διεθνή
ΒΟEING: O ανταγωνισμός ανεβαίνει τα αεροπλάνα πέφτουν

Απεργία στη Boeing

Το 2024 «έκλεισε» με την δραματική αναγκαστική προσγείωση του Boeing 737-800 στο αεροδρόμιο της Κορέας, την σύγκρουσή του με τον τοίχο στο τέλος του αεροδιαδρόμου και τον θάνατο των 179 από τους 181 επιβαίνοντες του αεροσκάφους. Ήταν η πιο πολύνεκρη αεροπορική τραγωδία της χρονιάς και η πιο πολύνεκρη αεροπορική τραγωδία της πρόσφατης ιστορίας της Κορέας.

Το τι ακριβώς έφταιξε δεν το ξέρουμε ακόμα. Το «μαύρο κουτί» έχει βρεθεί αλλά είναι σε κακή κατάσταση (το αεροπλάνο τυλίχτηκε στις φλόγες μετά τη σύγκρουση). Αυτό που ξέρουμε είναι ότι η πρώτη προσπάθεια προσγείωσης απέτυχε -για άγνωστους μέχρι τώρα λόγους. Στη δεύτερη προσπάθεια ο πιλότος ανέφερε ότι έπεσε σε σμήνος από πουλιά. Στη συνέχεια προσγειώθηκε «με την κοιλιά», χωρίς να έχει ανοίξει τις ρόδες, σύρθηκε με μεγάλη ταχύτητα χωρίς να μπορεί να φρενάρει πάνω στον αεροδιάδρομο και έπεσε πάνω στον τοίχο.

H Boeing έχει πάψει εδώ και πολύ καιρό να θεωρείται «υπόδειγμα ποιότητας». Το 2018 και το 2019 δυο 737 max έπεσαν, το πρώτο στην Ινδονησία και το δεύτερο στην Αιθιοπία, αφήνοντας πίσω τους συνολικά 346 νεκρούς. Το 737 max είναι ο διάδοχος του 737-800 (που θεωρείτο μέχρι το ατύχημα στην Κορέα ένα από τα πιο ασφαλή αεροπλάνα στον κόσμο). Τα δυστυχήματα στην Ινδονησία και την Αιθιοπία προκλήθηκαν από ένα νέο λογισμικό που υποτίθεται ότι θα σταθεροποιούσε το αεροπλάνο στον αέρα. Αντί για αυτό το έστειλε με φόρα στη γη. Οι αρχές απαγόρευσαν την πτήση των 737-ΜΑΧ για πάνω από δυο χρόνια μετά τα ατυχήματα. 

Στις 7 Ιανουαρίου 2024, λίγο μετά την άρση της απαγόρευσης, ένα 737 Max «έχασε» μια πόρτα λίγο μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο του Πόρτλαντ στις ΗΠΑ. Ευτυχώς κατάφερε να επιστρέψει αμέσως και να προσγειωθεί ασφαλώς στο αεροδρόμιο χωρίς να υπάρξουν θύματα. Η έρευνα που ακολούθησε αποκάλυψε λάθη στη συναρμολόγηση της πόρτας – τέσσερις βίδες δεν είχαν τοποθετηθεί ποτέ.

Τον Μάιο ένα ακόμα 737-Max προσγειώθηκε αναγκαστικά στο αεροδρόμιο του Οκλαντ λόγω βλάβης στο σύστημα πλοήγησης. Τον Νοέμβριο ένα 737-800 προσγειώθηκε αναγκαστικά και αυτό στο Σίδνεϋ της Αυστραλίας με βλάβη στον ένα από τους δυο κινητήρες. Τις ίδιες μέρες ένα 787-DreamLiner (η ναυαρχίδα της Boeing) επέστρεψε εσπευσμένα στο αεροδρόμιο του Μιλάνο λίγο μετά την απογείωσή του λόγω φωτιάς στον δεξιό κινητήρα. Στις 28 Δεκέμβρη, μια ημέρα πριν το πολύνεκρο δυστύχημα στην Κορέα ένα άλλο 737-800 έκανε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο του Άμστερνταμ – όπου και έφυγε από τον αεροδιάδρομο για να σταματήσει τελικά στα «χορτάρια», χωρίς ευτυχώς να τραυματιστεί κανείς από τους επιβάτες ή το πλήρωμα.

Το καθένα από αυτά τα ατυχήματα έχει και μια άμεση αιτία: πουλιά που μπήκαν στους κινητήρες, εξαρτήματα που χάλασαν λόγω της έκθεσης τους σε ακραίες καιρικές συνθήκες, βίδες που λείπουν λόγω κακής συντήρησης και πάει λέγοντας. Αλλά πίσω από τις άμεσες αιτίες κρύβεται ένα «διαρκές έγκλημα»: η αντιστροφή των προτεραιοτήτων, από την ποιότητα παραγωγής και την ασφάλεια των επιβαινόντων στο «φούσκωμα» της αξίας της μετοχής. Πολλοί αποδίδουν -και όχι άδικα- την σωρεία των ατυχημάτων στην «βιασύνη» της εταιρίας όχι μόνο για την ίδια την παραγωγή αλλά και για την παρουσίαση νέων εκδόσεων και νέων μοντέλων – μια βιασύνη που έχει σαν στόχο πολύ περισσότερο να εντυπωσιάσει τους επενδυτές και τα χρηματιστήρια παρά να βελτιώσει -με οποιονδήποτε τρόπο- την διαδικασία παραγωγής, την ασφάλεια ή τα αεροπλάνα. 

Σήμερα o βασικός ανταγωνιστής της Boeing είναι η ευρωπαϊκή Airbus. Παλιότερα οι μοναδικοί σοβαροί της ανταγωνιστές ήταν οι ρωσικές Antonov,  Ilyushin και Tupolev. Κάποιες από αυτές υπάρχουν μέχρι σήμερα – αλλά ούτε η Aeroflot, ο εθνικός μεταφορέας της Ρωσίας δεν αγοράζει πιά αεροπλάνα από αυτές. Όπως και η Boeing έτσι και οι τρεις «αδελφές» είχαν αρχικά πολύ καλή φήμη – μέχρι να αρχίσουν να πέφτουν τα αεροπλάνα τους το ένα μετά το άλλο – λίγο πριν πέσει η ίδια η «σοβιετική» Ρωσική Αυτοκρατορία. 

Το 2025 μια νέα εταιρία κατασκευής αεροπλάνων ετοιμάζεται να χτυπήσει τις πόρτες των αγορών της Ασίας και της Ευρώπης. Ονομάζεται Comac και η έδρα της βρίσκεται στην Κίνα. Ναι, ο Τραμπ θα επιβάλλει δρακόντειους δασμούς στις εξαγωγές της Κίνας. Και η Ρωσία της δεκαετίας του ’70 και του ’80 είχε επιβάλλει δρακόντειους περιορισμούς στις εισαγωγές αεροπλάνων από την Δύση. Αλλά αντί να βοηθήσουν τις «τρεις αδελφές» τα δρακόντεια μέτρα προσγείωσαν «ανώμαλα» μαζί τους και την ίδια την Ρωσική Αυτοκρατορία.