Εργατικό κίνημα
ΟΑΣΘ: Ώρα για δημόσια συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη

Σε υποσχέσεις για την καταβολή των χρωστούμενων στους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ κατέληξε η τριμερής συνάντηση μεταξύ σωματείου εργαζομένων, διοίκησης και υπουργείου Εργασίας που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 25/8 στην Αθήνα.
 
Συγκεκριμένα, η διοίκηση δεσμεύτηκε ότι θα καταβάλει τουλάχιστον το 18% των μηνιαίων εσόδων από τα εισητήρια για την εξόφληση των οφειλών προς τους εργαζόμενους και για τον ίδιο λόγο το υπουργείο Μεταφορών μαζί με την επιδότηση του Σεπτέμβρη θα προκαταβάλει και τις επιδοτήσεις Οκτώβρη και Νοέμβρη. 
 
Παράλληλα, το Υπουργείο Εργασίας θα καταβάλλει το ποσό των 2.400.000 ευρώ για την κάλυψη της μετακίνησης πολυτέκνων και άλλων κοινωνικών κατηγοριών για το 2016, ενώ όπως ανακοινώθηκε το υπουργείο Μεταφορών θα οργανώσει άμεσα διαδικασίες διαλόγου για το μέλλον του ΟΑΣΘ, ο οποίος θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Οκτώβρη.
 
Αναμφίβολα πρόκειται για μια εξέλιξη που συνιστά μια πρώτη νίκη από την πλευρά των εργαζομένων και μια πρώτη υποχώρηση από τη μεριά κυβέρνησης κι εργοδοσίας. Μια εξέλιξη που δεν θα είχε έρθει αν δεν είχε προηγηθεί ένας απεργιακός αγώνας που ξεκίνησε από τον Ιούλιο και κράτησε όλο το καλοκαίρι. Με στάσεις εργασίας και 24ωρες απεργίες και με κορύφωση την εξαγγελία επ'αόριστον ακινητοποίησης των λεωφορείων, λόγω της επίσχεσης διαρκείας που ξεκίνησαν οι εργαζόμενοι την περασμένη Δευτέρα και η οποία ανεστάλη μετά την ανακοίνωση της τριμερούς. 
 
Πράξη
Ανοιχτά παραμένουν όμως όλα τα ζητήματα που ήρθαν στην επιφάνεια με την έναρξη αυτής της μάχης. Αρχικά η ίδια η εφαρμογή των συμφωνηθέντων και η αποπληρωμή των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους μένει να γίνει πράξη. 
 
Το μεγαλύτερο όμως ζήτημα που μένει ανοιχτό είναι το αν ο ΟΑΣΘ θα παραμείνει στα χέρια ιδιωτών ή θα περάσει στα χέρια του δημοσίου. Όσο παραμένει ιδιωτικός θα αποτελεί διαρκές ενδεχόμενο η επανάληψη των όσων διαδραματίστηκαν το καλοκαίρι με τους εργαζόμενους να μένουν απλήρωτοι τη στιγμή που οι μέτοχοι έχουν εξασφαλισμένα τα κέρδη τους με κρατική εγγύηση. 
 
Ακόμα και το ίδιο το αποτέλεσμα της τριμερούς μπορεί να υπόσχεται την εξόφληση των δεδουλευμένων για τους εργαζόμενους, δεν παύει όμως να είναι προκλητικά επωφελές για τους ιδιώτες οι οποίοι θα κληθούν να καταβάλουν ένα – όχι μεγάλο - ποσοστό επί των εισητηρίων που πληρώνουν οι επιβάτες τη στιγμή που οι ίδιοι θα έχουν εγγυημένα κέρδη μέχρι το 2017 περίπου 16.5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. 
 
Η μάχη που ξεκίνησε παραμένει ανοιχτή. Είναι μάχη για δημόσιες συγκοινωνίες, προσβάσιμες για όλη την εργατική τάξη, τους άνεργους, τη νεολαία, τους συνταξιούχους. Η μάχη να γίνει δημόσιος ο ΟΑΣΘ είναι δεμένη με τη μάχη να μείνουν δημόσιες οι συγκοινωνίες της Αττικής που μπήκαν στο υπερταμείο, αλλά και με τη μάχη να μην ιδιωτικοποιηθεί ο ΟΛΘ, να φύγει η Κόσκο από τον ΟΛΠ, να παραμείνει δημόσιο το νερό, η ΔΕΗ κλπ. Ο απεργιακός αγώνας κι ο συντονισμός είναι ο δρόμος για να βγουν νικητές από αυτή τη μάχη οι εργαζόμενοι.