Εργατικό κίνημα
Tρένα: Κρατικοποίηση χωρίς αποζημίωση

5/3/23, Απεργία στην Hellenic Train και πανεργατικό συλλαλητήριο. Φωτό: Γιώργος Πίττας

«Η δικαίωση θα έρθει μέσα από τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης και δικαιοσύνη θα απονείμουν μόνο οι δικαστικοί λειτουργοί και το αίτημα αυτό οι πολίτες χθες το εξέφρασαν μέσω των συγκεντρώσεων που πράγματι ήταν πολυπληθείς». Τάδε έφη για τα συλλαλητήρια της 26 Γενάρη ο κυβερνητικός εκπρόσωπος τύπου της κυβέρνησης, Μαρινάκης. 

Μιας κυβέρνησης που μερικές μέρες πριν το δυστύχημα συνέχιζε μαζί με την Hellenic Train να γράφει στα παλιά της τα παπούτσια τις αλλεπάλληλες καταγγελίες των συνδικάτων των σιδηροδρομικών για τους τεράστιους κινδύνους που εγκυμονούν: η διάλυση στην τηλεδιοίκηση και σε όλα τα συστήματα ασφαλείας, παλαιότερα και νεότερα, η έλλειψη προσωπικού, μόνιμου και ειδικευμένου, καθώς και η υπερεντατικοποίηση της εργασίας που αυτή συνεπάγεται. 

Που την επόμενη μέρα του δυστυχήματος έσπευσε να πρoϋποδείξει στην δικαστική εξουσία τους «ενόχους» ρίχνοντάς τα όλα στο «Σταθμάρχη». Που πριν κλείσει μια εβδομάδα από το έγκλημα έσπευσε να μπαζώσει τον χώρο αρχικά μη συλλέγοντας και στη συνέχεια καταστρέφοντας αποδεικτικά στοιχεία που αποδείκνυαν την παρουσία εύφλεκτων υλικών πέραν των λαδιών σιλικόνης. Που έβγαλε παραποιημένα ηχτικά που ενίσχυαν την θεωρία του «ανθρώπινου λάθους».

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι υπόλογη για όλα τα παραπάνω αλλά και για ένα ακόμη πολύ σημαντικό λόγο -που βρίσκεται στον πυρήνα όλων των παραπάνω. Η Νέα Δημοκρατία είναι το κόμμα που εδώ και δεκαετίες επισταμένως είτε σαν κυβέρνηση είτε σαν αντιπολίτευση προωθεί τις περικοπές δαπανών και υπαλλήλων στο δημόσιο τομέα προς όφελος των ιδιωτικοποιήσεων -παρόλο που το ξεπούλημα στην Hellenic Train έγινε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.  

Είναι ακριβώς αυτή η πολιτική που κατέτμησε τον ΟΣΕ, που άφησε ελάχιστους και ανεκπαίδευτους, συμβασιούχους σταθμάρχες και άλλους εργαζόμενους να βαράνε τη μια βάρδια μετά την άλλη, ενώ τα «έργα» τηλεδιοίκησης, συντήρησης κλπ σκαλώναν επί χρονια στον πόλεμο των εργολαβιών για τις αναλήψεις δημιουργώντας ένα εκρηκτικό κοκτέιλ, αφήνοντας ανοχύρωτο τον σιδηρόδρομο, προδιαγράφοντας το έγκλημα. 

Αυτή η πολιτική δύο χρόνια μετά τα Τέμπη συνεχίζει να απειλεί τις ζωές εργαζομένων και επιβατών.  

Τα συνδικάτα των εργαζομένων στον ΟΣΕ και την Hellenic Train συνεχίζουν να καταγγέλλουν την κυβέρνηση, την διοίκηση του ΟΣΕ και την διοίκηση της Hellenic Train για: 

Τις τραγικές ελλείψεις εξειδικευμένου μόνιμου προσωπικού. Από 3.926 σιδηροδρομικούς το 2010, έχουν απομείνει σήμερα 568 μόνιμοι υπάλληλοι, ενώ το οργανόγραμμα προβλέπει 2.198 και εκατοντάδες «εργαζόμενοι-αιχμαλώτοι» όπως τους χαρακτηρίζουν τα συνδικάτα παραμένουν με συμβάσεις παροχής υπηρεσίας στον ΟΣΕ.  

Την κατάσταση των τρένων: «Τα τρένα που πήραμε από την Ιταλία είναι 35 ετών. Τα πληρώσαμε 50 εκατομμύρια και από τα 5 κυκλοφορεί μόλις το 1. Τα άλλα 4 παρουσιάζουν προβλήματα, είναι χαλασμένα» ανέφερε χαρακτηριστικά ένας συνδικαλιστής. 

Το τέλμα στα έργα αποκατάστασης στα σιδροδρομικά σε Θεσσαλία και Θράκη. Γιατί η κυβέρνηση αντί να αναθέσει σε ΟΣΕ/ΕΡΓΟΣΕ την υλοποίηση των κρίσιμων έργων τα δίνει στον σκυλοκαυγά των εργολάβων με αποτέλεσμα το μπλοκάρισμά τους από προσφυγές «κατά ολιγοπωλιακών πρακτικών». Όσο για την τηλεδιοίκηση αναβάλλεται επ αόριστον.

Τους άθλιους χώρους υγιεινής, αποδυτήρια, WC. Τις ελλείψεις ανταλλακτικών. Το γερασμένο τροχαίο υλικό. Την έλλειψη ασφάλειας κατά την εκτέλεση των τεχνικών εργασιών. Στις 20/12 μια τεχνίτης εργαζόμενη στο μηχανοστάσιο του Ρέντη, τραυματίστηκε ενώ προσπαθούσε να χειριστεί εξάρτημα μεγάλου βάρους με τα συνδικάτα να καταγγέλλουν: «Εγκαταστάσεις παλιές, μηχανήματα πολυχρησιμοποιημένα, στέγες υπό κατάρρευση...». Πώς απαντά η κυβέρνηση Μητσοτάκη και η Hellenic Train στους εργαζόμενους; 

Ασφάλεια

Από τη μια βγάζοντας παράνομες τις απεργίες τους και καλύπτοντας την Hellenic Train που ενώ τσεπώνει τα λεφτά από τις επιχορηγήσεις «ανταμοίβει» τους εργαζόμενους υποσχόμενη μηδενικές αυξήσεις στους μισθούς και καμιά ασφάλεια στην εργασία τους!

Και από την άλλη περνώντας από την Βουλή τον Δεκέμβρη με τις ψήφους, μόνο της ΝΔ, το νόμο περί «Αναδιάρθρωσης του σιδηροδρομικού τομέα». Με δεδηλωμένο στόχο αυτού «τη μείωση του κόστους λειτουργείας» και εργαζομένων μέσω συγχώνευσης ΟΣΕ της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΟΣΕ δηλαδή ακόμη περισσότερες ελλείψεις!  Από την κατάτμηση του ΟΣΕ τα προηγούμενα χρόνια με στόχο την ευκολότερη «διαχείριση», κλείσιμο και ιδιωτικοποίηση τμημάτων του ΟΣΕ περνάμε σήμερα ξανά στη συγχώνευση με τον στόχο να παραμένει ο ίδιος. Η διαχείριση, κεντρική πλέον, των 12 δις ευρώ που η κυβέρνηση λέει ότι θα διαθέσει τα επόμενα 20 χρόνια (δηλαδή 600 εκατομμύρια ανά έτος) μειώνει το κόστος λειτουργίας προς όφελος των εργολάβων που ήδη ακονίζουν τα μαχαίρια τους για μεγαλύτερα πακέτα εργολαβιών.    

Ο μόνος δρόμος για να μην θρηνήσουμε νέα Τέμπη είναι η επανακρατικοποίηση της Hellenic Train και η ένταξή της σε ένα ενιαίο δημόσιο ΟΣΕ, με κατάργηση των εργολαβιών. Αλλά και κάτω από τον έλεγχο των εργαζομένων που είναι οι μόνοι που έχουν κάθε λόγο να εγγυηθούν ότι ο σιδηρόδρομος θα μεταφέρει με ασφάλεια τους επιβάτες και βέβαια τους ίδιους.


Απεργία 28 Φλεβάρη

24ωρη πανελλαδική απεργία στις 28 Φλεβάρη αποφάσισε το Σωματείο Εργαζομένων Προσωπικού ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στην τραγική επέτειο του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη. Το ΣΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ καλεί επίσης την Ομοσπονδία των Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) να θεσπιστεί καταστατικά αυτή η μέρα ως απεργία-μέρα μνήμης των θυμάτων. 

Στην ανακοίνωσή του το σωματείο αναφέρει εκτός των άλλων: «...Η εγκληματική αδιαφορία εγκατάλειψης του σιδηροδρόμου που επέδειξαν ΟΛΕΣ οι κυβερνήσεις από το 1995 έως και την αποφράδα εκείνη ημέρα, είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους 57 ΑΘΩΟΙ πολίτες-επιβάτες και εργαζόμενοι... Τι κι αν τα σωματεία έστειλαν δεκάδες επιστολές προς τους αρμόδιους φορείς, τι κι αν εκδόθηκαν εκατοντάδες προειδοποιητικά δελτία τύπου, τι κι αν προκηρύχθηκαν δεκάδες απεργιακές κινητοποιήσεις, τι κι αν καταθέσαμε έναν ογκώδη φάκελο με στοιχεία διαφθοράς και καθυστερήσεων των έργων στον εισαγγελέα…

Οι αρμόδιοι φορείς κώφευαν, οι δικαστές κήρυτταν με ελαφριά καρδιά παράνομες ή καταχρηστικές τις κινητοποιήσεις μας, ο ογκώδης φάκελος που καταθέσαμε το 2010 τέθηκε στο αρχείο και τα ΜΜΕ μας χλεύαζαν και μας απαξίωναν παρουσιάζοντας μας ως επαγγελματίες της ταλαιπωρίας των πολιτών».