Την πιο ωμή προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της δημόσιας και δωρεάν Παιδείας επιχειρεί η κυβέρνηση με το ξεπούλημα 22 δημόσιων σχολείων στο Ίδρυμα Ωνάση. Το νομοσχέδιο πάει προς ψήφιση στη Βουλή την Τετάρτη 29/1. Η ΟΛΜΕ έχει κηρύξει στάση εργασίας 11πμ-2μμ και καλεί σε κατά τόπους πρωινές κινητοποιήσεις (στην Αθήνα στις 12μ στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) και το απόγευμα της ίδιας μέρας, στις 5.30μμ έξω από τη Βουλή.
Το Ωνάση θέλει να πάρει έντεκα γυμνάσια κι άλλα τόσα λύκεια που φοιτούν χιλιάδες παιδιά φτωχών οικογενειών (η κυβέρνηση ευθαρσώς μιλάει για σχολεία «σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις»), να τα ανακαινίσει και μετά να πετάξει τους μαθητές/ριες απ’ έξω. Τα σχολεία αυτά πλέον θα διοικούνται από μια δική τους επιτροπή στην οποία θα συμμετέχουν άνθρωποι του Ιδρύματος Ωνάση και της πολιτείας και οι μαθητές/ριες θα εισάγονται σε αυτά μέσα από ειδικές εξετάσεις. Όσα παιδιά φοιτούν σε αυτά σήμερα ή επρόκειτο να εισαχθούν την επόμενη χρονιά, θα στοιβαχτούν στα ήδη ασφυκτικά γεμάτα γειτονικά σχολεία.
Οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών θα χαθούν, αφού η επιλογή του εκπαιδευτικού προσωπικού θα γίνεται από το μηδέν από τη διοικούσα επιτροπή. Η λειτουργία τους «θα ρυθμίζεται μέσω Σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του κοινωφελούς ιδρύματος ΩΝΑΣΗΣ», ενώ η χρηματοδότησή τους από το Ίδρυμα, όπως καταγγέλουν μεταξύ άλλων οι Παρεμβάσεις, «αν υπάρξει και για όποιο ποσό τελικά θα δοθεί, ισχύει για όσο διαρκεί το επιχειρηματικό ενδιαφέρον και μετά, όταν αποχωρήσει, αφήνει καμένη γη, όπως συμβαίνει συνήθως, όπου έχει εφαρμοστεί το μέτρο».
Θα εφαρμόζεται το Διεθνές Απολυτήριο (International Baccalaureat) δίνοντας τη δυνατότητα σε απόφοιτους κατόχους να εισάγονται στα ελληνικά πανεπιστήμια χωρίς εξετάσεις. «Για το υπουργείο και την κυβέρνηση είναι πρόβλημα να εισάγεται κάποιος στο πανεπιστήμιο με γενικό μέσο όρο εξετάσεων κάτω από τη βάση, δεν είναι πρόβλημα, όμως, να εισάγεται ΧΩΡΙΣ εξετάσεις… αρκεί να έχει πληρώσει αρκετές χιλιάδες ευρώ, όπως συμβαίνει και για την απόκτηση Baccalaureat από ιδιωτικά σχολεία ως τώρα» σχολιάζει εύστοχα το Δίκτυο Εκπαιδευτικών “H Τάξη μας” και συμπληρώνει ότι ο διευθυντής θα μετατραπεί σε CEO του σχολείου. «Θα επιβάλλει αξιολόγηση, υπερωρίες, τιμωρίες και θα αναζητά χορηγίες, παρακάμπτοντας το σύλλογο διδασκόντων. Ταυτόχρονα, η επιδίωξη “αυτονομίας των σχολικών μονάδων” φανερώνει την πλήρη αποχή του κράτους από την όποια ευθύνη λειτουργίας των σχολείων».
Κι αυτή είναι η αρχή καθώς κανείς δεν διασφαλίζει ότι αυτή η επίθεση ξεπουλήματος θα περιοριστεί στα 22 σχολεία που θα πάρει το Ίδρυμα Ωνάση και δεν θα ανοίξει η όρεξη και σε άλλους επιχειρηματίες ιδιώτες να ακολουθήσουν την ίδια φόρμουλα.
Δίκαια λοιπόν έχει προκαλέσει ξεσηκωμό στα σχολεία και στις γειτονιές που δέχονται τη μεγάλη αυτή επίθεση.
Το 1ο ΓΕΛ Περάματος είναι ένα από τα 22 σχολεία που προορίζονται για να μετατραπούν σε Ωνάσεια. Από την Πέμπτη 23/1 βρίσκεται υπό κατάληψη, ενώ η ΕΛΜΕ Πειραιά προχώρησε την ίδια μέρα σε συγκέντρωση έξω από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ανοικτή γενική συνέλευση κάλεσε ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων του 1ου Γυμνασίου και Λυκείου Περάματος το απόγευμα της Δευτέρας. Την Τετάρτη 29/1 στις 11πμ προγραμματίζεται συγκέντρωση στην Πλατεία Ηρώων και νέα κινητοποίηση το απόγευμα στο Δημαρχείο Περάματος. Υπό κατάληψη βρίσκεται το 5ο Γυμνάσιο Περιστερίου, ενώ το απόγευμα της Τρίτης ήταν σε εξέλιξη συγκέντρωση στη γειτονιά. Σε κατάληψη προχώρησαν και οι μαθητές/ριες του 7ου ΓΕΛ στο Μενίδι.
Σωματεία
Το 15ο ΓΕΛ της Κυψέλης είναι επίσης ένα από τα σχολεία που βρίσκονται στο στόχαστρο. Την Πέμπτη 23/1 ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση μαζί με στελέχη του Υπουργείου Παιδείας επισκέφτηκαν το σχολείο προσπαθώντας να πείσουν ότι η μετατροπή του 15ου ΓΕΛ σε «Ωνάσειο» θα σημαίνει αναβάθμιση. Αλλά έπεσαν σε τοίχο. Τα σωματεία της εκπαίδευσης κήρυξαν στάση εργασίας από το προηγούμενο βράδυ κι εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές/ριες υποδέχτηκαν τους «αγοραστές» του σχολείου με γιούχα, συνθήματα κι αποδοκιμασίες. Εκεί οι μαθητές/ριες έκαναν συνέλευση κι αποφάσισαν την κατάληψη του σχολείου από τη Δευτέρα 27/1. Συγκέντρωση πραγματοποιούσαν την ίδια ώρα εκπαιδευτικοί της Α ΕΛΜΕ και του ΣΕΠΕ “Αριστοτέλης” έξω από το 52ο Γυμνάσιο στον Κολωνό.
«Αν κλείσει αυτό το σχολείο και οι 400 μαθητές/ριές του φορτωθούν στα γειτονικά σχολεία που ήδη στριμώχνονται τα παιδιά σε κάτι μικρές αίθουσες, ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί το πρόβλημα» μας λέει ο Μάξιμος, μαθητής του 15ου ΓΕΛ Αθήνας το πρωί της Δευτέρας. «Λιγότερο από ένας στους πέντε θα περνάει στα Ωνάσεια. Αν αυτό σημαίνει ότι στην καλύτερη 20 παιδιά από τη γειτονιά θα μπορούν να φοιτήσουν εδώ, τα άλλα 380 μας λένε να πάμε… καταλαβαίνεις. Και μιλάμε για πολλά παιδιά μεταναστών και προσφύγων, φτωχών εργατικών οικογενειών κλπ που δεν θα έχουν τα λεφτά να πάνε φροντιστήρια για να προετοιμαστούν ΚΑΙ γι’ αυτές τις εξετάσεις. Χρειάζεται σίγουρα τα 22 σχολεία, αλλά και συνολικά όλα τα σχολεία να βγούμε στη μάχη. Την Κυριακή το συλλαλητήριο για τα Τέμπη έδειξε τι πρέπει να γίνει. Πόσο δύσκολο είναι να πάμε όλοι μαζί σε καταλήψεις;».
Δίπλα, μια συμμαθήτριά του Μάξιμου συμπληρώνει: «Άσε εμένα που τελειώνω, αλλά ο αδερφός μου πάει πρώτη γυμνασίου. Αν γίνει Ωνάσειο το σχολείο μας δεν θα μπορέσει να πάει λύκειο σε αυτό. Το μόνο στο οποίο θα μπορέσει να πάει είναι το 39ο ΓΕΛ που ήδη έχει 7 τμήματα γεμάτα παιδιά. Που να μπορέσει να πάει;
Στην ουσία τα διώχνουν τα παιδιά από το σχολείο. Δεν μιλάμε για αναβάθμιση. Θα βάλουν μάλιστα εξετάσεις, τη στιγμή που στις εξετάσεις που ήδη έχουν βάλει στα πρότυπα σχολεία περνάει μόνο το 20%. Στα Ωνάσεια μπορεί να είναι ακόμα πιο δύσκολες οι εξετάσεις που σημαίνει λεφτά για φροντιστήρια και τελικά σχολείο για λιγότερα παιδιά. Όπως λέει και το πανό μας, “εκπαίδευση για λίγους”».
Το μεσημέρι της Δευτέρας είχε καλεστεί σύσκεψη στο σχολείο για το συντονισμό της δράσης. Εξελίχτηκε σε μια θυελλώδη μαζική συγκέντρωση με περισσότερα από 150 άτομα κι εκπροσώπους δεκάδων τοπικών φορέων (πάνω από 35 ανακοινώθηκαν κάποια στιγμή από το προεδρείο). Ανάμεσά τους σωματεία εκπαιδευτικών, 15μελή των μαθητών/ριών, σύλλογοι γονέων, δημοτικών κινήσεων και κόσμος της γειτονιάς. Για ώρες ο ένας μετά την άλλη έπαιρναν το λόγο, σε μια έντονη συζήτηση όπου ξεκαθαρίστηκαν όλες οι πτυχές της επίθεσης. Οι προτάσεις για δράση έπεφταν βροχή και η πίεση προς τις ηγεσίες των σωματείων να παρθούν αποφάσεις ήταν διαρκής.
«Το ΔΣ της Γ’ ΕΛΜΕ να καλέσει έκτακτη Γενική Συνέλευση για αύριο Τρίτη. Την ίδια μέρα το πρωί να πάμε σε τοπική διαδήλωση. Την Τετάρτη 29/1 που ψηφίζεται στη Βουλή, η ΟΛΜΕ να καλέσει απεργιακή κινητοποίηση και συλλαλητήριο στο Σύνταγμα και την Πέμπτη 30/1 να έρθουμε σε νέα σύσκεψη συντονισμού για να συζητήσουμε και να οργανώσουμε τη συνέχεια» ήταν η συμπύκνωση των προτάσεων από τη Δώρα Κιντή, καθηγήτρια στο 15ο ΓΕΛ και μέλος του Δικτύου “Η Τάξη μας” και οι οποίες ακούστηκαν από πολλά στόματα που μίλησαν στη σύσκεψη. Μαθητές/ριες από τα 15μελή είχαν ήδη δηλώσει καταχειροκροτούμενοι, την αποφασιστικότητα και την πρόθεσή τους να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις.
Αποφάσεις για δράση
Παρά την προσπάθεια του προεδρείου της Γ’ ΕΛΜΕ, που χειριζόταν το συντονισμό της σύσκεψης, ώστε να μην παρθεί άλλη απόφαση πέραν την τοπικής διαδήλωσης της επόμενης ημέρας, δεκάδες από τους παρευρισκόμενους/ες έμειναν και πήραν αποφάσεις δράσης. Νέα σύσκεψη δράσης θα γίνει στο σχολείο το μεσημέρι της Πέμπτης 30/1.
«Πρόκειται για μια ιστορικών διαστάσεων επίθεση» μας λέει η Δώρα Κιντή. «Μιλάμε για την ολοκληρωτική εκχώρηση 22 δημόσιων σχολείων σε ιδιώτη. Πρόκειται για την πρώτη ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης στην ιστορία της χώρας. Φεύγουν από την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και πλέον μια διοικούσα επιτροπή θα αποφασίζει τον τρόπο επιλογής των εκπαιδευτικών και θα επιλέγει τους μαθητές μέσω ηλεκτρονικών εξετάσεων και συνέντευξης. Και μπορούμε να μιλάμε για ώρα για τις φρικαλέες λεπτομέρειες του νομοσχεδίου. Αυτό το μοντέλο θέλουν να το προχωρήσουν και σε άλλα σχολεία πέραν των 22. Ήδη ετοιμάζεται το Ίδρυμα Λασκαρίδη -αυτό που μοίραζε τα παγουρίνα την περίοδο της πανδημίας.
Την επίθεση στην εκπαίδευση την έχουν ξεκινημένη τόσο με την αξιολόγηση, όσο και με το νόμο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση πέρυσι τέτοια εποχή. Αντίστοιχα και οι αγώνες μας είναι ξεκινημένοι. Μπορούμε να τους νικήσουμε αλλά πρέπει να προχωρήσουμε αποφασιστικά σε απεργιακές κινητοποιήσεις. Να αποφασιστεί άμεσα 24ωρη πανελλαδική απεργία από ΟΛΜΕ και ΔΟΕ. Μπορούμε να γκρεμίσουμε τα σχέδια τους με κοινό σχεδιασμό και κλιμάκωση μαζί με τους μαθητές/ριες και το φοιτητικό κίνημα. Μπορούμε άμεσα να δημιουργήσουμε τοπικούς συντονισμούς με τους γονείς και τα εργατικά σωματεία κάθε περιοχής για να εμποδίσουμε την παραχώρηση των δημόσιων σχολείων στο ίδρυμα Ωνάση.
Πρέπει να προχωρήσουμε σε έκτακτες ΓΣ σε όλους τους συλλόγους ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ για απεργιακό αγώνα με διάρκεια ανεξάρτητα από την ψηφοφορία στη Βουλή την Τετάρτη. Γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί είναι εξοργισμένοι. Μπορούμε να ανατρέψουμε την πολιτική της κυβέρνησης αλλά και την ίδια την κυβέρνηση».