Εργατικό κίνημα
ΕΛΤΑ στο Δημόσιο χωρίς κλεισίματα

3/11. Συγκέντρωση ενάντια στο κλείσιμοτων ΕΛΤΑ στις Ράχες Ικαρίας. Φωτό: ikariaki.gr

Την Παρασκευή 31 Οκτώβρη έγινε γνωστή η απόφαση  για κλείσιμο 204 καταστημάτων ΕΛΤΑ. Μετά από σειρά κινητοποιήσεων σε καταστήματα των ΕΛΤΑ στην περιφέρεια και στην Αττική  ανακοινώθηκε ότι θα κλείσουν 46 καταστήματα, η πλειοψηφία των οποίων βρίσκονται σε Αθήνα και Πειραιά. Η λειτουργία των υπόλοιπων 158 καταστημάτων πήρε παράταση για 3 μήνες.

Η απόφαση κλεισίματος των ΕΛΤΑ, αυτή τη στιγμή αφήνει στον αέρα μία σειρά εργαζόμενους. Στα 38 καταστήματα που κλείνουν στην Αττική, πλήθος εργαζομένων είναι συμβασιούχοι, στους οποίους η σύμβαση δεν ανανεώνεται από τη Δευτέρα 3 Νοέμβρη. Την ίδια στιγμή 120 μόνιμοι υπάλληλοι μετακινούνται σε διάφορες περιοχές του λεκανοπεδίου, χωρίς να τηρείται ο κανονισμός μεταθετότητος. Όπως σημειώνει σε δηλώσεις του ο πρόεδρος του Συλλόγου εργαζομένων ΕΛΤΑ, υπάρχουν εργαζόμενοι οι οποίοι στις 10 το βράδυ δέχτηκαν τηλεφώνημα για την μετακίνηση τους. Εργαζόμενος από τα Άνω Λιόσια θα μετακινηθεί στον Πειραιά, ενώ εργαζόμενος από το Ίλιον στο Κορωπί.

Η απόφαση για το κλείσιμο των καταστημάτων συνάντησε πλήθος αντιδράσεων από κατοίκους, εργαζόμενους των ΕΛΤΑ, σωματεία και φορείς στην Αθήνα και την περιφέρεια. Στην Αθήνα, το Κλαδικό Συνδικάτο Ταχυδρόμων - Ταχυμεταφορών Αττικής (ΣΕΤΤΑ) έκανε  κινητοποίηση την Παρασκευή 31 Οκτώβρη στο κατάστημα συναλλαγής της οδού Μητροπόλεως.

Στην Ικαρία, από το πρωί της Παρασκεύής 31 Οκτώβρη, κάτοικοι μαζί με σωματεία, φορείς και συλλογικότητες προχώρησαν σε συγκέντρωση  και σε κατάληψη καταστήματος ΕΛΤΑ στον Χριστό Ραχών το οποίο εξυπηρετεί ολόκληρη την Δυτική Ικαρία και επρόκειτο να κλείσει μετά από 100 χρόνια λειτουργίας. Το Εργατικό Κέντρο Νομού Σάμου μαζί με σωματεία και φορείς της Ικαρίας κάλεσε σε πανικαριακή απεργία τη Δευτέρα 3 Νοέμβρη έξω από τα καταστήματα ΕΛΤΑ Ραχών και Αγίου Κήρυκου. «Κλείσανε υπηρεσίες, σχολεία, συμμετείχε κόσμος και από το νοσοκομείο που εργάζομαι» μας μεταφέρει ο Σωτήρης Δρούλιας, εργαζόμενος στο Κέντρο Υγείας Ικαρίας.

Στη Χαλανδρίτσα Αχαΐας κάτοικοι μαζί με φορείς προχώρησαν σε κινητοποίηση έξω από το κατάστημα ΕΛΤΑ. Ανάμεσα στα πανό που κρατούσαν ξεχώριζε πανό που έγραφε: «Σήμερα το ταχυδρομείο, αύριο το σχολείο. Μετά εμείς». Κινητοποιήσεις έγιναν επίσης στον Τύρναβο, την Καλαμάτα, την Πάτρα και την Κρήτη.  

«Στα Χανιά σκοπεύουν να κλείσουν το κατάστημα στον Πλατανιά», μας μεταφέρει η Μαρία Βισταγιαννάκη, συνταξιούχος εργαζόμενη στα ΕΛΤΑ. «Ο Πλατανιάς είναι ίσως από τα πιο τουριστικά μέρη των Χανίων.  Όλη αυτή η περιοχή είχε πλέον ένα ταχυδρομείο. Όταν πήγαινα είχε πάρα πολλή δουλειά και θυμάμαι τον αγώνα των ταχυδρόμων να καταφέρουν να ανταποκριθούν έγκαιρα.

Πρώτα απαξιώσανε το ταχυδρομείο από διάφορες υπηρεσίες. Φύγανε από εμάς οι λογαριασμοί, του ΟΤΕ, της ΔΕΗ. Τα δώσανε σε ιδιωτικές εταιρείες. Ερχόταν ο κόσμος στο ταχυδρομείο και ρώταγε που είναι ο λογαριασμός μου γιατί δεν μπορούσε να καταλάβει στην αρχή ότι τον λογαριασμό του τον έχει πάρει μία ιδιωτική εταιρεία. Μετά το απαξιώσανε από προσωπικό. Συνάδελφοι ανάγκαστηκαν να βγουν σε εθελουσία.

Έτσι τα ΕΛΤΑ έχασαν εντελώς τον κοινωνικό τους χαρακτήρα, είχαν προσανατολισμό μόνο το κέρδος. Σχεδόν κάθε μήνα μας έλεγαν ότι δεν υπάρχουν λεφτά να πληρωθούμε».

Μετά από τις κινητοποιήσεις κατοίκων στις περιοχές τις περιφέρειας, το κλείσιμο των καταστημάτων περιορίστηκε στα καταστήματα της Αττικής και των πρωτευουσών μεγάλων πόλεων. Όπως σημειώνει η ανακοίνωση του Συντονισμού Εργατικής Αντίστασης:  «Πρόκειται για έναν ελιγμό για να κατευνάσει τις αντιδράσεις, αλλά την ίδια ώρα επιμένει στην συρρίκνωση. Αυτή η μερική υποχώρηση είναι και ένα μήνυμα ότι αν κλιμακώσουμε τους αγώνες μας μπορούμε να πετάξουμε στα σκουπίδια το σχέδιο τους για την συρρίκνωση και την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ. Τώρα είναι η ώρα τα σωματεία των εργαζόμενων στα ταχυδρομεία και η ομοσπονδία να προχωρήσουν σε απεργιακές κινητοποιήσεις. Σε αυτό το απεργιακό μέτωπο όλων των εργαζόμενων, οι ταχυδρομικοί μπορούν να βρουν τους φυσικούς τους συμμάχους, όλη την εργατική τάξη δηλαδή, για να τσακίσουμε το σχέδιο συρρίκνωσης και ιδιωτικοποίησης των Δημόσιων Ταχυδρομείων. Γιατί η συρρίκνωση και η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ μας αφορά όλους».