Οικονομία και Πολιτική
O ΣΥΡΙΖΑ έπιασε πάτο - η ύφεση ΟΧΙ!
"Έπιασε πάτο" με την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου την Κυριακή η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Απαξίωσε, με τις 7.500 σελίδες, τις δεκάδες τροπολογίες και τις εκατοντάδες διαφορετικές διατάξεις, κάθε έννοια δημοκρατικής διαδικασίας. Άρπαξε, με τις αυξήσεις στον ΦΠΑ, τους έμμεσους φόρους και τα χαράτσια, σχεδόν δυο ακόμα δισεκατομμύρια από τους φτωχούς.
Ψήφισε τον διαβόητο "κόφτη" που τιμωρεί αυτόματα τους συνταξιούχους και τους μισθωτούς για τις -με μαθηματική ακρίβεια επερχόμενες- αποτυχίες των μνημονίων. Υποθήκευσε όλη την περιουσία του δημοσίου, για 99 χρόνια, στους πιστωτές, στο όνομα του χρέους. Και παρέδωσε τον έλεγχο των δημοσίων εσόδων σε μια νέα ανεξάρτητη αρχή - μια ακραία νεοφιλελεύθερη μεταρρύθμιση που θα έκανε ακόμα και τη Μάργκαρετ Θάτσερ να λυσάξει από τη ζήλια της αν ζούσε ακόμα.
Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων
Δεν είναι η πρώτη φορά, είναι αλήθεια, που ένα κράτος παραδίδει τον έλεγχο των δημοσίων εσόδων σε μια ανεξάρτητη αρχή. "Όπως αναφέρει η ΠΟΕ-ΔΟΥ, έρευνα του «Center on Budget and Policy Priorities», έχει δείξει πως παρόμοιο πείραμα έχει γίνει σε 20 χώρες, κατά κύριο λόγο στην υποσαχάρια Αφρική και την Λατινική Αμερική" (Μ.Φραγκιουδάκης, The PressProject 22.5.2016).
Στα τρία τέταρτα των περιπτώσεων το "πείραμα" έχει αποτύχει. Αλλά αυτό καθόλου δεν πτοεί την Τρόικα. Ούτε πτόησε την
κυβέρνηση του Τσίπρα.
"Η Αρχή", γράφει το πολυνομοσχέδιο, "απολαύει λειτουργικής ανεξαρτησίας, διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας και δεν υπόκειται σε έλεγχο από κυβερνητικά όργανα, κρατικούς φορείς ή άλλες διοικητικές αρχές... ". Η Αρχή διοικείται από έναν Διοικητή, ένα πενταμελές "Συμβούλιο" και έναν "εμπειρογνώμονα" (δηλαδή τον εκπρόσωπο μια "αναγνωρισμένης" λογιστικής εταιρείας) που όμως δεν έχει δικαίωμα ψήφου.
"Ο Πρόεδρος (του Συμβουλίου Διοίκησης), τα μέλη του Συμβουλίου Διοίκησης, ο Εμπειρογνώμονας και ο Διοικητής", διαβάζουμε στο νομοσχέδιο, "δεσμεύονται μόνο από το νόμο και τη συνείδησή τους και δεν υπόκεινται σε ιεραρχικό έλεγχο ούτε σε διοικητική εποπτεία από κυβερνητικά όργανα ή άλλες διοικητικές αρχές ή άλλον δημόσιο ή ιδιωτικό οργανισμό. Ο Πρόεδρος, τα μέλη του Συμβουλίου Διοίκησης, ο Εμπειρογνώμονας και ο Διοικητής απολαμβάνουν προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας...". Το νομοσχέδιο απαγορεύει ρητά στον εκάστοτε υπουργό όχι μόνο να δίνει οδηγίες στην "αρχή" αλλά ακόμα και να υποβάλλει αίτημα για την παροχή πληροφοριών. Στην περίπτωση που υπάρξει κάποια διαφωνία ανάμεσα στον υπουργό και τον διοικητή της αρχής αρμόδιο όργανο για να αποφασίσει ορίζεται το ίδιο το "Συμβούλιο".
Με απλά λόγια, η είσπραξη των δημοσίων εσόδων, ο έλεγχος των τελωνείων, το κυνήγι των "φοροφυγάδων" παύει να είναι αρμοδιότητα της εκάστοτε εκλεγμένης κυβέρνησης και μετατρέπεται σε ένα προνόμιο μιας ανεξέλεγκτης τεχνοκρατικής γραφειοκρατικής "αρχής". Ο στόχος, υποτίθεται, αυτής της μεταρρύθμισης είναι να καταπολεμηθεί η "διαπλοκή" που θεωρείται υπεύθυνη για ένα μεγάλο κομμάτι από τα 84 δις των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο.
Στην πραγματικότητα, όμως, ο στόχος δεν είναι "τα μεγάλα ψάρια" (το 25% αυτών των 84 δις οφείλεται στις ΔΕΚΟ, τις δημοτικές επιχειρήσεις και εταιρείες που έχουν χρεοκοπήσει) αλλά οι εκατοντάδες χιλιάδες των φτωχών που αδυνατούν να πληρώσουν τα χαράτσια και τους υπέρογκους φόρους τους. Αυτούς θα αναλάβει να κυνηγήσει η νέα αρχή -με την επιμονή και την αναλγησία του "υγιούς" ιδιωτικού τομέα. Αν οι φτωχοί έτρεφαν μέχρι τώρα ψευδαισθήσεις ότι θα μπορούσαν να γλυτώσουν από τις κατασχέσεις και τις φυλακές για χρέη μέσα από τις εκλογές τώρα θα πρέπει να το ξεχάσουν.
Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.
Με το πολυνομοσχέδιο η κυριότητα -και όχι απλά και μόνο ο έλεγχος ή η διαχείριση- ολόκληρης σχεδόν της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου περνάει σε μια Ανώνυμη Εταιρεία, την "Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου ΑΕ" (ΕΤΑΔ). Εξαιρούνται ελάχιστα μόνο -οι αρχαιολογικοί χώροι, οι παραλίες, τα χαρακτηρισμένα ως τέτοια δάση, οι προστατευόμενες οικολογικά περιοχές. Εξαιρούνται επίσης 91 ακίνητα που έχουν περάσει ήδη στην κυριότητα του ΤΑΙΠΕΔ (του διαβόητου σκανδαλώδους ταμείου αποκρατικοποιήσεων του πρώτου μνημονίου) για τα οποία έχει ήδη δρομολογηθεί η ιδιωτικοποίηση. Η ΕΤΑΔ όπως και το ΤΑΙΠΕΔ και το ΤΧΣ θα μετατραπούν σε θυγατρικές του νέου "υπερταμείου", μιας ακόμα ανώνυμης εταιρείας με όνομα "Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ".
Το πολυνομοσχέδιο ρητά αναφέρει ότι το υπερταμείο δεν «ανήκει στον δημόσιο ή στον ευρύτερο δημόσιο τομέα... αλλά λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος, σύμφωνα όμως με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας». Όπως και η "Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων" έτσι και αυτό διοικείται από "τεχνοκράτες" και "ειδικούς".
"Τα βασικά όργανα του νέου ταμείου", γράφει η Καθημερινή (19.5.2016), "είναι το εποπτικό συμβούλιο, το διοικητικό συμβούλιο και οι ελεγκτές". Τυπικά το ανώτατο όργανο είναι, όπως σε όλες τις Ανώνυμες Εταιρείες η "γενική συνέλευση των μετόχων" και μια και ο μοναδικός μέτοχος είναι το ελληνικό δημόσιο, ο εκάστοτε υπουργός Οικονομικών -ως νόμιμος εκπρόσωπος του δημοσίου. Αλλά, όπως γράφει ρητά το πολυνομοσχέδιο η γενική συνέλευση δεν έχει το δικαίωμα ούτε να εκλέξει, ούτε να ανακαλέσει τον διορισμό των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, ούτε να ελέγξει τα "στρατηγικά σχέδια" των θυγατρικών του.
Μπορεί η έδρα του υπερταμείου να μην είναι στο Λουξεμβούργο ή τις Βρυξέλλες -όπως ζητούσε πέρσι το καλοκαίρι ο Σόιμπλε. Είναι όμως στα χέρια της Τρόικας: "Το εποπτικό συμβούλιο", συνεχίζει η Καθημερινή, "αποτελείται από 5 μέλη, τα 3 εκ των οποίων επιλέγονται από τον υπουργό Οικονομικών, αλλά κατόπιν σύμφωνης γνώμης Κομισιόν και ESM, και τα άλλα 2, μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρός του, επιλέγονται από την Κομισιόν και τον ESM κατόπιν σύμφωνης γνώμης του υπουργού Οικονομικών... Ο πλήρης έλεγχος των δανειστών στη λειτουργία του ταμείου εξασφαλίζεται από την πρόβλεψη πως όλες οι αποφάσεις θα λαμβάνονται κατόπιν θετικής ψήφου τουλάχιστον τεσσάρων μελών..." Ο στόχος, άλλωστε του υπερταμείου είναι -τι άλλο- η εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους: από τα κέρδη της νέας "Εταιρείας" το 50% θα πηγαίνει κατευθείαν για την πληρωμή των τοκοχρεολυσίων. Το υπόλοιπο 50% θα επενδύεται ξανά, με κριτήριο υποτίθεται την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Στην πραγματικότητα, όπως αποκάλυψε (σίγουρα κατά λάθος) η ίδια η Αυγή σε ένα άρθρο υπεράσπισης του πολυνομοσχεδίου απέναντι σε αυτούς που κατηγορούν την κυβέρνηση ότι ξεπουλάει τη δημόσια περιουσία, "σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών... το ταμείο θα επενδύει στα ίδια τα περιουσιακά του στοιχεία από τα χρήματα που θα εισπράττει, προκειμένου να ανεβαίνει η αξία τους... Μετά θα τα πουλάει."
Ανάμεσα στα περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου που περνάνε τώρα στην κυριότητα του υπερταμείου είναι 70 χιλιάδες περίπου μικρά και μεγάλα ακίνητα και 597 νησιά.
Η “ανάκαμψη” των εγκαινίων
Τα μέτρα αυτά είναι επώδυνα, επανέλαβε για μια ακόμα φορά ο Αλέξης Τσίπρας. Αλλά είναι τα τελευταία. Με την ψήφιση του ασφαλιστικού, του φορολογικού και του πολυνομοσχεδίου "τελειώσαμε": η αξιολόγηση θα ολοκληρωθεί, η δόση θα εκταμιευθεί και η οικονομία θα αρχίσει να παίρνει μπροστά. Η ανάκαμψη βρίσκεται προ των πυλών.
Στην πραγματικότητα όμως τίποτα δεν έχει τελειώσει. Το Eurogroup της Τρίτης θα εγκρίνει από ό,τι φαίνεται πράγματι την εκταμίευση της δόσης: το μεγαλύτερο μέρος από τα χρήματα που θα πάρει η Ελλάδα από την Τρόικα θα επιστρέψουν, έτσι και αλλιώς, ακαριαία πίσω στους δανειστές για την εξόφληση των άμεσων υποχρεώσεων της χώρας. Τα υπόλοιπα, η κυβέρνηση υπόσχεται ότι θα φέρουν "χρήμα στην αγορά" αφού θα χρησιμοποιηθούν για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου προς τις ελληνικές επιχειρήσεις (επιστροφές φόρων, προμήθειες κλπ).
Αλλά αυτό δεν εμπόδισε τον Τσίπρα να γιορτάσει και αυτός -προκαταβολικά όπως και ο Σαμαράς πριν από μερικά χρόνια- το
επερχόμενο "success story". Η ευκαιρία ήταν τα "εγκαίνια" του TAP, του "Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου" που θα μεταφέρει, μέσω της Ελλάδας και της Αλβανίας, αέριο από την περιοχή της Κασπίας στην Ιταλία.
Φωτογραφίες
Στην πραγματικότητα, βέβαια, δεν επρόκειτο ακριβώς για "εγκαίνια", αλλά για την τελετή "έναρξης του έργου". Ο Σαμαράς έτρεξε να θυμίσει αυτή τη λεπτομέρεια δίνοντας στη δημοσιότητα μερικές παλιές φωτογραφίες από τα προηγούμενα "εγκαίνια" -όταν ο ίδιος, από τη θέση του πρωθυπουργού, έβαζε τελετουργικά την υπογραφή του πάνω στην πρώτη σωλήνα του έργου.
Ο Σαμαράς δεν είναι ο μόνος πρώην πρωθυπουργός που διαθέτει κάποιο κειμήλιο από κάποια από τα "εγκαίνια" του TAP. Κάθε άλλο: ο Γιώργος Παπανδρεόυ, ο Λουκάς Παπαδήμος, ο Κώστας Καραμανλής -ακόμα και ο Κώστας Σημίτης- έχουν σίγουρα σε κάποιο συρτάρι κάποιες φωτογραφίες από την υπογραφή κάποιας σύμβασης για τον TAP. "Η ανακοίνωση του έργου", διαβάζουμε στη Wikipedia, "έγινε το 2003, η μελέτη επίτευξης ολοκληρώθηκε το 2006... Έως τον Μάρτιο του 2007 ο τελικός βασικός σχεδιασμός είχε ολοκληρωθεί... Τον Ιούνιο του 2008, η κατασκευάστρια κοινοπραξία υπέγραψε ένα μνημόνιο συνεργασίας με τις ελληνικές αρχές... Τον Μάρτιο του 2009 έγινε η υπογραφή στρατηγικής σημασίας μεταξύ των κυβερνήσεων της Ιταλίας και της Αλβανίας...".
Μέχρι στιγμής τα χρήματα που έχουν δαπανηθεί για τελετές και φωτογραφίες ξεπερνούν, κατά πάσα πιθανότητα, αυτά που έχουν δοθεί για σίδερα και συγκολλήσεις.
Τα μνημόνια δεν φέρνουν ανάπτυξη: φέρνουν μόνο νέα μνημόνια. Την ίδια ημέρα που το Euro Working Group -η άτυπη σύνοδος των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης- έδινε το πράσινο φως για την εκταμίευση της δόσης, το ΔΝΤ έδινε στη δημοσιότητα τη δική του έκθεση για το ελληνικό χρέος. Η πρόβλεψή του: η διατήρηση υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων είναι ανέφικτη πέραν του 2018. Όσο για το ίδιο το χρέος, θα εκτιναχθεί από το 180% του ΑΕΠ στο 250% μέχρι το 2060. Ο TAP θα έχει πολλές ευκαιρίες για να ξαναεγκαινιαστεί μέχρι τότε.