Στις αρχές του καλοκαιριού ο Κεφαλογιάννης, υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, είχε παρουσιάσει με τυμπανοκρουσίες συγκριτικούς πίνακες με τιμές εισιτηρίων για τις ακτοπλοϊκές γραμμές για να αποδείξει πως η «απελευθέρωση» έφερε μείωση των εισιτηρίων. Από τότε είχαν πέσει βροχή οι διαψεύσεις από φορείς των νησιών, συνδικάτα και απλούς ταξιδιώτες για την «μαγική εικόνα» που παρουσίαζε ο υπουργός. Από την 1 Ιούνη οι εφοπλιστές επέβαλαν αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων της οικονομικής θέσης ως και 20%.
Τώρα, αυτή η κατάσταση έχει φτάσει τα όρια της ανοιχτής πρόκλησης.
Πρωταγωνιστής, για άλλη μια φορά είναι ο γνωστός εφοπλιστής Αγούδημος. Την Παρασκευή 21 Ιούλη ανακοίνωσε αυξήσεις στα ναύλα για τα σαπιοκάραβά του που φτάνουν μέχρι και το 60%. Να μερικά παραδείγματα. Η τιμή του εισιτηρίου οικονομικής θέσης από Πειραιά για Ικαρία με το υπέργηρο «Μιλένα» (39 ετών πλοίο) πήγε από τα 23 στα 37 ευρώ. Και για αυτοκίνητο από 87 ευρώ στα 105 ευρώ. Οι δήμοι Αγ. Κηρύκου, Ευδήλου και Ραχών της Ικαρίας έστειλαν επιστολή στον Κεφαλογιάννη όπου τονίζουν ότι «είναι απαράδεκτο από κάθε άποψη να υπάρχει εισιτήριο οικονομικής θέσης στα 37 ευρώ τη στιγμή που το ημερομίσθιο δεν ξεπερνά τα 30 ευρώ.» Από Πειραιά για Ρόδο με το «Ροδάνθη» ένα ακόμα από τα «καμάρια» του Αγούδημου το εισιτήριο πήγε από 42 ευρώ στα 55,40. Να σημειώσουμε επίσης ότι ο συγκεκριμένος εφοπλιστής επιδοτείται για τα σαπιοκάραβά του. Για κάθε δρομολόγιό τους η επιδότηση φτάνει και τα 8.000 ευρώ. Την ίδια στιγμή τα πληρώματα των πλοίων του δουλεύουν με εξοντωτικούς ρυθμούς κι άθλιες συνθήκες.
Το 2001 η κυβέρνηση του Σημίτη ψήφισε το νόμο για την «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, ένα μεγάλο δώρο στους εφοπλιστές. Από τότε, μέχρι το Μάη του 2006 οι τιμές των εισιτηρίων στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες έχουν αυξηθεί κατά 250%. Ακολούθησε η «απελευθέρωση» των τιμών των εισιτηρίων και στην οικονομική θέση, από τη ΝΔ για να μην αφήσει κι αυτή παραπονεμένους τους εφοπλιστές. Από τότε, λοιπόν, οι τιμές των εισιτηρίων έχουν αυξηθεί άλλες τρεις φορές. Οι εφημερίδες και τα κανάλια έχουν αυτές τις μέρες, που κορυφώνεται το κύμα των καλοκαιρινών αδειών, ρεπορτάζ για το πόσο δυσβάκτακτο είναι το κόστος των εισιτηρίων, που μπορεί να «φάει» σε πολλές περιπτώσεις το επίδομα της άδειας. Για παράδειγμα για τη μετακίνηση μιας τετραμελούς οικογένειας προς τη Κρήτη μπορεί να χρειαστούν μέχρι και 500 ευρώ.
Υποτίθεται επίσης, ότι η «απελευθέρωση» και ο ανταγωνισμός θα έφερναν περισσότερα και καλύτερα πλοία στις ακτοπλοϊκές γραμμές. Κι όμως. Από τα περίπου 90 πλοία που εξυπηρετούσαν αυτές τις γραμμές το 2005, το 2006 ο αριθμός έπεσε στα 77. Από την άλλη, τα κέρδη των εφοπλιστικών εταιρειών γνωρίζουν καινούργιες δόξες. Για παράδειγμα, τα καθαρά κέρδη της ΑΝΕΚ αυξήθηκαν κατά 114$ το 2006 και έφτασαν στα 21,5 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 10 εκατομμύρια την προηγούμενη χρονιά. Η Blue Star είχε αύξηση 24,4% δηλαδή 21,76 εκατομμύρια ευρώ.
Από τον Σεπτέμβρη θα δώσουμε τη δικιά μας απάντηση στην κυβέρνηση των πυρκαγιών και των εφοπλιστών. Ξεκινώντας από τη διαδήλωση της ΔΕΘ στις 8 Σεπτέμβρη στην Θεσσαλονίκη.