Εργατικό κίνημα
Απεργία στην COSCO: Ανοίγουν δρόμο για όλους ενάντια στην ακρίβεια

18/4, Γενική συνέλευση στις προβλήτες της COSCO στον Περαιά. Φωτό: Μάνος Νικολάου

Νέο γύρο απεργιακής σύγκρουσης με την εργοδοσία ξεκίνησαν δυναμικά οι λιμενεργάτες της COSCO. Στην πολύ μαζική συνέλευση του σωματείου ΕΝΕΔΕΠ το μεσημέρι της Δευτέρας 18/4 υπό βροχή και μέσα σε εκρηκτικό κλίμα αποφάσισαν ομόφωνα και με αγωνιστικές κραυγές στάση εργασίας μέχρι το τέλος της μέρας και συνέχεια με 24ωρη απεργία την επόμενη μέρα, Τρίτη 19/4. 

Ο αναβρασμός στο λιμάνι του Πειραιά ξεκίνησε από την περασμένη Τετάρτη 13/4 με την άρνηση της εταιρίας -για πολλοστή φορά- να ικανοποιήσει τα αιτήματά τους για Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με ουσιαστικές αυξήσεις σε όλες τις ειδικότητες, με προσαυξήσεις σε νυχτερινά, σαββατοκύριακα και αργίες, για μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους -πάνω από 700 δουλεύουν ορισμένου χρόνου με 16 μεροκάματα τον μήνα- και για ένταξη στα ΒΑΕ όπως προβλέπει η νομοθεσία. Η προσπάθεια των αφεντικών να καταφέρουν μια σύμβαση με τους όρους τους μέσω της διαπραγμάτευσης μόνο με το σωματείο ΣΕΕΔΠ, εργοδοτικό που το έστησαν τα ίδια, έχει πέσει στο κενό.

  «Η εργοδοσία συνεχίζει την κοροϊδία. Όλο μας λένε ότι θα υπογράψουνε και στο τέλος δεν γίνεται τίποτα», μας είπε ο Δημήτρης, λιμενεργάτης της COSCO. «Είναι ψίχουλα αυτά που δίνουν. Είναι πολύ θερμό το κλίμα στη συνέλευση. Όλοι είμαστε με την απεργία, ακόμα και αυτοί που φοβόμασταν να βγούμε ανοιχτά στην κόντρα. Είμαστε πιο συσπειρωμένοι από ποτέ, γιατί βλέπουμε αποτέλεσμα. Βλέπουμε ότι δεν περνάει η τρομοκρατία, ότι είναι δύναμη να είμαστε όλοι με το σωματείο ΕΝΕΔΕΠ. Κι εγώ στην αρχή δεν είχα γραφτεί γιατί φοβόμουν. Υπήρχε το κλίμα ότι όσοι είναι με το σωματείο θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα».

Αντίστοιχα και την προηγούμενη εβδομάδα είχε προηγηθεί μαζική συνέλευση και ομόφωνη απόφαση για απεργία από την Τετάρτη 13/4 το μεσημέρι και συνέχεια με 24ωρη την επόμενη μέρα, κρατώντας κλειστό το ΣΕΜΠΟ συνολικά για 34 ώρες, με καθολική συμμετοχή στην απεργία -την οποία τα δικαστήρια ξαναέβγαλαν παράνομη. «Η πρότασή τους ήταν επιεικώς απαράδεκτη γι’ αυτό όλοι την αρνήθηκαν. Θεώρησαν κοροϊδία τις αυξήσεις μεταξύ τριών και τεσσάρων ευρώ, το πολύ έξι σε κάποιες ειδικότητες. Η διάθεση όλων ήταν να πάμε σε απεργία, παρά το όποιο κόστος έχει αυτό σε περίοδο ακρίβειας», ανέφερε ο γραμματέας του σωματείου ΕΝΕΔΕΠ, Βασίλης Κόκκινος.

«Διεκδικούμε τα αυτονόητα»

«Δεν έχει μπει κανείς για δουλειά χωρίς να γίνει η παραμικρή διένεξη με συναδέλφους», δήλωσε στην Εργατική Αλληλεγγύη ο Κώστας, απεργός λιμενεργάτης, που βρισκόταν στην πρωινή απεργιακή βάρδια της Πέμπτης 14/4. «Διεκδικούμε τα αυτονόητα, μια συλλογική σύμβαση που να κατοχυρώνει πράγματα που τα δικαιούμαστε, ουσιαστικές αυξήσεις, ΒΑΕ, σταθερή δουλειά. Περιμένουμε να δούμε καλύτερη πρόταση της εταιρίας, γιατί αυτή που έκαναν είναι “για τα πανηγύρια”. Ελάχιστες αυξήσεις και ούτε καν σε όλους. Πιστεύω πως μπορούμε να φτάσουμε στη νίκη, αλλά ο αγώνας δεν κερδίζεται έτσι εύκολα. Από τη στιγμή που η εταιρία δεν μας δώσει αυτά τα αυτονόητα, εγώ θέλω να παραμείνει κλειστό το λιμάνι και να συνεχίσουμε την απεργία. Αν χρειαστεί, θα κάνουμε εδώ Πάσχα.

 Μας λένε ότι δημιουργεί πρόβλημα η απεργία μας. Αυτό να το αναλογιστεί όχι μόνο η COSCO, η κινεζική εταιρία, αλλά και η ελληνική υπεργολαβική εταιρία D-PORT. Αυτοί έχουν κέρδη κι εμείς χασούρα. Μπορούν να δώσουν αυξήσεις, αλλά δεν θέλουν. Εμείς έχουμε να συντηρήσουμε τις οικογένειές μας από τη δουλειά, έχει κόστος όταν απεργούμε. Αλλά είμαι εδώ από το 2011 και δεν έχω πληρωθεί ποτέ μου νυχτερινά, αργία και σαββατοκύριακο, παρ’ όλο που τα δουλεύω. Οι συνάδελφοι που δουλεύουν στο βαπόρι παίρνουν τα απλά ένσημα, όχι Βαρέα, παρ’ όλο που έχει ψηφιστεί ότι το δικαιούνται». 

Ταυτόχρονα, κυκλοφορούν δημοσιεύματα που παρουσιάζουν με ανησυχία ότι το λιμάνι του Πειραιά έπεσε στην πέμπτη θέση για το 2021 σε διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από την τέταρτη που βρισκόταν ανάμεσα στις χώρες της Ευρώπης. Ο λόγος, λένε, είναι οι απεργίες των λιμενεργατών. Την ίδια στιγμή, ο ΟΛΠ ΑΕ κατέγραψε για την ίδια χρονιά εντυπωσιακά οικονομικά μεγέθη που συνιστούν την υψηλότερη κερδοφορία στην ιστορία του ΟΛΠ (40% αύξηση κερδών σε σχέση με το 2020), με τα κέρδη από τις τρεις προβλήτες διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων να αντιστοιχούν στο 64% των κερδών του Οργανισμού. Αυτή είναι η απόδειξη της τρομερής εκμετάλλευσης. 

Η μεγαλειώδης εξαήμερη απεργία των λιμενεργατών του Πειραιά μετά τον θάνατο του λιμενεργάτη Δημήτρη Δαγκλή τον Οκτώβρη του 2021 έγινε εφιάλτης για τα αφεντικά που θέλουν να διατηρήσουν τα ματωμένα (υπερ)κέρδη τους και την κυβέρνηση του Μητσοτάκη που τους στηρίζει. Για όλη την εργατική τάξη έγινε σύμβολο αγώνα. Γιατί παντού, σε μικρούς και μεγάλους εργατικούς χώρους, ανοίγει η μάχη για Συλλογικές Συμβάσεις, για αυξήσεις, για αξιοπρεπείς και ασφαλείς όρους εργασίας. Μια νέα απεργία διαρκείας στην COSCO μέχρι να κερδίσουν την υπογραφή σύμβασης με τους όρους των εργαζόμενων μπορεί να γίνει η σπίθα για να ανάψει μια πανεργατική φωτιά για όλο τον κόσμο που παλεύει ενάντια στην ακρίβεια.