Εργατικό κίνημα
Απεργία ΔΕΚΟ: Παρέλυσε η Αθήνα

21/9, Οι απεργοί έξω από το Υπ. Οικονομικών. Φωτό: Μάνος Νικολάου

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 21/9 η 24ωρη απεργία στις ΔΕΚΟ που κήρυξε το Εργατικό Κέντρο Αθήνας ενάντια στο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε την ίδια μέρα από την κυβερνητική πλειοψηφία. Ο νέος νόμος του Υπουργείου Οικονομικών ανοίγει τον δρόμο για την πλήρη ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ και απορυθμίζει πλήρως τις εργασιακές σχέσεις.

Παρά τη λάσπη που έχουν εξαπολύσει ενάντια στην απεργία και την προσπάθεια να κηρυχθεί παράνομη η απεργία των εργαζόμενων στα ΜΜΜ, σημείωσε 100% συμμετοχή, παραλύοντας ολόκληρη την Αθήνα. Είναι ένα σημαντικό κρατούμενο για να μην σταματήσουν εκεί οι απεργίες και να έχουν συνέχεια με επόμενο βήμα την πανεργατική απεργία, και στόχο να ανατραπούν στην πράξη τα αντιδραστικά νομοθετήματα και η κυβέρνηση που τα ψήφισε.

Η απεργιακή συγκέντρωση έγινε έξω από το Υπουργείο Οικονομικών στην οδό Νίκης.

 Στη συγκέντρωση συμμετείχαν εργαζόμενοι όλων των ειδικοτήτων από όλες τις συγκοινωνίες -Μετρό, Τραμ, Λεωφορεία, κτλ- και από άλλες ΔΕΚΟ, ενώ με πανό κατέβηκαν το Σωματείο Εργαζομένων και Τεχνικών ΟΑΣΑ-ΟΣΥ, η Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας(ΟΣΜΕ) και το Σωματείο Εργαζομένων ΗΔΙΚΑ. 

«Αυτός ο κατάπτυστος νόμος καταργεί ΣΣΕ, γενικούς κανονισμούς και οργανογράμματα, ενώ προχωράει ακόμα παραπέρα την ιδιωτικοποίηση που ξεκίνησε τον Οκτώβρη του 2020 με την είσοδο των ιδιωτών ΚΤΕΛ, που έχουν φέρει σαράβαλα από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες τα είχαν αποσύρει από την κυκλοφορία. Με αυτά τα σαράβαλα προχωράει την ιδιωτικοποίηση η κυβέρνηση της ΝΔ», δήλωσε ο Θεμιστοκλής Αμπλάς, πρόεδρος ΟΣΜΕ. «Αν αναλάβουν τις συγκοινωνίες αποκλειστικά οι ιδιώτες τα πράγματα θα αλλάξουν προς το χειρότερο σε σχέση με τις υπηρεσίες, αλλά και το κόστος μετακίνησης».

«Τις δίνουν μπιρ παρά ενώ είναι κερδοφόρες εταιρίες, αλλιώς δεν θα τα ήθελαν οι ιδιώτες», μας είπαν ο Ηλίας Στενός, τεχνικός στο Τραμ και ο Μάκης Γαλάτος, τεχνικός στο Μετρό. «Έκαναν κάποιες προσλήψεις τώρα μέσω ΑΣΕΠ και, ενώ κάνουμε την ίδια δουλειά, παίρνουν ακριβώς τα μισά λεφτά από εμάς και ενώ έχουν προϋπηρεσία 15 με 20 χρόνια. Τώρα θέλουν να φέρουν κι εργολαβικούς που θα παίρνουν ακόμα λιγότερα. Θα μας βάλουν να τρωγόμαστε μεταξύ μας».

«Η εμπειρία από την είσοδο των ΚΤΕΛ είναι ότι οι ιδιώτες δεν ελέγχονται από κανέναν, δεν είναι στο δίκτυο της τηλεματικής (που δείχνει πότε έρχεται το λεωφορείο), δεν γίνεται σωστή συντήρηση και πολλά μένουν στον δρόμο», σημείωσε ο Φώτης Κανέλος, ηλεκτρολόγος ΟΣΥ. «Αυτή τη στιγμή τα ΚΤΕΛ καλύπτουν κάτω από το 50% των δρομολογίων που έχουν αναλάβει, αλλά πληρώνονται για το 100%. Εμείς παρουσιάζουμε ποσοστό απωλειών δρομολογίων κάτω από το 10%, γιατί έχουμε τη δυνατότητα άμεσης επισκευής ή αντικατάστασης. Επίσης, δεν έχουν τις προδιαγραφές “χαμηλού δαπέδου”, όπως λέει ο νόμος, για να εξυπηρετούν τα ΑΜΕΑ και ηλικιωμένους».

Συγκέντρωση στο ΣτΕ πραγματοποίησαν την ίδια μέρα η Πρωτοβουλία για τη Διασφάλιση της Δημόσιας Διαχείρισης του Νερού και τα Σωματεία Εργαζομένων ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, και συμμετείχε η Πρωτοβουλία Ενάντια στην Περιβαλλοντική Καταστροφή και την Κλιματική Αλλαγή. Εκείνη την ώρα συνεδρίαζε η Επιτροπή Συμμόρφωσης του ΣτΕ η προσφυγή της Ομοσπονδίας Εργαζομένων της ΕΥΔΑΠ κατά της απόφασης της κυβέρνησης να μην εφαρμόσει τις αποφάσεις 190 &191/2022 του ΣτΕ, που έκριναν ως αντισυνταγματική την ένταξη της ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στο Υπερταμείο. Η κυβέρνηση απαξιώνοντας και ακυρώνοντας το ΣτΕ προχώρησε σε μια προκλητικά αντιδημοκρατική εκτροπή και με τα άρθρα 114 και 115 του ν. 4964/2022 αρνήθηκε να μεταφέρει την πλειοψηφία των μετοχών της ΕΥΔΑΠ και ΕΥΔΑΠ στο κράτος.