Δεν έχει τέλος η ξεφτίλα στο ΥΠΠΟ και στην κυβέρνηση της ΝΔ. Αυτό αναδεικνύει το φιάσκο της αντικατάστασης την τελευταία στιγμή της επιτροπής που θα αποφάσιζε για την προτεινόμενη ελληνική ταινία στα Όσκαρ.
Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) και τέσσερα επαγγελματικά σωματεία του κινηματογράφου κατήγγειλαν το φιάσκο ενώ 23 από τους 25 δημιουργούς που ήταν υποψήφιοι αποφάσισαν να αποσύρουν τις ταινίες τους από τη διαδικασία επιλογής για τα Όσκαρ - ανάμεσά τους και το ANIMAL της Σοφίας Εξάρχου που κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας στα βραβεία Ίρις της ΕΑΚ. Παρέμειναν ως μοναδικές υποψήφιες η «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα και ο «Καπετάν Μιχάλης» του Κώστα Χαραλάμπους. Ακολούθησαν οι παραιτήσεις 2 από τα 7 μέλη της «νέας» επιτροπής και η ανακοίνωση της ΕΑΚ ότι μετά από όλα αυτά θα πρέπει να ακυρωθεί η διαδικασία και να μην υπάρξει φέτος κατάθεση ελληνικής πρότασης.
Όπως κατήγγειλαν σε κοινή τους ανοιχτή επιστολή οι δημιουργοί που αποχώρησαν: «Στις 11/8 εστάλησαν από το ΥΠ.ΠΟ οι σύνδεσμοι των ταινιών μας σε τουλάχιστον τέσσερις επαγγελματίες του κινηματογράφου, με τις οποίες και τους οποίους είχε προηγηθεί επικοινωνία εκ μέρους του ΥΠ.ΠΟ, για να τους προταθεί η θέση του προέδρου και των μελών της επιτροπής. Οι εν λόγω επαγγελματίες αποδέχτηκαν την πρόσκληση, δύο μέρες μετά όμως, στις 13/8 έλαβαν νέο γραπτό μήνυμα με το οποίο το ΥΠ.ΠΟ τους ενημέρωνε πως τελικά δεν θα είναι μέλη της επιτροπής, χωρίς να τους εξηγούνται οι λόγοι του μη ορισμού τους»!
Ο υφυπουργός Πολιτισμού Φωτήλας απάντησε στις καταγγελίες λέγοντας ότι το ζήτημα προκλήθηκε από «λάθος υπαλλήλου» που «βιάστηκε» να αποστείλει προσκλήσεις σε μια λίστα που ενώ είχε καταρτίσει η ίδια η διεύθυνση Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΥΠΠΟ, δεν είχε πάρει ακόμη την υπογραφή της γ.γραμματείας και του υφυπουργού. Ο υφυπουργός υποστήριξε ότι ο ίδιος δεν είχε αντίρρηση για την αρχική επιτροπή αλλά δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει «το προϊόν της» επειδή η διαδικασία ήταν «παράτυπη και μη επιτρεπτή».
Πρόκειται για γελοιότητες. Πρώτον, η υπάλληλος (που έχει και τη στήριξη του Ενιαίου Συλλόγου Εργαζομένων ΥΠΠΟ ενάντια σε οποιαδήποτε πειθαρχική διαδικασία) δεν «βιάστηκε» να στείλει πρόσκληση στα ονόματα που της είχαν υποδειχθεί. Η προθεσμία για την κατάθεση των ονομάτων στην αμερικάνικη ακαδημία ήταν 15/8! Δεύτερο, προφανώς δεν υπάρχει κανένας απολύτως «λόγος δεοντολογίας» που να επιβάλει στον υπουργό να αλλάξει τα ονόματα της επιτροπής επειδή αυτός δεν είχε βάλει ακόμη την υπογραφή του. Η «δεοντολογία» του άλλωστε δεν εμπόδισε στη νέα επιτροπή να συμμετέχουν τελικά και κάποια μέλη της προηγούμενης γιατί όπως ο ίδιος κυνικά ομολόγησε δεν πρόλαβε να τους αντικαταστήσει γιατί δεν τους έβρισκε στα τηλέφωνα!
Ψέμα
Το ψέμα γίνεται ακόμη πιο κραυγαλέο αν σκεφτεί κανείς τον κοινό παρονομαστή που συνδέει κάποια από τα ονόματα που προτάθηκαν για τη νέα επιτροπή: Ο Σ. Ταραβήρας εδώ και μήνες δημοσίως είχε πάρει θέση εναντίον του ANIMAL λέγοντας πως η Φόνισσα της Εύας Νάθενα «είναι καλλιτεχνικά μια αρτιότατη ταινία και έκοψε πάνω από 400.000 εισιτήρια, ενώ το Animal έκοψε τα πενιχρά 6.500 εισιτήρια». Ενώ ο Δ. Δανίκας διαγράφηκε από την ΕΑΚ το 2022 μετά από αίτηση 4 γυναικών μελών της, μια εκ των οποίων και η Σοφία Εξάρχου δημιουργός του Αnimal, λόγω των σεξιστικών του δηλώσεων (για τον Σ. Παναγιωτόπουλο που έβγαζε στο διαδίκτυο προσωπικές του στιγμές με διάφορες γυναίκες): «έκατσαν και περίμεναν στα τέσσερα και με τη θέλησή τους αυτές τις τόσο “υπέροχες” στιγμές μαγνητοσκόπησαν και απόλαυσαν».
Θα είχε πραγματικά ενδιαφέρον να ξεραμε τα τηλεφωνήματα που έπεσαν ανάμεσα στις 11 και 15/8 ενώ καιγόταν η Αττική για να αλλάξει η επιτροπή για λόγους που αφορούν καθαρά τον έλεχγο της ΝΔ πάνω στον πολιτισμό και την «εικόνα της χώρας προς τα έξω».
Μετά και τη νίλα που τους έκανε η Μαρίνα Σάτι στην Εurovision το τελευταίο πράγμα που θα ήθελε να δουν στην κυβέρνηση είναι στα Όσκαρ να πάει το Animal -μια ταινία που πραγματεύεται την εργασία στο «καμάρι» του Μητσοτάκη, το κάτεργο της τουριστικής βιομηχανίας απο τη σκοπιά εκείνων που δουλεύουν σε αυτή. Δεν θα ήθελε επίσης να δει σκηνές σαν κι αυτές που συνέβησαν στα βραβεία Ιρις με θεατές και συντελεστές να μετατρέπουν την εκδήλωση σε βήμα αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη -και συντελεστές του Animal να διαβάζουν καταχειροκροτούμενοι το κείμενο.
Αναδεικνύεται φυσικά και το πρίσμα μέσα από τον οποίο η ΝΔ και οι «διαλεκτοί» της αντιμετωπίζουν τον κινηματογράφο: «πόσα εισιτήρια έκοψε». Μια καλή ιδέα για την επόμενη ελληνική πρόταση για τα Όσκαρ θα ήταν μια κωμωδία βασισμένη στα όσα συνέβησαν τις τελευταίες εβδομάδες στο ΥΠΠΟ. Παραγωγοί και σκηνοθέτες, σκεφτείτε το. Θα σπάσει τα ταμεία.