Διεθνή
Παλαιστίνη: Κυβέρνηση ΝΔ-Εφοπλιστές - Χωμένοι ως τα μπούνια στα εγκλήματα Ισραήλ-ΗΠΑ

Δεξαμενές πετρελαίου φλέγονται στο λιμάνι Αλ Χουντάιντα της Υεμένης μετά από ισραηλινή επίθεση. Φωτό: ΑFP

Αποκαλυπτική έρευνα για τον κεντρικό ρόλο που παίζει το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο στα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας του Ισραήλ στην Παλαιστίνη, ήρθε στο φως της δημοσιότητας την περασμένη εβδομάδα. Την έρευνα που έκανε η βρετανική DataDesk για λογαριασμό της Oil Change International εντοπίζοντας 65 αποστολές πετρελαίου και καυσίμων προς το Ισραήλ, παρουσίασε ο Guardian και στη συνέχεια η Eφημερίδα των Συντακτών υπό τον εξαιρετικό τίτλο «Αχθοφόροι μιας γενοκτονίας». Όπως διαβάζουμε στην ΕφΣυν: 

«Οι ερευνητές της Data Desk ανέλυσαν  ροές εμπορευμάτων του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, πληροφορίες από λιμενικές και τελωνειακές αρχές, δορυφορικές εικόνες, οικονομικές εκθέσεις και άλλα ελεύθερα διαθέσιμα δεδομένα, εντοπίζοντας (το διάστημα Οκτώβρη 2023-Ιούνη 2024) 65 αποστολές πετρελαίου και καυσίμων προς το Ισραήλ, οι περισσότερες εκ των οποίων εξυπηρετήθηκαν από δεξαμενόπλοια ελληνικής ιδιοκτησίας ή διαχείρισης.

Ανάμεσα στις συνολικά 65 μεταφορές άμεση σύνδεση με ελληνικά πλοία υπάρχει για τα 45 δρομολόγια που μετέφεραν κυρίως αργό πετρέλαιο και Fuel Oil (VGO). Καταγράφονται οχτώ δρομολόγια από τα πλοία που ελέγχει η οικογένεια Αλαφούζου… Με πέντε δρομολόγια χρεώνεται η ORL Shipping της οικογένειας Βερνίκου και άλλα εννέα δρομολόγια αφορούν την TMS Tankers του Γιώργου Οικονόμου. Εντυπωσιακή και η συνεισφορά της Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου με 6 δρομολόγια. Πρωταθλητής πάντως είναι ο Ανδρέας Μαρτίνος με 16 δρομολόγια από 11 δεξαμενόπλοια…». 

Στην παραγωγή, πώληση και μεταφορά των φορτίων μέσω αγωγών εμπλέκονται τα ονόματα πολλών πολυεθνικών του πετρελαίου: Chevron, ExxonMobil, Lukoi, BP, Shell, Eni, TotalEnergies και μια σειρά εταιρείες από το Αζερμπαϊτζάν και άλλες χώρες. Υπηρεσίες μεταφόρτωσης σε δεξαμενόπλοια παρείχε «η Κύπρος μέσω του σταθμού στο Βασιλικό» αλλά και η Ελλάδα. Όπως αναφέρεται στην έρευνα «τρία από τα δρομολόγια που έγιναν» από μη ελληνικά δεξαμενόπλοια «μετέφεραν Fuel Oil, πετρέλαιο κίνησης και νάφθα από Αλβανία, Ελλάδα και Ιταλία». Ενώ οι «πιο σοβαρές μεταφορές με έτοιμα διυλισμένα καύσιμα (πετρέλαιο ΕΝ590 και στρατιωτικών προδιαγραφών Jet Fuel JP-8) έγιναν με 7 δρομολόγια από δύο επίσημα δεξαμενόπλοια του στόλου της MARAD υπό αμερικανική σημαία, τα Overseas Santorini και Overseas Sun Coast, τα οποία διέθεσε η Overseas Shipholding Group (OSG)…» 

Στα δύο πλοία δηλαδή, που με συγκέντρωσή τους έξω από το ΥΠ.Ε.Ν. στις 13/8, το Εργατικό Κέντρο Πειραιά, συνδικάτα και συλλογικότητες, απαίτησαν να αποτραπεί η προσέγγιση, ο ανεφοδιασμός και οποιαδήποτε διευκόλυνση σε ελληνικά λιμάνια. Για να πάρουν απάντηση από τον υφυπουργό Ναυτιλίας Γκίκα, ότι αυτό δεν είναι δυνατόν γιατί υπάρχουν «συμφωνίες και δεσμεύσεις της χώρας μας με τις ΗΠΑ».

Η OSG είναι η μία από τις τρεις εταιρείες που επιλέχτηκαν από τη Ναυτική Διοίκηση (MARAD) του υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ για να συμμετέχουν στο πρόγραμμα σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, που δεσμεύει 10 εμπορικά δεξαμενόπλοια υπό αμερικανική σημαία, για την υποστήριξη της τροφοδοσίας με καύσιμα των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων σε όλο τον κόσμο. Η OSG εiναι «θυγατρική της Saltchuk, με γραφεία στην Τάμπα της Φλόριντα και στη Γλυφάδα και είχε εξαγοράσει το 2005 τη Stelmar του Στέλιου Χατζηιωάννου...».

Στο άρθρο του ο Guardian, απευθύνει προειδοποίηση ότι χώρες, εταιρείες και φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν στον εφοδιασμό μπορεί να αντιμετωπίσουν συνέπειες από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο για παραβίαση της συμφωνίας της Γενεύης και για υποστήριξη σε γενοκτονία. Η καμπάνα χτυπάει πια διεθνώς για τον Μητσοτάκη.


Tο τάνκερ Sounion ακυβέρνητο στην Ερυθρά. 

 

Η δράση των ελλήνων εφοπλιστών και πετρελαιάδων όπως και ο ανεφοδιασμός και η δράση της πολεμικής μηχανής των ΗΠΑ και του Ισραήλ, έχουν την απόλυτη στήριξη της ελληνικής κυβέρνησης. Η οποία, πέρα από όλες τις άλλες διευκολύνσεις που τους παρέχει (βάσεις, συμφωνίες, δεσμεύσεις) εδώ και αρκετούς μήνες στέλνει ελληνικά πολεμικά πλοία στην Ερυθρά προκειμένου να προφυλάσσουν τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια που σπάνε την απαγόρευση των Χούθι της Υεμένης για όσα πλοία προμηθεύουν το Ισραήλ.   

Ένα από αυτά (παρά την προστασία του αμερικάνικου στόλου και της υπό ελληνικής ηγεσίας επιχείρησης της ΕΕ «Eunavfor Αspιdes») δέχθηκε στις 21/8, στη νότια Ερυθρά Θάλασσα επίθεση από τους Χούθι και σήμερα φλέγεται ακυβέρνητο, αφού εγκαταλείφθηκε από το πλήρωμά του. Πρόκειται για το τάνκερ MV SOUNIOΝ (το οποίο σύμφωνα με το ελληνικό ΥΠ.Ε.Ν είχε αποπλεύσει από το Ιράκ για τους Αγίους Θεοδώρους και φέρεται να μετέφερε 150.000 τόνους αργού πετρελαίου) της εταιρείας «Delta Tankers», συμφερόντων του εφοπλιστή Δ. Διαμαντίδη. Το τηλεοπτικό κανάλι των Χούθι ανέφερε ότι «το πλοίο είναι το τρίτο της ίδιας εταιρείας που παραβιάζει την απαγόρευση» και χαρακτήρισε τις εταιρείες που την παραβιάζουν «συνένοχες στις θηριωδίες στην Γάζα». 

Mπίζνες

Στους Αγίους Θεοδώρους, βέβαια, βρίσκεται το διυλιστήριο και το Oil Terminal της Motor Oil Hellas. Όπως αναφέρει ο Ριζοσπάστης: «Η Motor Oil Hellas εμφανίζεται ως σταθερή προμηθεύτρια καυσίμων για την Υπηρεσία Εφοδιασμού Άμυνας του αμερικανικού Πενταγώνου. Σύμφωνα με τα κρατικά στοιχεία των ΗΠΑ, η Motor Oil μόνο τους τελευταίους 12 μήνες έχει συνάψει συμβόλαια ύψους 429 εκατ. δολαρίων με το αμερικανικό Πεντάγωνο, ενώ από το 2008 έως σήμερα η συνολική αξία των συμβολαίων με τον αμερικανικό στρατό ξεπερνά τα 5,5 δισ. δολάρια… Στους Αγίους Θεοδώρους προσεγγίζουν δεξαμενόπλοια, π.χ. τα «Overseas Sun Coast» και «Overseas Santorini», τα οποία συμμετέχουν στο πρόγραμμα ανεφοδιασμού με καύσιμα της ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας, βάσει συμφωνίας που έχουν υπογράψει οι κυβερνήσεις ΗΠΑ και Ισραήλ».

Το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο αυξάνει την κερδοφορία του μεταφέροντας καύσιμα για την πολεμική μηχανή του Ισραήλ παίζοντας με τις ζωές των ναυτεργατών (στην περίπτωση του SOUNION το 25μελές πλήρωμα ήταν από τις Φιλιππίνες και τη Ρωσία) κάτι που επανειλημμένα έχουν καταγγείλει τα ναυτεργατικά σωματεία. Όπως ανέφερε σε ανακοίνωσή της η ΠΕΝΕΝ: «Πριν λίγες ημέρες η κυβέρνηση των Φιλιππίνων ζήτησε από τους ναυτεργάτες της χώρας της, που εργάζονται σε πλοία διάφορων σημαιών, να αρνούνται την συμμετοχή τους σε ταξίδια μέσω της Ερυθράς θάλασσας. Αντίθετα στη χώρα μας, αν και είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη του κόσμου, οι εφοπλιστές όχι μόνο δεν έχουν αλλάξει ρότα στα πλοία τους, αλλά εξακολουθούν να στέλνουν τα πληρώματα στο στόμα του λύκου».

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη για τα συμφέροντα των εφοπλιστών βάζει στο στόμα του λύκου και τους ναύτες των πολεμικών πλοίων που στέλνει στην Ερυθρά. Και για τις βρώμικες συνεργασίες της με τις ΗΠΑ και το Ισραήλ κάνει το ελληνικό κράτος συνεργό στο γενοκτονικό πόλεμο που διεξάγουν στην Γάζα χώνοντάς το βαθύτερα στη δίνη του πολέμου που απειλεί ολόκληρη τη Μ. Ανατολή. 

Οι εκπρόσωποι των ΗΠΑ, της ΕΕ και της ελληνικής κυβέρνησης προσπαθούν να συγκαλύψουν τις ευθύνες τους με δηλώσεις για τη μόλυνση που απειλεί την Ερυθρά από το χτύπημα του δεξαμενόπλοιου, είναι απολύτως υποκριτές. Αφενός γιατί γνωρίζουν τις συνέπειες που έχει η ιμπεριαλιστική τους επιμονή πάση θυσία να ελέγξουν τα περάσματα σε μια περιοχή που απέχει χιλιάδες μίλια από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Αφετέρου γιατί δεν έβγαλαν κιχ για τη δολοφονική, καταστροφική πυραυλική επίθεση που εξαπέλυσε το Ισραήλ λίγες βδομάδες πριν στο λιμάνι Χοντέιντα στην Υεμένη σε δεξαμενές πετρελαίου που καίγονταν για μέρες, με το Human Rights Watch να κατηγορεί το Ισραήλ για πιθανή διάπραξη εγκλημάτων πολέμου και σε αυτή τη χώρα.

Την ώρα που το κράτος του Ισραήλ -με τη στήριξη των ΗΠΑ- συνεχίζει τη σφαγή στην Γάζα και τους βομβαρδισμούς στο Λίβανο, οδηγώντας σε ναυάγιο τις όποιες διαπραγματεύσεις για εκεχειρία προβάλλοντας ολοένα και περισσότερες απαιτήσεις, η κυβέρνηση Μητσοτάκη βρίσκεται στο κέντρο της ιμπεριαλιστικής «αρχιτεκτονικής». Όπως δήλωσε στην Καθημερινή, ο αμερικάνος στρατηγός ε.α. Φρανκ Μακένζι: «Το Ναυτικό των ΗΠΑ χρησιμοποιεί τον Κόλπο της Σούδας για ανεφοδιασμό και για υλικοτεχνική υποστήριξη. Η κυβέρνηση της Ελλάδας ήταν πάντα πολύ υποστηρικτική απέναντί μας και αυτό αποτελεί σημαντικό μέρος της αρχιτεκτονικής των βάσεων του ΝΑΤΟ κατά μήκος αυτού που αποκαλούμε "νότιο σύνδεσμο", ενώ οι εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούμε στην Ελλάδα αποτελούν σημαντικό μέρος αυτής της αποστολής».

Όλοι στη ΔΕΘ

«Η κυβέρνηση της ΝΔ εξασφαλίζει με φρεγάτες και εξοπλισμούς τα συμφέροντα των εφοπλιστών στηρίζοντας με κάθε τρόπο τους σιωνιστές δολοφόνους και τους Αμερικάνους ιμπεριαλιστές» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Συμμαχία Σταματήστε τον Πόλεμο-Αλληλεγγύη στην Παλαιστίνη. «Στις 7 Σεπτέμβρη, στη διαδήλωση στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης να ακουστεί δυνατά: Λευτεριά στην Παλαιστίνη! Καμία συνεργασία με το κράτος τρομοκράτη, το ρατσιστικό απαρτχάιντ του Ισραήλ!».