14/6, PRIDE. Φωτό: Γιώργος Πίττας
Το φετινό σλόγκαν του Pride ήταν: «Μετράμε 20 χρόνια» - για να γιορταστούν τα 20 χρόνια που η πορεία περηφάνιας γίνεται στην Αθήνα. Φέτος δεν μπορούσαμε να μετρήσουμε τον κόσμο που πλημμύρισε το Σύνταγμα και τους δρόμους της Αθήνας στη διαδήλωση. Δεν μπορούσαμε να μετρήσουμε τα πλακάτ και τα συνθήματα ενάντια στο σεξισμό την ομοφοβία, την τρανσφοβία και την καταπίεση. Δεν μπορούσαμε να μετρήσουμε τις πολύχρωμες και τις παλαιστινιακές σημαίες, να ανεμίζουν ή να είναι ζωγραφισμένες στα πρόσωπα, τα σώματα, τα πλακάτ. Αναρίθμητες ήταν και οι κουφίγιε που φορούσαν οι διαδηλωτές. Πολλές από τις ομιλίες στην εξέδρα έληγαν με το Λευτεριά στην Παλαιστίνη και εναλλάσσονταν με συνθήματα από την πλευρά του κοινού.
Η μέρα ξεκίνησε από το πρωί με τραπεζάκια και σταντ να έχουν στηθεί στο Σύνταγμα. Το Μαρξιστικό Βιβλιοπωλείο και η Πρωτοβουλία «Στη φυλακή οι δολοφόνοι της Zackie Oh/ Ζακ» είχαν το δικό τους περίπτερο στην πλατεία.
Στις 4 το απόγευμα ξεκίνησε η εκδήλωση της Πρωτοβουλίας «Στη φυλακή οι δολοφόνοι της Zackie Oh/ Ζακ» με ομιλήτριες την Τιάνα Ανδρέου, εργαζόμενη στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, την Τζωρτζίνα Πράττη, τρανς ακτιβίστρια και την Έφη Δούση, δικηγόρο των θυμάτων του ναυαγίου της Πύλου. Στο μπάκραουντ από μια διπλανή εκδήλωση ακουγόντουσαν συνθήματα για ελεύθερη Παλαιστίνη.
Δύναμη
Την εκδήλωση, τις εισηγήσεις της οποίας μπορείτε να διαβάσετε στις στήλες που ακολουθούν, ακολούθησε πλούσια συζήτηση. Εκεί η Αναστασία Κοττάκη, τρανς ακτιβίστρια, τόνισε τη δύναμη του ανοίγματος των πολιτικών μαχών στα σωματεία και το γεγονός ότι τα νοσοκομεία “Άγιος Σάββας” και “Έλενα Βενιζέλου” είχαν πάρει απόφαση για συμμετοχή στο Pride. Η Εύα Ντόκου, αναφέρθηκε στο ότι πρόκειται για ένα πολύ προχωρημένο Pride με τις παλαιστινιακές σημαίες να ανεμίζουν παντού. Από την Έλλη Πανταζοπούλου και τη Μαρία Στύλλου μπήκαν στη συζήτηση οι εικόνες της εξέγερσης της εργατικής τάξης παγκόσμια. Ενώ στο τέλος, ο Στέφανος μας είπε: «Είχα συμμετάσχει πριν από 20 χρόνια στο Pride και θυμάμαι ότι κρατούσα ένα πανό και κρυβόμουνα από πίσω του. Θέλω να πω συγχαρητήρια γιατί πλέον βγαίνουμε με τα πρόσωπα ακάλυπτα και παλεύουμε για τις διεκδικήσεις μας».
Στη συνέχεια ακολούθησαν χαιρετισμοί στην εξέδρα. Μεταξύ εκείνων που πήραν το λόγο ήταν Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών-ΣΥΔ, οι Proud seniors Greece, οι Υπερήφανοι Γονείς, το Thessaloniki Pride καθώς και άλλες οργανώσεις και συλλογικότητες.
Από την Πρωτοβουλία «Στη φυλακή οι δολοφόνοι της Zackie Oh/ Ζακ» τον λόγο πήρε η Κατερίνα Θωίδου, εργαζόμενη στο ΕΚΕΑ. Στην ομιλία της ξεκίνησε από την εξέγερση του Stonewall και τη συνέδεσε με τις μάχες του σήμερα: Ενάντια στην κυβέρνηση που αντιγράφει τον Τραμπ με το «τα φύλα είναι δύο». Για να μπουν στη φυλακή οι δολοφόνοι του/της Ζακ/ Zackie. Για να σταματήσει ο ρατσισμός και οι επαναπροωθήσεις στα σύνορα.
«Σαν σήμερα πριν δύο χρόνια το ελληνικό λιμενικό ρυμούλκησε το πλοίο Αντριάνα στα ανοιχτά της Πύλου που μετέφερε πρόσφυγες από τη Λιβύη, οδηγώντας σε πνιγμό πάνω από 600 συνανθρώπους μας. Σήμερα είμαστε εδώ, και το άλλο Σάββατο 21 Ιούνη την ίδια ώρα, θα είμαστε και πάλι εδώ! Διαδηλώνουμε για την Πύλο, απαιτούμε να ξεκινήσει το ναυτοδικείο και να καταδικαστούν όλοι οι υπεύθυνοι! Είναι ένας μεγάλος αγώνας που χρειάζεται όλες μας τις δυνάμεις. Κοινά αιτήματα, κοινοί αγώνες ενάντια σε ένα σύστημα που βάζει τα κέρδη πάνω από τις ανθρώπινες ζωές» ανέφερε μεταξύ άλλων στην ομιλία της.
«Είμαστε περήφανοι, περήφανες και περήφανα κομμάτι μιας ολόκληρης τάξης, αυτή των εργαζομένων, που την ίδια ώρα που παλεύει για αυξήσεις και προσλήψεις στον δημόσιο τομέα, παλεύει για τα δικαιώματα όλων. Είμαστε εμείς, οι εργαζόμενοι στα δημόσια νοσοκομεία που απαιτούμε περισσότερες γυναικολογικές κλινικές, δημόσιες και δωρεάν διαδικασίες φυλομετάβασης για όποιο άτομο το χρειάζεται, για περισσότερες κλινικές φύλου, για δημόσια και δωρεάν ψυχική υγεία, για να σπάσει το στίγμα ότι οι τρανς άνθρωποι είναι ψυχικά ασθενείς. Και ξέρουμε ότι έχουμε τη δύναμη μέσα από τις απεργίες, μέσα από τις συλλογικές μάχες να τα κερδίσουμε όλα αυτά».
Στην πορεία που ακολούθησε τα πλακάτ και τα πανό ήταν αναρίθμητα. Οργανωμένη συμμετοχή είχε η Συμμαχία Σταματήστε τον πόλεμο- Αλληλεγγύη στην Παλαιστίνη, με τη μεγάλη Παλαιστινιακή σημαία μπροστά και η Πρωτοβουλία «Στη φυλακή οι δολοφόνοι της Zackie Oh/ Ζακ» . Το κίτρινο πανό της ΚΕΕΡΦΑ με το σύνθημα “Να τιμωρηθούν οι δολοφόνοι της Πύλου” ξεχώριζε μέσα στο πλήθος ενώ ανάμεσα στα πανό που διακρίναμε ήταν αυτά της «Εναλλακτικής Παρέμβασης», της νεολαίας της Νέας Αριστεράς, του Πολύχρωμου Σχολείου και των Proud Seniors Greece. Μαζί τους και άλλες οργανώσεις και συλλογικότητες.
Κάποια από τα συνθήματα ήταν: “Η απελευθέρωση δεν θα ‘ρθει με τους νόμους, γκέι τρανς λεσβίες παλεύουμε στους δρόμους”, “Το Stonewall ήταν μόνο η αρχή- εμπρός για απελευθέρωση πραγματική” και “Τέμπη- L.A.-Πύλος- Παλαιστίνη δεν υπάρχει ειρήνη χωρίς δικαιοσύνη”. Η πορεία κατευθύνθηκε ξανά προς το Σύνταγμα όπου ακολούθησε συναυλία.
14/6, PRIDE. Φωτό: Σοφία Γαρμπή
«Θα μπορούσαμε να μιλάμε για ώρες γιατί το ζήτημα της δικαιοσύνης είναι ένα συλλογικό αιτούμενο» τόνισε η Έφη Δούση, δικηγόρος των θυμάτων του ναυαγίου της Πύλου. «Είναι ξεκάθαρο ότι σε όλα εκείνα τα μεγάλα διακυβεύματα όπου εμείς πασχίζουμε να αποδείξουμε ότι όλες οι ζωές μετράνε, αν δεν κατέβει το αίτημα στον δρόμο, δεν μετράνε. Και αυτό η δικαιοσύνη η αστική το έχει αποδείξει.
Έχω την τύχη και ατυχία να εργάζομαι στο προσφυγικό και έχω εργαστεί σε πολλές υποθέσεις ΛΟΑΤΚΙ+ προσφύγων και προσφυγισσών. Τα τελευταία χρόνια δουλεύω με τρανς άτομα. Υποτίθεται πλέον ότι σε επίπεδο νόμου δεν τίθεται ζήτημα ψυχιατρικοποίησης, υποτίθεται ότι πρέπει να γίνει σεβαστή η κοινωνική μετάβαση. Θα πρέπει να είναι σεβαστό. Εμφανίζομαι εγώ με το όνομα μου, τη γυμνή μου ζωή καθαρή και λέω «Είμαι ο Στάθης» και πρέπει αυτό να γίνει σεβαστό. Μέχρι να φτάσω στην ιατρική μετάβαση και στη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου, αυτό είναι κάποιες δικές μου επιλογές. Το ότι υποτίθεται ότι δεν ψυχιατρικοποιείται ή ότι δεν παθολογικοποιείται αυτή η διαδικασία είναι μπούρδα.
Το δυαδικό σύστημα και το σύστημα που αναβιώνει έναν πατριαρχικό συντηρητικό θεσμό δεν σπάει με τους νόμους, σπάει από τα κάτω και με κινητοποιήσεις. Για εμάς είναι τεράστιο ζήτημα τα αιτήματα για τη γυμνή ζωή, για να υπάρχουμε απροϋπόθετα. Αυτά διατρέχουν την Πύλο, την Παλαιστίνη, τα Τέμπη.
Σήμερα είμαστε και για έναν ακόμη λόγο εδώ. 'Ωρα 2 και 6 της 14ης Ιουνίου, 2 χρόνια πριν ένα πλοίο ξεκινάει από το Τομπρούκ της Λιβύης, 5 μέρες ταξιδεύει χωρίς κανένα πλήρωμα. Χωρίς καμία βοήθεια, χωρίς νερό για να κάνει ένα ταξίδι ανασφάλειας για να ξεκινήσουν αυτοί οι άνθρωποι και να φτάσουν εδώ. 15 ώρες και 31 λεπτά κοιτάμε το πλοίο και δεν κάνουμε τίποτα, ή μάλλον κάνουμε κάτι: το βυθίζουμε. Και αυτή τη στιγμή 650 άνθρωποι στο πιο βαθύ σημείο της Μεσογείου είναι νεκροί. Είμαστε εδώ και πρέπει να είμαστε εδώ σε κάθε υπόθεση που αφορά τους πλέον αποκλεισμένους και να είμαστε η φωνή τους.
Υπάρχει ένα ποιήμα του Ραφάτ Αλάρι που λέει αν πεθάνω εγώ εσύ πρέπει να ζήσεις για να πεις την ιστορία μου. Εμείς είμαστε εδώ για να πούμε την ιστορία όχι μόνο των ανθρώπων της Πύλου, αλλά όλες αυτές τις μικρές ιστορίες. Πατρίδα μας είναι εκεί οπού γεννιέται η αντίσταση, σε αυτήν την πατρίδα είμαστε όλες, όλα και όλοι».
14/6, PRIDE. Φωτό: Γιώργος Πίττας
«Ζούμε σε μία περίοδο πολεμικών ανταγωνισμών. Χθες το Ισραήλ επέκτεινε τον πόλεμο βομβαρδίζοντας το Ιράν ενώ απλώνει τη γενοκτονία που διεξάγει στην Παλαιστίνη. Ο πόλεμος; ανάμεσα στην Ουκρανία και τη Ρωσία συνεχίζεται» τόνισε η Τιάνα Ανδρέου, εργαζόμενη στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς από την Κίνηση για την απεργιακή 8 Μάρτη.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο προσπαθούν να ξαναφέρουν “ιδέες” που συνεπάγονται μία πραγματική επίθεση στις γυναίκες, στα τρανς άτομα, στα δικαιώματα και στη δυνατότητα ολόκληρα κομμάτια ανθρώπων να έχουν έλεγχο στο σώμα τους. Μια επίθεση που αφορά όλη την εργατική τάξη. Μας θέλουν κρέας για τα κανόνια. Οι άντρες αν χρειαστεί να πάνε να πολεμήσουν και οι γυναίκες να κάνουν την αναπαραγωγή της εργατικής τάξης.
Εδώ πέρα χρειάζεται να βάλουμε και να θυμηθούμε ότι το αίτημα για την καθιέρωση της απεργίας στις 8 Μάρτη ήταν αυτό που ξαναέβαλε το ζήτημα της αναπαραγωγής, της εκμετάλλευσης και της καταπίεσης απαντώντας στο ερώτημα τι γεννάει τη γυναικεία καταπίεση, ότι δεν είναι γενικά οι άντρες, αλλά ένα καταπιεστικό σύστημα.
Δεν υπήρχε πάντα γυναικεία καταπίεση, δεν υπήρχαν πάντα σεξουαλικές διακρίσεις. Όλα αυτά εμφανίστηκαν -και μπορούμε να θυμηθούμε το βιβλίο του Ένγκελς για την καταγωγή της οικογένειας- στις ταξικές κοινωνίες. Οι γυναίκες φορτώθηκαν τα βάρη της αναπαραγωγής της οικογένειας όταν άρχισε να υπάρχει πλεόνασμα μέσα στην κοινωνία, όταν άρχισε να υπάρχει μία κυρίαρχη τάξη που επωφελούταν, που έκλεβε αυτό το πλεόνασμα από την κοινωνία που το παρήγαγε.
Μέσα από τις διακρίσεις σε βάρος των γυναικών και άλλων κομματιών της τάξης τα αφεντικά μπορούν να κερδίζουν μέσα από την ιδιωτικοποιημένη αναπαραγωγή. Αυτό είναι που γεννάει την καταπίεση. Η καταπίεση έχει τις ρίζες της στην εκμετάλλευση ειδικά μέσα στον καπιταλισμό που την έχει οργανώσει με τρόπους πάρα πολύ μεθοδευμένους.
Αλλάζει αυτό, σπάει. Μόνο την τελευταία απεργιακή 8 Μάρτη να θυμηθούμε, να θυμηθούμε την μητέρα του Ζακ μαζί με τις γυναίκες της Παλαιστίνης, μαζί με τις συνδικαλίστριες, μαζί το αντιρατσιστικό κίνημα να διαδηλώνουμε χιλιάδες και εκατομμύρια γυναίκες σε όλο τον πλανήτη ενάντια στις επιθέσεις, ειδικά στα δικαιώματα της έκτρωσης και των σεξουαλικών επιλογών.
Η καθιέρωση της απεργίας στις 8 Μάρτη άλλαξε κυριολεκτικά τα δεδομένα για το πως παλεύουμε. Ξαναφέραμε αυτήν την παράδοση, το τι κατέκτησαν οι γυναίκες μέσα από τους αγώνες τους τις προηγούμενες δεκαετίες. Ξαναφέραμε αυτήν την παράδοση βάζοντας το ζήτημα ότι για να σπάσουμε τις διακρίσεις, για να σπάσουμε την καταπίεση είναι υπόθεση όλης της εργατικής τάξης».
14/6, PRIDE. Φωτό: Σοφία Γαρμπή
«Σήμερα, βρισκόμαστε εδώ για να ενώσουμε τις φωνές μας και να αγωνιστούμε ενάντια σε ένα σύστημα που αντιμετωπίζει τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα σαν ανωμαλίες που πρέπει να εξουδετερωθούν και σε μια κυβέρνηση που μας χτυπά από διάφορες πλευρές» είπε ανάμεσα σε άλλα ανοίγοντας την ομιλία της η Τζωρτζίνα Πράττη, τρανς ακτιβίστρια.
«Μας χτυπά επικοινωνιακά αλλά ακόμα σημαντικότερο είναι ότι μας χτυπά υλικά.
Το ΣΥΔ καταγράφει ετησίως δεκάδες περιστατικά τρανσφοβικής βίας που δε φτάνουν ποτέ στη δικαιοσύνη. Υπάρχει έλλειψη υποδομών, με μόλις 3 υποστελεχωμένα ιατρεία φυλομετάβασης σε όλη την Ελλάδα. Όσον αφορά την ιατρική φροντίδα των τρανς ατόμων, υπάρχει το διαγνωστικό πρότυπο ICD του ΠΟΥ. Η πλέον επικαιροποιημένη του έκδοση αντιμετωπίζει την τρανς κατάσταση ως κομμάτι της φυσιολογικής ποικιλομορφίας του φύλου. Τα ελληνικά πρωτόκολλα, βασίζονται στην 10η έκδοση του ICD που στιγματίζει την τρανς κατάσταση και την ταξινομεί στις “ψυχικές διαταραχές”. Έτσι σου λένε ότι εάν είσαι τρανς, μάλλον κάτι πάει λάθος με την πάρτη σου.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, στην Ουγγαρία έχουμε προσπάθεια του Ορμπάν να απαγορεύσει το Pride. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Aνώτατο Δικαστήριο έχει αποφανθεί ότι οι τρανς γυναίκες δεν είναι γυναίκες. Το αποκορύφωμα, βέβαια, είναι η Αμερική του Τραμπ.
Όλα αυτά είναι σημεία-κλειδιά στα οποία μπορούμε να καταλάβουμε γιατί συμφέρει την άρχουσα τάξη να επιτίθεται στις γυναίκες και στα ΛΟΑΤΚΙ άτομα.
Διαίρει και βασίλευε
Η πυρηνική οικογένεια, είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τους καπιταλιστές, για να εξασφαλίσουν την ανατροφή νέων εργατικών χεριών με τρόπο που δεν ρισκάρουν να ζημιωθούν οι ίδιοι. Είναι, επίσης, προς το συμφέρον τους, το διαίρει και βασίλευε, δηλαδή να πείθουν cis γυναίκες, ότι οι τρανς απειλούν την αξιοπρέπεια και σωματική τους ακεραιότητα. Όπως και να πείθουν τον ντόπιο εργάτη ότι ο μετανάστης θα του κλέψει τη δουλειά.
Ακόμα, οι καπιταλιστές έχουν αντικειμενικό όφελος από το ότι ένα 30% των τρανς ατόμων έχει μείνει άστεγο σε κάποια φάση της ζωής του και το να θεωρείται νορμάλ η άρνηση προαγωγής ή ο κίνδυνος απόλυσης λόγω ταυτότητας φύλου.
Κάτι που συχνά ξεχνάμε και πρέπει να ξεκαθαρίσουμε, είναι ότι οι κορυφώσεις αγώνων για κοινωνική δικαιοσύνη, έρχονται πλάι πλάι με αγώνες του εργατικού κινήματος. Σήμερα εδώ, κατεβαίνουμε να διαδηλώσουμε οργανωμένα και πολιτικοποιημένα. Γιατί δεν κατακτάται κάτι ουσιαστικό με ρεφορμιστές πολιτικούς που δε θα τολμήσουν να πάνε κόντρα στο αφεντικά. Με εργοδότες που μπορεί μεν να αποδέχονται τα ονόματα και τις αντωνυμίες του κάθε ενός αλλά δε σταματούν να υποβάλουν όλα τα εργαζόμενα στις ίδιες χάλια συνθήκες.
Τη μάχη για τη δίκη των δολοφόνων της Zackie, την είχαμε ανοίξει με προκηρύξεις και εξορμήσεις σε εργατικούς. Το αποτέλεσμα ήταν να καταθέσει τελικά στη δίκη η ΟΕΝΓΕ (Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδος). Τα σωματεία, λοιπόν, δεν είναι μόνο για εργασιακές διεκδικήσεις – αλλά μπορούν να δώσουν ευρύτερες πολιτικές μάχες. Όσο λιγότερο συσπειρωμένοι και δυνατοί είμαστε εμείς, τόσο πιο βάρβαροι γίνονται αυτοί, εντός και εκτός των κρίσεων που γεννά το ίδιο τους το σύστημα».