Εργατικό κίνημα
Πανελλήνιες εξετάσεις: Νέα μείωση των εισακτέων

Με τα αποτελέσματα των φετινών πανελλήνιων, όλα τα ΜΜΕ στάθηκαν στο πραγματικά εντυπωσιακό παράδειγμα του Ζυλιέν, του μετανάστη μαθητή χωρίς χαρτιά από το Κονγκό, που αρίστευσε και κατάφερε να μπει στα ΤΕΙ. Θύμισαν την προσωπική οδύσσεια και την τρομακτική περιπέτεια που βίωσε στα δεκαέξι του χρόνια, τον εμφύλιο πόλεμο, τον ξεριζωμό του, τα ναρκοπέδια του Έβρου, τους τρεις μήνες στα κρατητήρια της Ορεστιάδας, τα κυνηγητά των χρυσαυγιτών.
 
Αν ο Ζυλιέν με το απαράμιλλο προσωπικό του πείσμα κατάφερε να σπάσει τους ρατσιστικούς φραγμούς και να αποδείξει πως ακόμα και η πιο μικρή χαραμάδα προσβασιμότητας για τα παιδιά των μεταναστών μπορεί να αποφέρει εντυπωσιακά αποτελέσματα, πίσω από τον μικρό Ζυλιέν κρύβεται ένας ολόκληρος στρατός παιδιών -ντόπιων και μεταναστών- που αδυνατούν να συνεχίσουν το σχολείο, και που αποκλείονται από την πρόσβασή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
 
Και η αιτία είναι η ταξική εκπαιδευτική πολιτική του σχολείου της αγοράς, του σχολείου των “πρώτων” και των “άριστων”. Με τα αποτελέσματα των Πανελλήνιων εξετάσεων 2015 επιβεβαιώθηκε η σφαγή που όλοι είχαν προαναγγείλει βλέποντας τα θέματα που είχαν πέσει στις εξετάσεις του Ιούνη.
 
Περισσότερες από τις μισές σχολές κατέγραψαν υποχώρηση των βάσεων σε σχέση με πέρυσι. Σύμφωνα και με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας, σημαντική είναι η πτώση στις νομικές σχολές, πτώση που ξεκινά από τα 491 μόρια στην Αθήνα και φτάνει τα 757 μόρια στην Κομοτηνή. Πτώση παρουσίασαν και οι ιατρικές σχολές, που στη σχολή Αθηνών «έπεσε» κάτω από τα 19.000 μόρια, οι πολυτεχνικές σχολές των ηλεκτρολόγων μηχανικών και μηχανολόγων μηχανικών, αλλά και οι σχολές φιλολογίας σε Καλαμάτα και Ιωάννινα που έπεσαν 1500 μόρια. Η μεγαλύτερη πτώση, ωστόσο, καταγράφηκε στη σχολή Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας Αθηνών όπου οι βάσεις κατρακύλησαν στα 6.636 μόρια από 12.907 το 2014!
 
Επιτυχόντες 
 
Η τεράστια πτώση των βάσεων ωστόσο δεν σήμανε περισσότερους εισαχθέντες. Οι επιτυχόντες ανήλθαν σε 70.988 σε σύνολο 104.616, ποσοστό επιτυχίας δηλαδή 67,86%, ενώ πέρυσι (2014 ) με τον αριθμό των υποψηφίων να είναι μικρότερος στις 99.958 εισήχθησαν 72.763, ποσοστό που ξεπερνάει το 73%. 
 
Εκτός των πολύ δύσκολων θεμάτων στα βασικά μαθήματα κατεύθυνσης, αυτή τη φορά όπως φάνηκε και από τα αποτελέσματα, είχαμε ιδιαίτερα δύσκολα θέματα στα δευτερεύοντα μαθήματα σε μια προφανή προσπάθεια να κοπούν οι μαθητές με μεσαίες σχολικές επιδόσεις, συνήθως μαθητές προερχόμενοι από φτωχότερες οικογένειες που δεν έχουν την δυνατότητα να δαπανήσουν μεγάλα ποσά στα φροντιστήρια και την παραπαιδεία.
 
Αυτό που για άλλη μια φορά φάνηκε ξεκάθαρα είναι πως ο σχεδιασμός της κλιμάκωσης του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων πέτυχε αυτό που επιδίωκαν οι εμπνευστές του, δηλαδή την συσσώρευση των επιδόσεων των μαθητών κοντά στη βάση, ακόμα μεγαλύτερη δηλαδή δυσκολία εισόδου για την μεγάλη πλειοψηφία των μαθητών και την αποθάρρυνση και εκδίωξη των πιο αδύναμων από την συνέχιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
 
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ο υπουργός Αριστείδης Μπαλτάς είναι συνυπεύθυνοι για την συνέχιση της μνημονιακής πολιτικής των προηγούμενων κυβερνήσεων στην Παιδεία. Μια πολιτική προσαρμοσμένη στις ανάγκες της αγοράς που στοχεύει στο σχολείο των “άριστων”.
 
Αντί η κυβέρνηση να αλλάξει τον προσανατολισμό του σχολείου και να περιορίσει τα ταξικά κόσκινα, συνεχίζει την πολιτική της εκπαιδευτικής εντατικοποίησης. Γιατί, οι εξεταστικές δοκιμασίες, όποια μορφή κι αν έχουν και σε οποιαδήποτε βαθμίδα, δεν συμβάλλουν στη μάθηση αλλά στην εντατικοποίηση. Αποτελούν καταναγκασμό, γεμίζουν με άγχος τους νέους, και εντείνουν τους ταξικούς φραγμούς σε βάρος των παιδιών των εργατικών οικογενειών.
 
Χρειάζεται να παλέψουμε για δημόσια, Δωρεάν Παιδεία, ανοιχτή για όλους και σε όλες τις βαθμίδες, αύξηση των δαπανών για την Παιδεία, κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων και ελεύθερη πρόσβαση σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, τώρα.