Διεθνή
Γαλλία: Συγκλονιστική πορεία στο Παρίσι 14/6

Λιμενεργάτες στην πορεία του Παρισιού την Τρίτη 14/6

Γενική απεργία και πανεθνική διαδήλωση έγινε στις 14 Ιούνη στη Γαλλία. Στην απεργία κάλεσαν και τα εφτά μεγάλα συνδικάτα της χώρας και οι πορείες σε δεκάδες πόλεις, μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές έχουν τεράστια συμμετοχή από δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους, με φοιτητές, μαθητές, LGBT+ ομάδες, ενώσεις αστέγων κ.α. στο πλάι τους. Η αστυνομική καταστολή είναι πρωτοφανής ακόμα και για τα δεδομένα της περιόδου, καθώς ήδη στην πρώτη ώρα υπήρξαν τραυματισμοί, ενώ η αστυνομία έχει μπλοκάρει γειτονιές με φράχτες.
 
Πρόκειται για το αποκορύφωμα όλης της μέχρι τώρα αντίστασης στο νόμο Ελ-Χομρί. Αγωνιστικές εστίες δεν έχουν σταματήσει να εμφανίζονται τις τελευταίες μέρες σε κάθε πτυχή της οικονομίας και της ζωής της Γαλλίας. Σε επίπεδο χώρου, η έμπνευση και ο ξεσηκωμός αποτελεί γενικευμένο φαινόμενο. Ακόμη και χωρίς την καθοδήγηση κάποιου συνδικάτου, ή ακόμα και αν το φυτίλι ανάβει με άλλη αφορμή πέρα από το νόμο Ελ-Χομρί, η επίδραση της πανεργατικής αντίστασης είναι εμφανής: οι εργαζόμενοι στη βιβλιοθήκη του Σαν Ντενί, κι ενώ η εργοδοσία έχει κάνει μεγάλες παραχωρήσεις στη 2η συνάντησή της μαζί τους, συνεχίζουν για 5η βδομάδα την απεργία τους. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές απειλούν με απεργία την πρώτη μέρα των τελικών εξετάσεων για το απολυτήριο Λυκείου ενάντια στις αλλαγές στα κολλέγια.
 
Οι εργαζόμενοι σε απορριμματοφόρα και αποχετεύσεις με πολυήμερη απεργία στο δίκτυο καθαρισμού και κατάληψη σε εργοστάσιο επεξεργασίας απορριμμάτων και λυμάτων στα προάστια του Παρισιού, προκάλεσαν μεγάλο πρόβλημα στο σύστημα καθαριότητας της πόλης. Ο δήμος Παρισίων εκμεταλλεύτηκε το γεγονός ότι το ιδιωτικό κομμάτι της καθαριότητας δε βρισκόταν σε απεργία και, επιβαρύνοντας άλλες περιοχές, μάζεψε άρον άρον τα σκουπίδια τις παραμονές του Euro. Ωστόσο η κατάληψη στα εργοστάσια είναι το πραγματικό πρόβλημα, μια και ο κορεσμός τους δεν αφήνει πολλά περιθώρια για μάζεμα απορριμμάτων τις επόμενες μέρες. Με παρόμοιο τρόπο, η SNCF αναδιάρθρωσε τα δρομολόγια των τρένων για να εξυπηρετηθεί το στάδιο της πρεμιέρας του Euro, επιβαρύνοντας άλλες γραμμές και περιοχές.
 
Μαζί με τους εργαζόμενους της καθαριότητας, οι κλάδοι που μάχονται όλο το προηγούμενο διάστημα καλούν επίσης στη μεγάλη απεργία: οι εργαζόμενοι των σιδηροδρόμων συνεχίζουν την απεργία παρά την αποχώρηση των δύο μικρότερων συνδικάτων και παρά τους εκβιασμούς στα δύο μεγαλύτερα που παραμένουν, ότι, αν δεν υπογράψουν τη “συμφωνία” που προτείνει η SNCF (που αφορά πολύ μικρό κομμάτι των εργαζόμενων στους σιδηροδρόμους και δεν εξασφαλίζει καν τα αιτήματα, όσο υπάρχει η απειλή της εφαρμογής του νόμου Ελ-Χομρί), δε θα μπορούν να εκπροσωπούν πια τους εργαζόμενους. 
 
Απεργιακό ταμείο
Οι εργαζόμενοι της Air France και του λιμανιού της Χάβρης επίσης συμμετέχουν στην απεργία. Το ίδιο και τα διυλιστήρια, παρά το γεγονός ότι έχουν προβλήματα. Αρκετά έχουν αναγκαστεί να ανοίξουν, λόγω τεράστιων πιέσεων της Total και λόγω του ότι το συνδικάτο θεωρεί ότι οι απεργοί “πνίγονται οικονομικά” αντί να προσπαθήσει να οργανώσει απεργιακό ταμείο και αλληλεγγύη από την τοπική κοινωνία και άλλους κλάδους, όπως γίνεται αλλού. 
 
Αντιπροσωπεία εργαζόμενων της Amazon στην κεντρική Γαλλία έχουν ξεκινήσει από την προηγούμενη μέρα για να βρίσκονται στο Παρίσι την ώρα της διαδήλωσης, ενώ οργανώνουν απεργιακές δράσεις στην πόλη τους για όσους δεν μπορούν να ανέβουν. Τη μέρα της κινητοποίησης το παλάτι των Βερσαλλιών και ο πύργος του Άιφελ δε θα ανοίξουν για το κοινό, καθώς και εκεί οι εργαζομενοι απεργούν. 
 
Έχουν μισθωθεί εκατοντάδες πούλμαν για να φέρουν στο Παρίσι απεργούς από δεκάδες πόλεις της Γαλλίας, ενώ πορείες θα γίνουν σε πολλές άλλες πόλεις της επαρχίας, όπως στη Ναντ, στην Τουλούζ, στη Μασσαλία, στην Αβινιόν. Οι φοιτητές και η νεολαία θα συμμετέχουν επίσης στην πορεία, με δικά τους πούλμαν και μπλοκ. 
 
Σύμφωνα με την αστυνομία “το ρίσκο είναι πολύ υψηλό” για την πρωτεύουσα. Εχει ήδη απαγορεύσει σε 130 άτομα τη συμμετοχή, υποτίθεται για να “αποφευχθούν τα μπάχαλα”. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι τους έχει απαγορευθεί να κυκλοφορούν τις ώρες της διαδήλωσης. Επίσης στο δρόμο για το Παρίσι έχει σταματήσει κάποια πούλμαν προκαλώντας μεγάλη καθυστέρηση στο ανέβασμα των διαδηλωτών. Είναι προφανές ότι η φιλοξενία του Euro κάθε άλλο παρά “γιορτή” είναι κάτω από αυτές τις συνθήκες και η εικόνα που δίνει η Γαλλία, καθώς και τα εμπόδια που δημιουργούνται στη διοργάνωση, κάνει τις αρχές και την κυβέρνηση να τρέμουν.
 
Η 14 Ιούνη είναι η μέρα που ξεκίνησε ο διάλογος στη Γερουσία για το νόμο Ελ-Χομρί. Η αντιπολίτευση της Δεξιάς έχει το πάνω χέρι στη Γερουσία και είναι πολύ πιθανόν να αλλάξει το κείμενο σε ακόμα πιο αντιδραστική κατεύθυνση. Η διαδικασία θα κρατήσει μέχρι τις 24 Ιούνη. Το νομοσχέδιο μπορεί τότε να ξανακατατεθεί στην Εθνοσυνέλευση, όπου η διαδικασία ξεκινάει από την αρχή: θα πρέπει να ψηφιστεί από την πλειοψηφία των βουλευτών, διαφορετικά η κυβέρνηση έχει το δικαίωμα να κάνει χρήση του 49.3, να το περάσει με διάταγμα δηλαδή, για δεύτερη φορά. 
 
Τα συνδικάτα έχουν καλέσει σε νέες κινητοποιήσεις στις 23 και στις 28 Ιούνη. Στο μεταξύ ο γενικός γραμματέας της CGT, Μαρτινέζ, θα συναντηθεί με την υπουργό Ελ-Χομρί στις 17 Ιούνη. Ο φόβος ότι θα βρει κάποιο πάτημα για οπισθοχώρηση ισοσταθμίζεται από την πίεση που βάζουν όλοι οι κλάδοι που συνεχίζουν ανυποχώρητα τον αγώνα, κόντρα σε προσπάθειες διαίρεσής τους (όπως στην περίπτωση των τρένων), κόντρα στη λάσπη, κόντρα στα έκτακτα μέτρα για να καλυφθούν τα κενά εν όψει Euro, κόντρα στη στοχοποίηση και την καταστολή.